Tuulilasi

TSI- ja TFSI-moottorit syövät liikaa öljyä – tyyppivika?

16


TSI- ja TFSI-moottorit syövät liikaa öljyä – tyyppivika?

VW-konsernin TSI- ja TFSI-moottoreista on raportoitu Saksassa yllättävän korkeita öljynkulutuslukemia. Onko kyseessä jopa tyyppivika?
Teksti Max Lange
Kuvat Audi

Saksan Auto Bild on tehnyt lehteensä artikkelin, jossa käsitellään muutamia Audi-omistajia, jotka valittavat autoissaan erittäin korkeata öljynkulutusta. Joissakin TFSI- ja TSI-moottoreissa kuluu öljyä yli litra tuhatta kilometriä kohden.

Artikkelin julkaisun jälkeen Auto Bildille ilmoittautui 150 Skoda, Seat ja Audi-kuskia, jotka valittivat samanlaisesta ongelmasta. Selvittelyn jälkeen on tullut ilmi, että kyseessä on EA888-tunnuksella oleva moottori.

Kyseisen moottorin on kehittänyt Audi ja se on ollut tuotannossa vuosina 2008–2011. Kyseessä voi olla iskutilavuudeltaan joko 1,8-litrainen tai 2,0-litrainen versio.

Näistä moottoreista on raportoitu, että jo parin tuhannen ajetun kilometrin jälkeen öljynkulutus on huomattavan suurta. 50 000–80 000 ajetun kilometrin jälkeen öljynkulutus nousee vielä tästä roimasti.

Selitys suurelle öljynkulutukselle löytyy viallisista männistä ja männänrenkaista, jotka päästävät öljyä palotilaan. Koska öljy palaa palotilassa, saattaa se vahingoittaa mäntiä ja lopulta aiheuttaa moottorin hajoamisen.

Jos moottori ei ole pahasti vahingoittunut, tehdään korjaustoimenpiteenä mäntienvaihto. Tämä maksaa Saksassa 4000–5000 euroa. Jos tämä ei riitä, saattavat kulut nousta vieläkin korkeammalle.

VW:n mukaan kyseessä ei ole tyyppivika, vaan ainoastaan ”yksittäistapauksia”. EA888-moottorilla myytyjä Audeja on liikenteessä pelkästään 3 miljoonaa.

Vuoden 2011 puolessa välissä moottoriin tehtiin ”optimointia”, jonka pitäisi poistaa ongelman. Tämä tosin koskee vain 2.0 TFSI-moottoria. 1.8 TFSI:lle ei kuulemma samaa toimenpidettä tehty, joten vika saattaa edelleen piillä näissäkin moottoreissa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 30.4.2015