Tuulilasi

Toyotan uusi bensiinimoottori yhtä pihi kuin hybridi



Toyotan uusi bensiinimoottori yhtä pihi kuin hybridi

Toyota on julkistanut uuden 2,0-litraisen bensiinimoottorin, jonka japanilaismerkki kertoo olevan lämpöhyötysuhteeltaan markkinoiden paras.
Teksti Max Lange
Kuvat Toyota

Toyotan bensiinimoottori tuodaan markkinoille uuden Toyota Auris hybridin keulalle. Japanilaisjätiltä kerrotaan, että uutuusmoottori yltää jo itsessään lähes samaan lämpöhyötysuhteeseen kuin esimerkiksi Priuksen hybridijärjestelmä. Priuksen hyötysuhde on 41 prosenttia kun taas uuden bensiinimoottorin on 40 prosenttia.

Uuden moottorin piheyden salaisuus piilee Toyotan mukaan alhaisesta kitkasta ja aiempaa paremmista pakokaasu- sekä jäähdytysjärjestelmistä. Uusi moottori tuodaan markkinoille lähivuosina laajalla rintamalla TNGA-rakenteeseen pohjautuviin autoihin.

Uutuusmoottori tuottaa tehoa 170 hevosvoimaa, ja sitä hyödynnetään sekä itsenäisesti että hybridijärjestelmässä. Autocarin mukaan uudessa Auriksessa tarjotaan jatkossa kahta eri hybridijärjestelmää: vanhempaa 1,8-litraista sekä nyt uutta 2,0-litraista. Dieselit Auriksen malivalikoimasta pudotetaan kokonaan pois.

Uusi Toyota Auris näkee päivänvalon ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä.

Julkaistu: 1.3.2018