Tuulilasi

Toyotan johtaja rehellisenä: ”Jos latausinfraa ei saada kasvatettua merkittävällä tavalla, eivät sähköautot tulee myymään.”


Toyota Europe on jo päässyt tavoitteeseensa, jonka mukaan se haluaa puolet uusien autojen myynnistä olevan hybridejä. Seuraava haaste on täyssähköautojen myynti.
Kuvat Toyota

Myös hybriditeknologian saaminen kaupallisesti voitolliseksi kesti neljän autosukupolven ajan, mutta Toyota Europen myynti- ja markkinointipäällikkö Matthew Harrison ei usko, että täyssähköautoilla menee yhtä pitkää aikaa – vaikka ne eivät valmistajilleen tällä hetkellä voitollisia olekaan.

”Koko autoteollisuus laskee nyt sen varaan, että kehitys kehittyy koko ajan entistä nopeammin. On selvää, että luvassa on hankaluuksia monille, mikäli täyssähköautojen saaminen voitolliseksi kestää 20 vuotta. Yksi tärkeä tekijä on autojen myynti ylipäätään, vielä täyssähköautoja ei ole kovin paljon mennyt kaupaksi Euroopassakaan. Tarvitsemme myös uusiutuvia energianlähteitä. Miten nopeasti sellaisia pystytään autoihin saamaan ja millä hinnalla, se on vielä hämärän peitossa”, Harrison sanoo Automotive Newsille.

Sähköautojen suurin ongelma on edelleen latausinfrastruktuurin vajavaisuus, hybridiautoilla ei samaa ongelmaa ole.

”Tämä asia ei ole ainoastaan autonvalmistajien käsissä. Jos latausinfraa ei saada kasvatettua merkittävällä tavalla, eivät sähköautot tulee myymään.”

Hybridiautojensa tuotantokuluja Toyota on pystynyt alentamaan esimerkiksi sillä, että suuri osa komponenteista tuotetaan nykyisin Euroopassa. Toyota on myös tehnyt valtavan kehitystyön pystyäkseen vähentämään harvinaisten maametallein kuten neodyymin käyttöä akuissa, mikä sekin on tuonut kustannussäästöjä.

Julkaistu: 7.8.2019