Tuulilasi

Toyota yhä myyvin aasialaisbrändi Euroopassa – hybridit jylläävät



Toyota yhä myyvin aasialaisbrändi Euroopassa – hybridit jylläävät

Toyotan ohittaminen Euroopan parhaiten myyvänä aasialaisena automerkkinä on ollut jo pitkään Nissanin ja Hyundain tavoite. Siihen on silti edelleen pitkä matka, koska Toyota on onnistunut tekemään houkuttelevia malliuutuuksia ja etenkin sen hybridit ovat myyneet hyvin.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Toyota

Nissan nousi Toyotan ohi hetkellisesti 2015, mutta Toyota meni pian taas ohi, eikä Nissan ole sen jälkeen päässyt lähellekään. Hyundai on nyt laittanut tavoitteekseen Toyotan ohittamisen vuonna 2021. Matkaa kuitenkin on, sillä ACEA:N tilastojen mukaan tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Toyota myi Euroopassa 561 338 autoa, Hyundai 425 854 ja Nissan 411 278. Toyotan myynti nousi viime vuoteen verrattuna 5,5 %, Hyundain 7,1 %, mutta Nissanin laski 9,1 %. Se onkin saanut niskaansa jo 5,7 % myyntinousussa olevan Kian, joka myi samassa ajassa 385 818 autoa.

”Meidän tavoitteemme ei ole olla eniten myyvä aasialaisbrändi Euroopassa. Meille edes sisarbrändi Hyundain ohittaminen ei ole tavoite, meillä on ainoastaan tervettä uteliaisuutta sitä kohtaan, kuka on paras”, sanoo Kian Euroopan operatiivinen johtaja Emilio Herrera.

Jos Hyundain ja Kian autot laskettaisiin yhteen, se olisi kirkkaasti Euroopan markkinajohtaja, mutta Hyundai Motor haluaa, että ne lasketaan erikseen.

Toyotan Hybridin myynti on ollut vahvassa kasvussa, sen kokonaismyynnistä Euroopassa jo 46 % on hybridejä. Sen SUV:t eivät ole myyneet silti toivotusti, niiden osuus kokonaismyynnistä on vain 25 %, Toyota on asettanut tavoitteekseen nostaa lukeman Hyundain ja Kian tasolle eli 40 prosenttiin.

Toyota onkin ensi vuonna julkistamassa uuden pienen SUV:n, segmentti on nyt Euroopassa vahvassa kasvussa. Hyundai julkisti tänä vuonna samankokoisen Konan ja Kia Stonicin. Konan avulla Hyundain SUV:ien myynti on kasvanut sen kokonaispotista vuodessa 33 prosentista 38:een.

Nissanille kokoluokan Qashqai on elintärkeä. Sen vuoden 2017 Euroopan myynnistä SUV:eja oli peräti 73 %. Qashqain merkitys näkyy lukemista: elokuussa niitä myytiin Euroopassa 21 671 kappaletta, kun Nissanin toiseksi eniten myyty auto X-Trail kävi kaupaksi vain 6501 auton verran.

Julkaistu: 8.11.2018