
Toyota Urban Cruiser haastaa Yaris Crossin – Katso, mitä uutta täyssähköinen kaupunkicruiseri tarjoaa
Aston Martin Valhalla on yli 1 000 hevosvoiman superauto, jossa F1-tekniikka kohtaa luksuksen. Hyundai Ioniq 9 on kolmen rivin sähköjätti, joka vie matkustusmukavuuden uudelle tasolle. Cadillac Escalade muuttuu sähköiseksi – sisältä löytyy 55-tuumainen näyttö ja luksusta jokaiselle matkustajalle.
Toyota Urban Cruiser

Katumaasturit käyvät kaupaksi, ja kompaktissa kokoluokassa Toyotalla on pian kaksi edustajaa. Näistä uudempi, eli Urban Cruiser, on 4,29 metrin mittaisena aavistuksen Yaris Crossia suurempi. Toinen iso ero on voimalinjassa – Urban Cruiser on täyssähköauto.
Urban Cruiserissa on isohko akseliväli, jolla on luotu auton sisälle auton ulkomittoihin nähden avarat tilat. Ja kun takaistuimissa on vielä etäisyyssäätö, tilan hyödyntäminen paranee merkittävästi. Niin ikään joustavuutta erilaisiin kuljetuksiin tuovat 40:20:40-suhteessa nurin kipattavat takaistuinten selkänojat.
Akkukokoja on kaksi: 49 ja 61 kWh. Ensimainitun saa vain etuvetoiseen versioon, jälkimmäisen myös nelivetoisena. Etuvetoisessa tehoa on joko 106 kW (144 hv) tai 128 kW (174 hv), nelivetoisessa potkua on hieman enemmän, eli 135 kW (184 hv). Suomeen ensimmäisiä sähköisiä Urban Cruisereita on lupa odotella syksyllä.
Yli 1000 hevosvoiman Aston Martin Valhalla

Pörinä on taas arvossaan, etenkin kun superautojen kohdalla suurin sähköbuumi on ohitse. Nyt halutaan taas ärhäkältä kuulostavia polttomoottoreita, joskin myös sähkön käyttö voimalinjassa on sallittua.
Hyvästä esimerkistä käy Aston Martin Valhalla. Se saa voimansa Mercedeksen 4-litraisesta tuplaturboveekasista ja kolmesta sähkömoottorista (kaksi edessä ja yksi takana), joiden yhteisteho on ihan kivat 793 kW (1079 hv). Ja Mercedeksen superauto AMG Onen tapaan myös Aston on höystetty F1-tekniikalla. Näin sille luvataan mm. huima kiihtyvyysarvo: satasen vauhtiin raapaistaan 2,5 sekunnissa. Huippunopeutta on sitäkin luvassa ihan kivasti, eli 350 km/h.
Akun kapasiteetti on vaatimaton 6,1 kWh, eli sen tärkein tehtävä on toimia päästöjen alentajana – ja antaa pientä lisäbuustia, jos V8:n potku ei riitä. Astonilla on suuret odotukset Valhallan suhteen, sillä vaikka tuotanto rajataan, niitä tulee myyntiin 999 kappaletta.
Hyundain Ioniq 9 isottelee

Hyundai Santa Fe on iso auto, mutta sekin kalpenee sähköisen ja yli viisi metriä pitkän Ioniq 9:n rinnalla. Kolmella istuinrivillä varustettu ja enimmillään 7-paikkainen korealainen tarjoaa hulppeaa matkustusmukavuutta. Saatavana on mm. lentokoneen business-luokan tyyliset istuimet myös keskiriville. Ja niissä maissa, missä se on lainsäädännön puolesta mahdollista, keskirivin istuimet saa käännettyä 180 astetta, jolloin matkustamoon syntyy loungemainen oleskelutila – vaikkapa latauksen ajaksi. Ison 110,3 kWh:n akun turvin toimintamatkaa luvataan 620 km, joten kovin usein ei tosin tarvitse latailla.
Cadillac Escalade muuttuu sähköiseksi

Escalade on yksi Cadillacin tunnetuimpia malleja, ja sen katu-uskottavuus on ollut Euroopassakin kohdallaan jo pitkään. Nyt Escalade muuttuu sähköiseksi, ja USA:ssa autolle on ilmoitettu jo hinnatkin – alkaen 127 000 dollaria, eli noin 120 000 euroa. Isolle rahalle saa vastinetta, sillä ohjaamoon ja matkustamoon on tarjolla GM:n luksusbrändille tyypillistä ylellisyyttä. Eteen tyrkytetään esimerkiksi koko kojelaudan levyistä, 55-tuumaista näyttöä. Keskiriville saa puolestaan mukavat erillisistuimet. Ja bling blingiä on sitäkin tarjolla; miltä kuulostavat esimerkiksi 24-tuumaiset vanteet... Nelipyöräohjaus pitää tämän automöhkäleen ketteränä.
Numeroiden valossa
25 000 euron rajapyykki lähenee myös sähköautoille. Suomessa hintaa lähestyvät sekä Citroën ë-C3 (25 290 e) että Hyundai Inster (25 990 e). Kiinassa valmistetuille autoille on astunut sen sijaan voimaan korotettu tuontitulli, joten hintapaineita on.
15 – Sen verran on pian eri automerkkejä Bassadone Automotive Nordicin portfoliossa, kun Nissankin on päätymässä Bassadonelle huhtikuussa. Tämä istuu hyvin ns. isoon kuvaan, sillä Nissan on jo tällä hetkellä Nordic Automotive Servicen valikoimissa Virossa, Latviassa ja Liettuassa.
2030 on vuosi, jolloin Cupra haluaa aloittaa autojensa myynnin USA:ssa. Cupra tähtää siis oikeasti globaaliksi brändiksi; missä Seat ei ikinä onnistunut.