
Toyota panostaa halpoihin sähköautoihin toimintamatkan kustannuksella
Toyota on ilmoittanut voivansa tehdä halvempia sähköautoja tai pidentää niiden toimintamatkaa, mutta molempiin ei tulla pystymään. Monista muista autonvalmistajista poiketen Toyota on valinnut halvemmat autot toimintamatkan kustannuksella.
”Meillä on sellainen ajatus, että mitään ei voi tapahtua, jos autot eivät käy kaupaksi. Sähköautoja on myytävä paljon, jos haluamme niillä olevan ilmastovaikutuksia. Siksi on hyvin tärkeää bisnekselle, että autojen hinnat ovat sellaisia, että ihmiset ostavat niitä”, sanoo Toyotan Pohjois-Amerikan varajohtaja Cooper Ericksen Green Car Reportsille.
”Akut ovat todella kalliita. Mitä isomman akuston teet, sitä kalliimpi autosta tulee. Pihvi ei ole pitkä toimintamatka, vaan se, että hinta on sellainen, mihin kuluttajalla on varaa.”
Ericksenin mukaan kyse on samasta asiasta kuin hevosvoimien suhteen.
”Sähköautojen pitkä toimintamatka on sama asia kuin hevosvoimat. Moni haluaisi autoonsa 400 hevosvoimaa, mutta kun sellaiseen ei ole varaa, tyydytään 120 hevosvoimaan. Uskomme, että kun ihmiset alkavat tottua sähköautoihin, häviää into pitkiä toimintamatkoja kohtaan. Kuluttajat huomaavat, että eivät he tarvitse 450-600 kilometrin toimintamatkaa autolleen."
Toyotan oman sähköauton bZ4X:n toimintamatka on 402 kilometriä ja sen hinta Yhdysvalloissa on noin 40 000 dollaria. Euroopan hintoja ei ole vielä julkistettu. Mazda MX-30:n toimintamatka on vain 160 kilometriä, sen hinta on 33 470 dollaria ja Saksassa noin 35 000 euroa.
Toyotan puheet viittaavat siihen, että sen tulevien sähköautojen toimintamatka on selkeästi 400 kilometriä lyhyempi ja hinta edullisempi kuin 40 000. Mutta jos toimintamatka on 160 kilometriä ja pakkasella vielä lyhyempi, maksaisitko sellaisesta sähköautosta 35 000 euroa?