Tuulilasi

Toyota kiihdyttää sähköautojen ja solid-state-akkujen kehitystyötä: ”Emme voi silti olla täydellisen varmoja selviytymisestämme tulevaisuudessa”


Toyota lisää höyryä sähköautojensa kehityssuunnitelmissa. Se on asettanut tavoitteeksi myydä 5,5 miljoonaa sähköistettyä autoa viidessä vuodessa, lisäksi Toyota aikoo saada ns. solid-state-akkutuotantonsa pyörimään jo ensi vuonna.
Kuvat Toyota

Solid-state-akut ovat kevyempiä ja niissä on enemmän kapasiteettia kuin nykyisissä nikkeli- ja litium-ioniakuissa. Näin auton toimintamatka saataisiin merkittävästi pidemmäksi.

Toyotan tutkimus- ja kehitysjohtaja Shigeki Terashi julkisti tänään yhtiön uuden ”sähköistymisen tiekartan”. Vielä joulukuussa 2017 5,5 miljoonaa sähköistä autoa oli tarkoitus myydä vuoteen 2030 mennessä, mutta nyt tavoitetta aikaistettiin viidellä vuodella.

”Haluamme esitellä solid-state-akkumme jo ensi vuoden Tokion olympialaisten alla. Emme halua vain yrittää sitä, haluamme saattaa akkuprojektimme päätökseen. Olympialaisten ajankohta olisi juuri sopiva solid-state-akkujen julkistamisessa suurelle yleisölle”, Terashi sanoi.

Toyotalla uskotaan vahvasti, että sähköisten autojen suosio tulee lähivuosina räjähtämään käsiin.

”Kehitys on jo nyt mennyt kaikkien aiemmin asettamiemme tavoitteiden edelle. Olemme astuneet ihan uudelle aikakaudelle”, Terashi sanoi.

Toyota haluaa kiihdyttää sähköautojen kehitystään ja tuotantoa, koska etenkin Kiinassa ja Euroopassa päästörajat tiukentuvat koko ajan. Toyota alkaa valmistaa sähköautoja Kiinassa ensi vuonna ja se aikoo julkistaa maailmanlaajuisesti kymmenen sähköistettyä autoa jo ensi vuoden aikana.

Tekeillä on myös kokonaan uusi e-TNGA sähköautoalusta, ja Toyota on julkistamassa Japanissa kaksipaikkaista uutta kaupunkisähköautoa ensi vuonna, sen toimintamatka yhdellä latauksella on vain 100 kilometriä.

Vaikka satsaukset ovat rajuja, Toyotalla tiedetään, että sähköautojen saaminen taloudellisesti voitolliseksi ottaa aikansa.

”Meidän on luotava aivan uusi bisnesmalli päästäksemme nopeammin voitollisuuden tielle. Emme voi vain valmistaa ja myydä autoja, meidän on oltava kumppaniemme kanssa valmiita osallistumaan kaikkiin eri toimiin sähköautojen elinkaaren aikana kuten leasingiin, yhteiskäyttöautoiluun, palvelukonseptien laajentamiseen myös muualle kuin kasvukeskuksiin, käytettyjen autojen myyntiin sekä akkujen uusiokäyttöön sekä kierrätykseen. Kun nämä asiat tulevat läpinäkyviksi myös sähköautobisnes muuttuu läpinäkyväksi, vaikka akkujen hinnat eivät hirvittävästi tulevaisuudessa laskisikaan. Vaikka tekisimme kaiken tämän yhä nopeammalla tahdilla kuten on tarkoitus, emme voi silti olla täydellisen varmoja selviytymisestämme tulevaisuudessa”, Toyotan tutkimus- ja kehitysjohtaja Shigeki Terashi myöntää.

Julkaistu: 7.6.2019