
Toyota Hilux BEV sähköaikaan varoen: Uusi sukupolvi näyttää Land Cruiserilta ja kulkee vain 240 kilometriä
Toyota Hilux laajentaa legendaarisen avolava-auton tarjontaa täyssähköiseen suuntaan, mutta 59,3 kWh akku ja vain 240 kilometrin WLTP-toimintamatka kertovat, että tämä uutuus on tarkoitettu ennen kaikkea työautoksi eikä pitkän matkan veturiksi.
Toyota on uudistanut avolavansa yhdeksänteen sukupolveen. Uudistukset ovat maltillisia – myös teknisesti, sillä pohjana on käytetty pitkälti edeltäjää. Keulan ilmeeseen on tuotu toki uutta, sukulaisuussuhde Land Cruiseriin on selvä, vaikka valot ovatkin viirumaiset. Hiluxin mitatkin ovat nekin suht ennallaan, pituutta sillä on komeat 5,3 metriä ja akseliväli on yli kolme metriä. Perusrakenteena on yhä tuttu tikapuurunko.
Jotain kokonaan uutta on kuitenkin tarjolla, Hiluxia tarjotaan nyt myös täyssähköisenä. Tämä on hyvä tieto, sillä Eurooppaan tuodaan vain nelivetoisia Double Cab -versioita. Sähköversion kohdalla tämä ei ole ongelma, sillä auton verotus on armollista.


Akun koko on vain 59,3 kWh, eli toimintamatka on myös vaatimaton, WLTP-lukema on vain 240 kilometriä. Pieni akusto pitää auton omamassan maltillisena, joten kantavuutta on 715 kiloa.
Veturiksi ei Hiluxista sen sijaan oikein ole, sen perään saa kytkeä vain 1 600 kiloa painavan kärryn. Etu- ja taka-akselille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat kivasti voimaa, eteen 205 Nm ja taakse 269 Nm.
No, veturia tarvitseville on tarjolla myös polttomoottorilla kulkeva versio. Siinä sähköistyminen on toteutettu 48V-kevythybriditekniikalla. Ja vuonna 2028 myyntiin on tulossa myös vedyllä käyvä polttokennoversio.
Ja jos Hilux on uudistunut ulkoa maltillisesti, sisällä on eri meininki. Ohjaamo on selvästi modernimpi. Ohjauspyörä ja kojelauta ovat lainaa tuoreesta Land Cruiserista. Digiaikaan siirtyminen tarkoittaa 12,3-tuumaista digimittaristoa ja suurta kosketusnäyttöä.


