
Testissä uusi Mercedes-Benz C – keskiluokan aristokraatti
Mercedes-maailmassa mikään ei ole niin varmaa kuin uuden C-sarjalaisen putkahtaminen markkinoille seitsemän vuoden välein.
W 205 -tyyppikoodin tunteva uutukainen lanseerataan varsin otolliseen aikaan, sillä edellisen sukupolven C on potenut jo pientä taisteluväsymystä. Etenkin Audin A4 ja Bemarin Kolmonen ovat tuoreempina malleina päässeet W 204:n niskan päälle niin myyntimäärissä kuin vertailuvoittoihin vaadittavissa ominaisuuksissakin.
W 205:llä on kuitenkin tulevissa koitoksissa hyvät mahdollisuudet molempien edellä mainittujen autojen peittoamiseen. Kolmikon keskinäinen paremmuus kun on tavannut noudattaa varsin orjallisesti ”uusin on etevin” -järjestystä.
Painon pudotus
Viime vuonna esitellyn S-sarjalaisen muotokieltä myötäilevä C on tutuksi tulleen kaavan mukaisesti edeltäjäänsä isompi. Pituutta on siunaantunut lisää 95 mm ja leveyttä 40 mm. Viidellä millillä madaltuneen C:n akseliväli on nyt 2 840 mm (+80 mm), mikä on 40 mm enemmän kuin luokkaa isommassa W 124 -taksimersussa 1980-luvulla.
Jotta kasvaneet mitat eivät kohottaisi omamassaa liiaksi, korirakennetta on kevennetty. Se on nyt 48-prosenttisesti alumiinia, ja miltei kaikki koripaneelit ovat vaihtuneet teräksisistä kevytmetallisiksi.
Valmistaja lupaa laihdutuskuurin olevan parhaimmillaan 100 kg:n luokkaa. Tämä lupaus ei toteudu ainakaan ajamamme 220 Bluetecin osalta.
Lue Mercedes-Benz C 220 Bluetec A Premiumin perusteellinen testi Tuulilasin tuoreesta numerosta 6/2014.
Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.