Tuulilasi

Tesla on kolmekymppisen DI:n iPhone



Tesla on kolmekymppisen DI:n iPhone

Tesla on tehnyt Applet: otetaan tylsä tuote ja tehdään siitä haluttava.
Teksti Vesa Linja-aho

En ole koskaan ollut varsinaisia autoihmisiä. Ensimmäinen autokin perheeseen ostettiin vasta seitsemän yhdessäolovuoden jälkeen, kun muutimme Espoosta Veikkolaan ja toinen lapsi oli tulossa.

Autojen tekniikka on toki kiinnostanut jo ammatin puolesta, mutta eihän ohjelmoinnin opettajakaan osta kotiaan täyteen kalliita tietokoneita tai radiologian opettaja kotiinsa magneettikuvauslaitetta.

Valintakin päätyi varmaan tylsimpään mahdolliseen, eli parin vuoden ikäiseen automaattivaihteiseen Skoda Octaviaan. Jos viisi vuotta sitten olisi kysytty, aionko koskaan ostaa yli 50000 euron hintaista autoa, olisin hymähtänyt kieltävästi.

Tesla on kuitenkin tehnyt jotain oikein. Koeajo jätti sellaiset tuntemukset, että osakesalkun pyörittely tai kesämökkisuunnitelmat tekee mieli korvata jollain paljon hauskemmalla.

Koeajomallina oli ärhäkänpunainen Tesla P85D kaikilla lisävarusteilla, hinta noin 150000 euroa. Tämän tehokkaimman mallin alkaen-hinta lähtee 116000 euron tuntumasta.

Teslassa on jotain applemaista. Kuulopuheen mukaan Yhdysvalloissa monilla kodittomilla on iPhone koska tuote on niin haluttu, että summa revitään kasaan vaikka olemalla syömättä – ja näyttääpä tämä liki tonnin hintainen puhelin löytyvän monen suomalaisopiskelijankin kädestä.

Teslarahoja ei tietenkään säästetä kokoon opintotuesta, mutta hyvätuloiselle pariskunnalle, joita pääkaupunkiseudun yliopistot syytävät ulos muutaman tuhannen hengen vuosivauhdilla, reilu sadan tuhannen euron leikkikalu ei ole mitenkään mahdoton maali.

Uskon, että Tesla lyö läpi juuri tässä kohderyhmässä. Merkkejä on jo havaittavissa: Suomeen myydyistä Tesloista toki suuri osa on myyty johtajille, it-miljonääreille, ammattisijoittajille ja muille liikemiehille, mutta mukana on ihan tavallisiakin hyvätuloisia: kahvilayrittäjä (ja nykyinen kansanedustaja) Antero Vartia, sekä lappilainen lääkäri ja hotellinpitäjäpariskunta.

Tesla on tehnyt autoille saman kuin mitä Apple teki aikanaan kannettaville musiikkisoittimille ja tablettitietokoneille: otetaan halpa kökkerötuote ja tehdään siitä niin toimiva ja haluttava että ihminen suostuu maksamaan siitä 2-3-kertaisen hinnan mitä yleensä.

Teslan touhuista on hyötyä myös pienituloisille: jokainen teslanostoon laitettu satatonninen auttaa Teslaa kehittämään myös niitä tavallisen ihmisen kukkarolle sopivia sähköautoja.

Kritiikkinä voidaan esittää, että haluttavien henkilöautojen tekeminen tuottaa tiettyjä sivuvaikutuksia: esimerkiksi omassa tapauksessa Tesla korvaisi bussi- ja junakyydin ja toisi yhden auton lisää tukkimaan pääväyliä ja keskustan parkkipaikkoja. Mitä suuremman hinnan autoon pistää kiinni, sitä enemmän se houkuttelee ajamaan, ”kun nyt tästä kerran on maksettu”. Pari viikkoa kerrallaan parkkipaikalla seisova Skoda ei moisia tuntemuksia herätä. Pahimmassa tapauksessa sähköautoilu lisää liikenneongelmia, kun hyvätuloiset hipit vaihtavat joukkoliikenteen sähköautoiluun.

Pelko ei ole aiheeton: omasta ystäväpiiristäkin henkilöt, jotka tavallisesti pitävät kalliita autoja nolona pullisteluna, olivat Teslasta innoissaan.

Mutta miltä se koeajo sitten tuntui? Raportin kuvineen voit lukea täältä huomenna.

Julkaistu: 16.5.2015