
Onko Temu huijaus vai ostajan paratiisi? Näin röyhkeä verkkokauppa koukuttaa ja myy sinulle mitä vain
Kiinalainen Temu nousi parissa vuodessa verkkokaupan jättiläiseksi sekä Suomessa että maailmalla. Suosion takaa löytyy aggressiivista mainontaa, työolojen polkemista ja ovelia psykologisia temppuja.
Ostele kuin miljardööri, kuuluu tämän hetken puhutuimman verkkokauppajätin mainoslause. Kauppa tarjoaa tuotteitaan hakukoneissa niin tehokkaasti, ettei sen mainoksilta ole voinut välttyä.
Matkustusreppu 12,14 eurolla. Miesten puuvillahousut 10,07 eurolla. Kaukoputki 3,57 eurolla. Auton työkalusarja 20,47 eurolla. Vähintään puolet halvemmalla kuin kilpailijalla.
Kiinalaistaustainen Temu on parissa vuodessa vallannut merkittävän osan verkkokaupasta sekä Suomessa että maailmalla. Lähes minkä tahansa tuotteen Google-haun kärjessä on nykyisin aika Temun mainoksia epäilyttävän alhaisine hintoineen.
Verkkosivuja selatessa vastaan tulee myös tuotteita, joiden olemassaolosta tai tarpeellisuudesta ei ollut tietoakaan ennen Temua. Itsepuhdistuva höyrykissaharja. Kaksoisleuan poistaja. Varvaserotin ja nielurisojen kivenpoistosarja. Oudot tuotteet ja näytöllä vilkkuvat alennuksia lupaavat onnenpyörät saavat miettimään, onko koko sivusto huijaus.
Kyseessä on kuitenkin ihan oikea verkkokauppa, joka toimii kiinalaisen Alibaban ja amerikkalaisen Amazonin tapaan. Jotain poikkeuksellista Temussa kuitenkin on. Siitä kertoo käsittämättömän nopea nousu suosioon – ja ihmisten ruuduille.
Temun taustalla on Kiinan Shanghaissa heinäkuussa 2022 perustettu ja veroparatiisi Caymansaarille rekisteröity yritys PDD Holdings. Yhdysvalloissa Temu aloitti toimintansa seuraavana syksynä, jonka jälkeen kauppa laajeni ensin Kanadaan, sitten moniin Euroopan maihin ja Australiaan. Miljardeja mainontaansa laittanut palvelu hallitsee nyt kaupanalan markkinoita Uudesta-Seelannista Suomeen asti.
Suomessa Temu on jo toiseksi ladatuin mobiilisovellus. Vielä vajaa vuosi sitten kiinalainen ihmekauppa ei yltynyt edes kolmenkymmenen ladatuimman sovelluksen joukkoon.
Valtavasta suosiosta huolimatta kukaan ei oikeastaan tiedä, minkälaisissa olosuhteissa ja missä tuotteet tehdään tai mistä ne kotiovelle saapuvat. Halvoista hinnoista voi kuitenkin päätellä, etteivät palkkataso tai työolot niiden takana voi olla kummoisia.
Sosiaalisessa mediassa on julkaistu tietoja pakettien mukana tulleista skorpioneista ja pakettien aiheuttamasta ihottumasta. Tiedot antavat osviittaa siitä, millaisista hikipajoista tuotteet lähetetään. Useimmat myös ymmärtävät, että halvan tavaran vyörystä osan hinnasta maksaa myös kallisarvoinen ympäristömme.
Tästä huolimatta Temu on saanut monet koukkuun. Tulleja tai postikuluja ei lähetyksiin tule, tavara voi olla myös hyvää ja ennen kaikkea tuotteet saa halvemmalla kuin mistään muualta.

Ultrapikamuotikauppoja on pidetty erityisesti nuorten suosimina, mutta Temu näyttää kiinnostavan muitakin. Postnordin tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan Temu on yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa.
Suosiota selittää osaksi se, että mitä erikoisempien tuotteiden joukosta löytyy myös oikeasti hyödyllisiä tavaroita. Tuotevalikoima kattaa tuotteet työkaluista kodin tarvikkeisiin ja kosmetiikkaan asti. Siinä missä ennen piti tietää tarkasti, mistä tarpeellisia tuotteita saa, nyt kaikki löytyy saman verkkokaupan alta.
Näin sanovat Temun asiakkaisiin kuuluvat Mika Leiviskä, 48, ja Tarja Nevala, 56, jotka ovat löytäneet siitä edullisemman keinon hankkia tarpeellisia tuotteita. Leiviskä on tilannut muun muassa auton led-valoja, työkaluja ja sähköliittimiä.
– Hain tavaraa autohommiin, ja eksyin Temun sivuille seikkailemaan. Sieltä alkoi löytymään sopivaa tavaraa edulliseen hintaan. Olen tilannut vain tarpeellista tavaraa ja kaikki tilaamani tuotteet ovat päässeet käyttöön, Leiviskä kertoo.
Toimitus Pohjois-Pohjanmaalle kesti kaksi viikkoa ja paketti saapui ehjänä lähimpään noutopisteeseen. Kallein tilaus, minkä Leiviskä on tehnyt, on ollut viidenkympin tienoilla, eikä tullimaksua ole peritty mistään.
– Missään ei kerrota, että mistä paketit ovat tulleet ja tuleeko tulleja. Tuleeko ne sieltä Kiinasta vai jostain Euroopan varastolta? Joka tapauksessa postikuluja tai tulleja en ole maksellut.
Tuotteiden laadussa Leiviskä ei ole juurikaan huomannut eroa rautakaupoista ostettuihin tuotteisiin. Sen sijaan rahaa on säästynyt. Leiviskä arvioi, että kotimaasta ostettuna tuotteisiin olisi uponnut ainakin tuplasti enemmän rahaa.
Saman havainnon on tehnyt myös Tarja Nevala. Hän on tilannut muun muassa laminointitaskuja ja kirjoitinnauhoja. Sadan kappaleen paketti muovisia taskuja maksaa Temussa kahdeksan euroa, kun vastaava tuote maksaa Suomessa merkistä riippuen jopa 30 euroa.
– Kyllä tuo hinta houkuttelee, kun noin halvalla saa. Olen pyrkinyt tilaamaan vain järkeviä tuotteita, mutta on tullut tilailtua myös lapsenlapsille jotain leluja, Nevala kertoo.
Temusta saattaa löytää myös tuotteita, joita on vaikea löytää Suomesta. Sydämenmuotoisiin klemmareihin Nevala ei ole tavallisissa kaupoissa törmännyt.
Joitain tuotteita Nevala ei aio Temusta tilata ollenkaan. Kieltolistalla ovat muun muassa kosmetiikkatuotteet ja vaatteet.
– Pari ripsiväriä olen tilannut, eivätkä ne aiheuttaneet allergisia oireita. Kun kuulin muiden saamista reaktioista, päätin, etten aio enää tilata kosmetiikkaa. Vaatteetkaan eivät välttämättä ole EU:n standardien mukaisia, niin niitä en tilaa.
Sekä Leiviskä että Nevala myöntää pohtineensa halpojen hintojen syytä, mutta kertovat, ettei se ole toistaiseksi vaikuttanut ostopäätökseen. Halvat hinnat vievät voiton.
– Temu mainostaa, että tuotteet tulevat suoraan tehtailta ilman välikäsiä ja olisi syy halpaan hintaan. Mutta suoraan sanoen varmaan ne ovat juuri niitä hikipajoja, missä näitä tuotteita tehdään. Muuten ei pysty noin halvalla myymään, Nevala pohtii.
”Jos myydään tosi halpaa, niin palkkaa maksetaan vähän ja todennäköisesti työolot ovat myös huonot.”
Hikipajoja ja pakotettua työvoimaa. Halpa hinta toden totta näkyy työoloissa ja palkoissa. Ilman työsopimusta työskentelevät työntekijät tekevät 14–16-tuntisia päiviä, joskus lopettaen työt yön pikkutunneilla. Palkka on niin huono, ettei ylitöistä ole varaa kieltäytyä.
Kesäkuussa 2023 julkaistun raportin mukaan Temu ei ollut onnistunut "ylläpitämään edes merkityksellisen vaatimustenmukaisuusohjelman julkisivua" toimitusketjuissaan ja todennäköisesti toimitti pakkotyövoimalla valmistettuja tuotteita Yhdysvaltoihin "säännöllisesti".
– Vaikka kallis hinta ei välttämättä takaa, että tuote on tehty ihmisoikeuksia kunnioittaen, niin siitä voidaan olla varsin varmoja, että jos myydään tosi halpaa niin palkkaa maksetaan vähän ja todennäköisesti työolot ovat myös huonot, Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme kertoo.
Temu itse kommentoi väitteitä heikoista työolosta ruotsalaisen viestintätoimiston välityksellä sanomalla, että se on sitoutunut hyvien työolojen ylläpitämiseen ja että yhtiön eettinen ohjeisto kieltää esimerkiksi lapsi- ja pakkotyön teettämisen. Halvat hinnat eivät Temun mukaan johdu työolojen polkemisesta, vaan suoraan tehtaalta tapahtuvasta toimitusmallista, joka mahdollistaa välikäsien pois jättämisen.
Halmeen mukaan ihmisoikeuksien lisäksi halpa hinta tulee myös ympäristön kustannuksella.
– Liika luonnon resurssien käyttö nopeasti hajoaviin, halpoihin tavaroihin kiihdyttää ihmisten kulutustahtia entisestään. Jätettä syntyy enemmän, kun kulutetaan nopeasti hajoavia tuotteita, jotka eivät myöskään huonon laadun takia ole korjattavissa.
Temun sivuja tutkittaessa tietoa vastuullisuudesta ei juurikaan ole saatavilla. Kestävyys on kuitattu yhteistyöilmoituksella Trees for the future -järjestön kanssa. Temun mukaan projektilla “on ollut mullistava vaikutus maaperään ja paikallisyhteisöihin, ja ne ovat samalla edesauttaneet maailmanlaajuisten ympäristöongelmien ratkaisussa.”
Temu lähettää maailmalle päivittäin yli 4000 tonnin edestä paketteja. Pelkkä puiden istuttaminen ei siis mitenkään voi riittää paikkaamaan ylituotannon ja ylikuluttamisen aiheuttamaa vahinkoa.
Vastuu puun istuttamisesta on myös jätetty ostajalle, joka voi maksuvaiheessa valita lahjoittaako 24 senttiä puun istuttamiseen. Tietoa projektin tehokkuudesta ei siis ole.
Temusta kommentoidaan huolia ympäristövaikutuksista sanomalla, että yhtiö huomioi ympäristön esimerkiksi valitsemalla aina tehokkaimman kuljetustavan toimituksilleen. Toinen keino on hävikkiin menevän tavaran määrän minimoiminen.
– Jokainen lähettämämme tavara on jo myyty, toisin kuin perinteisillä jälleenmyyjillä, joiden myymättä jäävät tavarat päätyvät usein tuhottaviksi lisäten jätteen määrää, yhtiö selittää sähköpostiviestissään.
Se, että tavara on ostettu Suomesta, ei takaa sen parempaa laatua ja kestävyyttä. Jos tuote siis vaikuttaa samalta Temussa ja suomalaisessa kaupassa, mikä tekee Temusta tilaamisesta huonomman vaihtoehdon?
Suurimmissa suomalaisissa kauppaketjuissa valvotaan toimitusketjua ja asetetaan kriteereitä ihmisoikeus- ja ympäristökysymyksiin.
– Olennainen ero Temusta ja Suomesta ostetuissa tuotteissa on viranomaisvalvonta, vaikka sekään ei ole aukotonta. Suomessa ostetuissa tuotteissa esimerkiksi vaatteissa ei ole myrkyllisiä kemikaaleja ja sähkölaitteet ovat turvallisia, Halme sanoo.

Syy Temun nopeaan nousuun löytyy markkinointikeinoja tarkastelemalla. Sovelluksen pelillisyys ja sosiaalisuus koukuttaa sekä illuusio tuotteiden rajoitetusta saatavuudesta ja huikeat alennukset houkuttelevat.
Kaupassa tuotteita voi lisätä jo tehdylle tilaukselle, myöhästyneestä tuotteesta saa hyvitystä ja jos ostettua tuotetta myydään muualla halvemmalla kuukauden sisällä ostoksesta, voi hakea jopa hinnan oikaisua. Hyvitykset kerääntyvät omalle Temu-tilille eikä niitä saa suoraan rahanpalautuksena.
Mutta onko käytetyissä markkinointikeinoissa todellisuudessa mitään uutta? Vastaus on ei, sanoo kuluttajapsykologiaa tutkiva Janina Steinmetz.
– Keinot, joita Temu käyttää, ovat hyvin yleisiä ja tehokkaita. Siksi yritykset käyttävät niitä. Temulla on kuitenkin mahdollisuus käyttää niitä vielä hieman enemmän, sillä se myy paljon erilaisia tuotteita halvalla, markkinoinnin apulaisprofessorina brittiläisessä Bayes Business Schoolissa työskentelevä Steinmetz kertoo.
Pelillisyys antaa mahdollisuuden tarjota ihmisille jotain heti eikä vasta usean viikon jälkeen toimituksen saavuttua. Ja juuri se koukuttaa.
– Kuvitellaan, että tilaat jotain verkkokaupasta. Itse tilaaminen ei tarjoa paljon välitöntä nautintoa, mutta jos saat pisteitä ostoksestasi, saat jotain heti. Se on palkitsevaa, sillä tuotteen lisäksi saat jotain ekstraa tilaushetkellä. Palkinnot motivoivat ihmisiä ostamaan lisää ja tuovat välittömän mielihyvän.
“Melkein loppuunmyyty!”
“Vain 5 jäljellä!”
Temun sivuilla lähes jokainen tuote tuntuu olevan melkein loppuunmyyty. Rajoitetun saatavuuden illuusio on yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista. Jos en osta tuotetta nyt, en ehkä saa tätä super-suosittua tuotetta koskaan.
– Rajoitettu saatavuus saa meidät ajattelemaan, että meidän on saatava tuote. Ajatellaan, että ehkä muut ihmiset tietävät tämän olevan loistava tuote, ja jos en osta sitä nyt, se myydään loppuun, Steinmetz selittää.
Todellisuudessa kuluttajat ei voi tietää, onko tuote oikeasti melkein loppuunmyyty vai ei. Samaa tuotetta saattaa olla hieman eri sävyssä tai eri hinnalla vielä tuhansia kappaleita saatavilla, mutta emme tiedä sitä.
”Kun yksityisen kaupallisen tahon etua edistetään siten, että ympäristö ja ihmisoikeudet kärsii sekä kuluttajat pistetään tietyllä tavalla halvan ostamisen huumekoukkuun, toimintaan pitää voida puuttua.”
Röyhkeä markkinointi on herättänyt keskustelua ympäri maailmaa. Myös eurooppalaiset kuluttajajärjestöt ovat jo ärähtäneet. Useat kuluttajajärjestöt ovat kannelleet viranomaisille ja EU-komissiolle Temun toiminnasta.
Järjestöjen mukaan Temun manipuloivat käytännöt rikkovat EU:n uutta digipalvelulakia eikä kuluttajille olla tarjottu laissa määriteltyä kuluttajansuojaa. Temu ei pysty myöskään kertomaan, täyttävätkö tuotteet EU:n turvallisuusvaatimukset.
– Kun yksityisen kaupallisen tahon etua edistetään siten, että ympäristö ja ihmisoikeudet kärsii sekä kuluttajat pistetään tietyllä tavalla halvan ostamisen huumekoukkuun, toimintaan pitää voida puuttua. Oikea keino ei ehkä ole Temun myymisen kieltäminen Euroopassa, vaan esimerkiksi isot tullit, Minna Halme sanoo.
Temusta kommentoidaan kuluttajajärjestöjen tekemää kantelua sanomalla, että yhtiö ottaa sen erittäin vakavasti. Yhtiö kertoo tekevänsä yhteistyötä viranomaisten kanssa ja olevansa valmis parantamaan toimintaansa ja puuttumaan mahdollisesti havaittaviin epäkohtiin, jotta kuluttajien luottamus siihen säilyisi.
Kun puhelimen näytöllä vilahtelee toinen toistaan houkuttelevimpia tarjouksia aina vaan huokeampaan hintaan, tavaran määrälle ja todelliselle tarpeelle sokaistuu. Markkinointi on rakennettu vaikuttamaan siltä, että jokin tuote on välttämätöntä hankkia.
Mahdollisuus tallentaa luottokorttitiedot tilille helpottaa ostamista ja madaltaa kynnystä turhien tuotteiden ostamiseen. Ostamisen huumekoukkuun on siis helppo joutua.
Janina Steinmetz kertoo, että mainonnan luomaa tarvetta pystyy ehkäisemään muun muassa perinteisen ostoslistan avulla.
– Älä katso, mitä kaverit ostavat, vaan mieti, mitä sinä tarvitset. Maksa tuotteet heti, äläkä osta niitä luotolle. Usein pystyy nukkumaan yön yli uusia hankintoja tehdessä, ja se kannattaa. Ota askel taaksepäin ja yritä vastustaa aikapainetta, Steinmetz tiivistää.
Juttua päivitetty 10.7. klo 10.14: Lisätty Temun välittämät vastaukset yhtiötä koskeviin väitteisiin.