Image

Teknologia avuksi treeneihin



Teknologia avuksi treeneihin

Treenikaverin uupuminen ei ole enää pätevä veruke välttää kuntoilua.
Teksti Pekka Pekkala

Mikä tahansa dieetti tai kuntokuuri toimii, jos sitä jaksaa noudattaa. Koska sellainen vaatii lähes epäinhimillistä tahdonvoimaa, avuksi kannattaa ottaa kone. Jos suosikkiselityksesi treenaamisen välttelylle ovat ajan ja oikeiden varusteiden puute, lataa puhelimeesi New York Timesin The Scientific 7-Minute Workout -kunto-ohjelma. Se ei vaadi kumpaakaan. Tavoitteena on vain hengästyä.

Myös suupaladieetti kuulostaa idioottivarmalta: syö samaa kuin ennenkin, mutta laske suupalat. Koska tässäkin laihdutuskuurissa on helppo huijata, suupalojen laskemiseen auttaa kännykkäsovellus, kuten 80 Bites tai Bite Count.

Yksi vanhimmista kaloreita ja kilometrejä laskevista sovelluksista on MyFitnessPal. Se sopii yhteen Polarin, Fitbitin ja Garminin laitteiden kanssa. Eli vaikka vaihtaisit mittaria, treenidatasi on edelleen samassa paikassa. Sovellukset löytyvät iTunes- ja Google Play -kaupoista.

Useissa älypuhelimissa on jo liiketunnistin, mikä tekee kännykästä myös askelmittarin. Android-puhelimessa sovelluksen nimi on Fit, Windows-luureissa Lumia Motion Data ja iPhonessa Health. 10 000 askeleen päivätavoite kuulostaa eläkeläiskuntoilulta, mutta on todellisuudessa yllättävän kova haaste ainakin toimistotyöntekijälle. ■

Ammattiurheilijan apurit:

V800 Polar -sykemittari.

”Treenitiedot siirtyvät netin kautta suoraan valmentajalle. Urheilijan arkea yksinkertaistaa se, kun lukuja ei tarvitse kirjoittaa sähköpostiin.”

FirstBeat-yösykeseuranta.

”Nukun tämä päällä aina, paitsi lomalla huhtikuussa. Valmentaja näkee suoraan, olenko palautunut tai tulossa  sairaaksi.”

Myontecin mBody-housut.

”Mittaavat EMG-lihasaktiivisuutta reisistä. Mattotesteissä näkee reaaliajassa, onko Wassberg-tekniikkani tasapainoista.”

Krista Pärmäkoski, hiihtäjä

Julkaistu: 19.2.2016