
Teitä päällystetään tuplasti viime vuotta enemmän: verkkopalvelu kertoo tietyötilanteen
Verkkopalvelusta voi tarkistaa muun muassa urakan arvioidun keston, teiden ruuhkatilanteen, ajokelin eri puolilla Suomea ja junaliikenteen viivästykset. Kaasuautoilija voi varmistaa, että suunnitellun reitin varrelta löytyy tankkausasema.
Uutta päällystettä vedetään maanteille sekä kevyen liikenteen väylille tänä vuonna noin 4300 kilometriä. Se on yli tuplasti enemmän kuin viime vuonna. Ratin ja polkupyörän ohjaustangon takaa tämä näkyy tietyömaina.
Osaksi laajan kunnostamisen syynä on koronakriisi ja sen aiheuttamat talousvaikeudet. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi 8. toukokuuta, että päällystystöihin annetaan vielä 20 miljoonan euron lisärahoitus. Tuolla rahalla uusitaan päällysteet noin 300 kilometrin matkalta.
Lisäksi suunniteltuja kunnostuksia aikaistetaan koko maassa. Tarkoituksena on paitsi parantaa tieverkon kuntoa, myös tarjota töitä ihmisille.
– Koronakriisin aikana on tärkeää tehdä väylähankkeita etunojassa, jotta työtä ja toimeentuloa syntyy eri puolilla Suomea, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka selitti lisärahoitusta ministeriön tiedotteessa.
Tietyöhankkeista ei ole koottua valtakunnallista listaa. Tietoa voi etsiä Väyläviraston verkkosivujen hankeluettelosta (vayla.fi/hankkeet) tai oman alueen Ely-keskuksen verkkosivuilta.
Jo käynnissä olevat tietyömaat löytää parhaiten Liikennetilanne-verkkosivulta (liikennetilanne.tmfg.fi). Palvelua ylläpitää liikenteenohjauksesta huolehtiva valtionyhtiö Traffic Management Finland. Palvelun kartalla näkyvistä tietöistä saa klikkaamalla lisätietoa, muun muassa urakan arvioidun keston.
Lisäksi kartalla voi tarkastella muun muassa teiden ruuhkatilannetta, ajokeliä eri puolilla Suomea ja junaliikenteen viivästyksiä. Kaasuautoilija voi varmistaa, että suunnitellun reitin varrelta löytyy tankkausasema.
Moni autoilija muistaa takavuosilta huoltoasemilla jaetun paperisen tietyökartan. Paperikarttojen ystävien harmiksi näistä kartoista on nykyään luovuttu.
Syynä tähän on, että tietyöurakoitsijoilla on nykyään urakoissaan enemmän joustovaraa kuin aiemmin. Tietyön aikataulu voi siis muuttua kesken urakan. Tämä johti siihen, ettei paperinen kartta pysynyt enää ajan tasalla.