Apu

Teatteriarvio: Kansallisteatterin Tyttö, joka käveli tuo valokeilaan upeat, epätäydelliset, vahvat naiset

Teatteriarvio: Kansallisteatterin Tyttö, joka käveli tuo valokeilaan upeat, epätäydelliset, vahvat naiset

Tyttö, joka käveli Kansallisteatterin Willensaunassa 23.5.2018 asti.
Teksti Selina Keränen
Kuvat Tuomo Manninen
Mainos

Kansallisteatterin Willensaunassa nähdään näytelmä kolmesta selviytyjästä. Michael Baranin Tyttö, joka käveli on vahvojen naisten ja erinomaisten näyttelijöiden Aksa Korttilan, Pirjo Määtän ja Seela Sellan ja verbaliikan show.

Näytelmä käsittelee Euroopan lähihistorian kipukohdista selviämistä ja niiden muistamista kolmen toisiinsa liittyvän, erilaisia vaikeuksia elämässään kohdanneen naisen kautta. Nouseepa esiin myös nykyaikaa leimaava taistelu mielipiteen ja faktan välillä.

Eret (Korttila) ja Edith (Määttä) kohtaavat, kun Edith törmää Eretiin polkupyörällä. Kaksi varsin yksinäistä elämää elävää naista ystävystyy todenmakuisen luontevasti, ja vähitellen molempien elämän solmut alkavat avautua katsojalle. Eret on nuori opettajaopiskelija, jonka ura näyttää tyssäävän, ennen kuin se ehti alkaakaan. Vähän vanhempi Edith on puolestaan itsekin törmännyt urallaan seinään ja (epä?)onnenpotkun myötä jättäytynyt käytännössä työelämästä pois. Ewan (Sella) rooli esityksessä avautuu vähitellen ja sisältää yllätyksen.

Jokainen hahmo saa loistaa

Jokainen kolmesta roolihahmo saa oman hetkensä, jossa loistaa. Esityksessä nähdään monologeja, joita muut näyttelijät säestävät nauhoitteilla tai visuaalisilla täydennyksillä. Näytelmä olisi vielä dynaamisempi, mikäli sitä olisi tiivistetty hieman. Silti teksti on niin kiinnostavaa ja esiintyjät – etenkin eniten äänessä oleva, energiallaan hurmaava Aksa Korttila – niin karismaattisia, että esityksessä on imua. On miellyttävää, että kaikkea ei heti sanota ääneen, vaan katsojakin saa yhdistellä pisteitä mielessään.

Myös musiikki toimii tehokeinona - Joan Baezin Diamonds and Rust antaa näytelmälle heti ensiminuuteilla tietyn vireen ja pohjustaa naisten elämänkohtaloita.

Julkaistu: 15.3.2018