Tuulilasi

Täyssähköinen Opel Mokka-e Suomeen ensi vuoden alussa – paljon uudistuksia

Täyssähköinen Opel Mokka-e Suomeen ensi vuoden alussa – paljon uudistuksia
Opel esittelee kompaktin täysin uuden Mokkan. Se tarjoaa nollapäästöisen sähkökäytön, se on erittäin tehokas ja kompaktimpi kuin koskaan. Ensimmäistä kertaa Opelin historiassa uusi Mokka on saatavana ensimmäisestä päivästä alkaen täyssähköversiona.

Täyssähköisen Mokkan toimintamatka on 322 km (WLTP) ja sen sähkömoottori tuottaa 136 hv (100 kW) ja 260 Nm:n välittömän vääntömomentin. Kuljettaja voi valita kolmesta ajotilasta - normaali, Eco ja Sport – oman ajotyylinsä mukaan. Mokka täyssähköversion huippunopeus on 150 km/h, jolla maksimoidaan 50 kWh:n akun kesto. Akulla on kahdeksan vuoden takuu ja sen voi ladata pikalatauspisteessä 80 prosenttiin 30 minuutissa.

Uusi Opel-ilme

Mokka on myös ensimmäinen malli, joka esittelee Opelin uuden, selkeän tunnusmerkin, keulamoduuli Opel Vizorin, joka kattaa koko ajoneuvon etuosan aina konepellin alapuolelle asti. Uuden Mokkan muotoilu poikkeeaa melkoisesti edellisestä malliversiostsa. Autossa on myös uuden sukupolven täysin digitaalinen ohjaamo: Opel Pure Panel. Ei analogisia näyttöjä, eikä turhia lisäelementtejä. Leveään vaakatasoiseen kojetauluun on integroitu kaksi 10 ja 12 tuuman näyttöä. Myös keskikonsolin muotoilu on uusi, kuten myös sähköinen seisontajarru ja sähköinen vaihteenvalitsin. Kaikki säätimet ja moduulit on integroitu kojelautaan.

Huolimatta hieman pidemmästä akselivälistä (+2 mm), uusi Mokka on 12,5 cm lyhyempi kuin edeltäjänsä, ja tarjoaa kuitenkin samat tilat viidelle matkustajalle, ja jopa 350 litran lastaustilan tavaratilassa. Vain 4,15 metrin kokonaispituus tekee siitä erittäin ketterän käsitellä.

Opel-valaistustekniikka ja korkean teknologian avustin järjestelmiä

Uusi Mokkan valaistusjärjestelmä tarjoaa uutta tekniikkaa, kuten mukautuvat ja häikäisemättömät IntelliLux LED® -Matrix -ajovalot, joissa on 14 LED-elementtiä. Kaikissa Mokka-malleissa on vakiona LED-ajovalot edessä ja takana, sähköinen seisontajarru sekä liikennemerkkien tunnistus. Saatavana on myös 180 asteen panoraamakamera taakse.

Muita kuljettajaa avustavia, edistyneitä järjestelmiä on mm. vakionopeudensäädin ACC, jonka Stop & Go -toiminto helpottaa kuljettajaa liikenneruuhkissa: Mokka-e säätää nopeuden automaattisesti edessä ajavan ajoneuvon mukaan ilman että jarrua tai kaasupoljinta vaaditaan. Lisäksi aktiivinen kaista-avustin pitää uuden Mokkan automaattisesti kaistan keskellä.

Mokkan suunnittelutiimi on työskennellyt erityisesti ajoneuvon painon kanssa, säästäen jopa 120 kg verrattuna edelliseen sukupolveen ja parantaen alustan jäykkyyttä. Näin sähköversioon on saatu jopa 30 % vääntöjäykkyyttä johtuen matalalle integroidusta akkurakenteesta. Edut ovat ilmeiset: uusi Mokka kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa ja on samalla paljon reagoivampi ja ketterämpi.

Uusi Opel Mokka esitellään Suomessa vuoden 2021 alkupuolelta. Tuolloin Opelin katumaasturimallistoon kuuluu jälleen peräti kolme eri kokoista vaihtoehtoa: Crossland X, Mokka ja Grandland X – joista Grandland X on saatavana myös ladattavana pistokehybridinä ja nelivetoisena.

Uuteen Mokkaan on tulossa myös tehokkaita ja taloudellisia bensiini- ja dieselmoottoreita.

Julkaistu: 24.6.2020
1 kommentti