Tuulilasi

Tässä vinkit kesärenkaiden vaihtoon



Tässä vinkit kesärenkaiden vaihtoon

Autoilijat valmistautuvat parhaillaan kesärengaskauteen poikkeuksellisen kylmän maaliskuun jälkeen. Suomessa on liikennekäytössä liki kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa, joista jopa 250 000 päätyy tien päälle huonokuntoisilla tai välttävillä kesärenkailla.
Kuvat Nokian Renkaat

Jos suunnitelmissa on vaihtaa renkaat itse, niin nyt on tärkeä hetki tarkistaa, että renkaat ja työvälineet ovat iskussa uuteen kauteen ennen lumien sulamista ja yöpakkasten päättymistä.

Kesäkauden kynnyksellä renkaissa on syytä olla yli viisi millimetriä urasyvyyttä jäljellä tai muuten ollaan äkkiä jopa sakkokunnossa. Keväällä tiet ovat karkeimmillaan, jolloin renkaiden kulumisnopeus on huomattavasti suurempaa kuin keskikesällä, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Autonrengasliiton ja Nokian Renkaiden turvasuositusten mukaan Suomen suvessa turvallisten kesärenkaiden urasyvyys on vähintään neljä millimetriä. Tätä pienempi urasyvyys kasvattaa merkittävästi vesiliirtoriskiä. Viime syksyn rengasratsioissa selvisi, että kahdeksalla prosentilla, eli jopa 250 000 henkilö- ja pakettiautonkuljettajalla oli kauden lopulla allaan huonokuntoiset kesärenkaat, joiden urasyvyys jäi alle 2,5 millimetrin.

Varaa renkaanvaihtoon riittävän vahva tunkki äläkä tingi ilmasta

Tarkista urasyvyyden ohella renkaiden kulumismuoto. Epätasaisesti kulunut rengas on epävakaa ja haittaa turvallisuutta ja ajomukavuutta. Epätasainen kuluminen voi olla myös merkki siitä, että ohjauskulmien säädöissä on ongelmia, jolloin auto kannattaa käyttää korjaamolla.

Renkaiden vaihtoon kannattaa varautua kunnon välineillä. Nostovirheiden aiheuttamat alustavauriot ovat valitettavan yleisiä. Tasainen, tukeva alusta ja riittävän vahva hallitunkki ovat renkaanvaihdon nyrkkisäännöt.

Morri neuvoo renkaanvaihtajia valppauteen myös renkaiden pyörimissuunnan tarkistuksessa. Monella myös mutterit menevät väärinpäin tai vanteen keskitysholkki jää matkasta.

”Kaikissa vaiheissa on hyvä olla huolellinen. Väärinpäin asennetussa renkaassa vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät. Muista asennusvirheistä voi seurata ylimääräistä tärinää, joka käy auton ja kukkaron päälle”, summaa Morri. 

Lopuksi renkaiden ilmanpaineet tarkistetaan autonvalmistajan suositusten mukaisiksi. Tätä ei kannata missään nimessä unohtaa, sillä oikealla ilmanpaineella on suuri merkitys turvallisuuden, renkaan keston ja polttoaineen kulutuksen kannalta.

”Ilma ei maksa mitään, joten siitä ei kannata tinkiä. Jos rengaspaine on väärä, rengas ei toimi ääritilanteissa toivottuun tapaan”, sanoo Morri.

Renkaanvaihtajan muistilista:

  • Tarkista kesärenkaiden kunto ja ikä ennen asennusta. Turvallisuuden takaamiseksi urasyvyyden tulee olla vähintään neljä milliä. Renkaiden turvallinen käyttöikäsuositus on kuusi vuotta ja kokonaisikä enintään 10 vuotta.

  • Kiinnitä huomiota renkaan kulutuspintaan. Tarkista, ettei renkaassa ole kivenpistoja tai sivupinnassa epätavallisia halkeamia, repeämiä tai pullistumia, jotka voivat vaarantaa renkaan kestävyyden. Jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti tai normaalia nopeammin, saattavat auton ohjauskulmat vaatia säätöä.

  • Vaihda renkaat tasaisella ja tukevalla alustalla. Varaa renkaanvaihtoon tukeva hallitunkki ja momenttiavain, jolla pultit ja mutterit saa kiristettyä valmistajan suosituksen mukaan.

  • Asenna aina paremmat eli vähemmän kuluneet renkaat taka-akselille, oli auto sitten etu-, taka- tai nelivetoinen.

  • Kun kesärenkaat on asennettu, tarkista renkaiden ilmanpaine. Painesuositus löytyy auton ohjekirjasta tai auton runkoon kiinnitetystä tarrasta. Tarkista samalla myös mahdollisen vararenkaan ilmanpaine.

  • Muista jälkikiristää alumiinivanteisten renkaiden pultit n. 100 kilometrin ajon jälkeen. Teräsvanteet eivät vaadi jälkikiristystä.

  • Säilytä talvirenkaat pesun jälkeen pimeässä ja viileässä tilassa. Renkaita ei saa altistaa öljyille tai liuotinaineille. Rengasliikkeiden rengashotellit takaavat parhaan mahdollisen säilytyksen.

Julkaistu: 3.4.2018