Tuulilasi

Tässä on uusi Subaru Forester

Tässä on uusi Subaru Forester

Subarun palkittuun stereokameratekniikkaan perustuva törmäyksiä ehkäisevä EyeSight-järjestelmä kuuluu vuosimallin 2018 bensiinikäyttöisen Subaru Forester XE-mallin vakiovarustukseen ja järjestelmä on vaihtoehtona myös XS-varustetasolla.
Kuvat Subaru Press
Mainos

Uuden mallivuoden kunniaksi jatkuvalla nelivedolla varustettu Forester tavoittaa myös yhä suuremman asiakaskunnan, sillä Foresterin lähtöhinta putosi 2 725 eurolla.

Suomen myydyin Subaru-malli Subaru Forester uudistui. Symmetrisellä AWD-nelivedolla varustettu Forester tarjoaa yhä henkilöauton ajomukavuuden ja suorituskykyä maasto- ja maantieajoon.

Mallivuoden 2018 merkittävin uudistus on Subarun törmäyksiä ehkäisevän EyeSight-järjestelmän liittäminen myös Forester-malliin. Törmäyksiä ehkäisevä EyeSight käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla järjestelmä ennakoi liikennetilanteita, ehkäisee törmäyksiä sekä peräänajoja.

Yhdessä vakionopeudensäätimen kanssa EyeSight huolehtii myös siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena ja se osaa erottaa toisistaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot. Kilpailijoista poiketen Subarun EyeSight pystyy estämään peräänajon 50 km/h nopeudesta ja tekemään hätäjarrutustoiminnon 70 km/h nopeudesta.

Japanilaisen ITARDA-instituutin (Traffic Accident Research and Data Analysis) keräämien onnettomuustilastojen perusteella Subarun EyeSight-järjestelmä on estänyt kaksi kolmesta autoa uhanneesta liikenneonnettomuudesta.

Tutut moottorivaihtoehdot

Foresterin saa myös jatkossa kolmella eritehoisella 16-venttiilisellä boxermoottorilla. 2,0-litraista moottoreista yhden käyttövoima on diesel ja kahden muun bensiini. Malliston turbodieselin huipputeho on 108 kW (148 hv)/3 600 r/min. Moottorin 350 Nm:n maksimivääntö on käytössä laajalla käyntinopeusalueella 1 600–2 400 r/min.

Bensiinivaihtoehdoista malliston huipulla on polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu DIT-turbomoottori, jonka huipputeho on 177 kW (240 hv)/5 600 r/min ja maksimivääntö 350 Nm/ 2 400–3 600 r/min. Kolmantena vaihtoehtona olevan bensiinikäyttöisen boxermoottorin huipputeho on 110 kW (150 hv)/6 200 r/min.

Moottorivaihtoehdot on saatavana 6-portaisella käsivalintaisella tai portaattomasti vaihtavalla Lineartronic-automaattivaihteistolla varustettuina. Viime mainittu on XT-mallin ainoa saatavilla oleva vaihteisto. Lineartronic-vaihteisto reagoi pieniinkin kaasupolkimen liikkeisiin ja sen avulla saavutetaan käsivaihteistoon verrattuna jopa yhdeksän prosentin polttoaineensäästö. Moottorikolmikon yhdistetty keskikulutus on välillä 5,7–8,5 l/100 km.

(Lähde: Subaru)

Julkaistu: 21.9.2017