Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Tässä on uusi Jaguar XF – tilavampi ja kevyempi kuin ennen

Vuonna 2008 julkaistu XF on ollut menestyksekäs malli Jaguarille. Nyt julkistettu toisen sukupolven XF on edelleen erehdyttävästi Jaguar. Malli aikoo haastaa nyt toden teolla kovat saksalaiset, kuten BMW 5-sarjan ja kumppanit.

25.3.2015 Tuulilasi

Jaguar XF perustuu merkin uudelle alumiiniselle arkkitehtuurille, jonka se jakaa tuoreen XE:n kanssa. Myös ulkoisesti uutuus jakaa paljon piirteitä pikkuveljensä kanssa.

Moottorivalikoima koostuu mm. JLR:n tuoreesta sekä dieselinä että bensana saatavasta Ingenium-moottorista, joka on aina 2-litrainen. Tämän lisäksi tarjolla on kaksoisahdettu 3-litrainen V6 diesel sekä mekaanisesti ahdettu bensiini-V6.

Uudesta XF:n rakenteesta 75 prosenttia on alumiinia. Painojakaumaksi on saatu 50/50, koska suurin osa teräsrakenteista on auton takaosassa. Kevyistä materiaaleista huolimatta XF:n kori 30 prosenttia edellismallia jäykempi.

Painonsäästöstä johtuen uutuus on jopa 190 kg kevyempi kuin edeltäjäsukupolvi. Tämän takia myös kulutus- ja päästölukemat ovat parantuneet roimasti. Alimmillaan XF tupruttaa 104 g/km.

Ykkössukupolveen verrattuna uusi XF on hitusen lyhyempi ja matalampi. Tosin akseliväli on kasvanut 51 mm, mikä tarkoittaa parantuneita takajalkatiloja. Jaguar väittääkin, että XF:ssä olisi luokkansa parhaat takajalkatilat.

Uusi XF esitellään suurelle yleisölle New Yorkin autonäyttelyssä, ja se saapunee myyntiin vuoden loppupuolella.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt