Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Jännän äärellä

Tarjoilija voi muistaa tilaukset ilman muistiinpanoja – Psykologi selittää, miten se on mahdollista

Ihminen muistaa yleensä vain muutaman asian kerrallaan, mutta kokemuksen ja muistitekniikoiden avulla mielessään voi pitää yllättävän paljon.

Toisinaan unohdan jo ennen ruoan tarjoilua, mitä tilasinkaan ravintolan ruokalistalta. Sitä vaikuttavampaa on, että ruoan tuova tarjoilija on ehkä ottanut vastaan tilauksen panematta mitään paperille, vain muistinsa varassa.

Miten tarjoilija voi muistaa monihenkisen seurueen kaikki tilaukset tismalleen? Varsinkin kun hänen pitää tarjoilla useampaan pöytään ja muistaa annosten lisäksi juomatilaukset, mahdolliset allergiat ja jopa pihvinsyöjien toivomat kypsyysasteet.

Neuropsykologian erikoispsykologi Kaisa Kanerva kertoo, ettei kyseessä ole synnynnäinen hyvämuistisuus. Kokemus ammatista ja harjoitellut muistitekniikat auttavat tarjoilijaa. Samat voimat toimivat tosin myös muidenkin ihmisten elämässä.

Kanervan mukaan monesta pöydästä huolehtivan tarjoilun työmuistiin kaikki tilaukset eivät mahdu yksittäisinä tapahtumina.

– Voimme pitää tietoa työmuistissa lyhyen ajan ja vain rajallisen määrän kerrallaan. Siksi tarjoilijan täytyy käyttää tiedon yhdistely- ja luokittelutaitoja.

Taito on harjoiteltu, mutta enemmän kuin yksittäisestä kikasta, kyse on ammattitaidosta ja kokemuksesta. Kanerva kertoo, että tutkimusten perusteella kokeneet asiantuntijat muistavat oman alansa tietoa aloittelijoita paremmin, vaikka näiden ryhmien välillä ei muissa tilanteissa olisikaan eroa muistamisessa.

Kokenut tarjoilija tuntee menun ja sen, mitä tilaukseen yleensä kuuluu. Lisäksi apuna voi käyttää assosiointia. Tarjoilija voi yhdistää tilauksen asiakkaan ulkoiseen olemukseen. Toiselle taas voi toimia kielellinen vihje, jonkun on helpompi muistaa asiakkaiden järjestyksen perusteella.

– On tärkeää tuntea itsensä ja oman muistin toiminta: onko minun helpompi muistaa pöydät pöytänumerolla vai pöydän sijainnilla. Vaiko sittenkin ihmisten kasvoilla tai seurueen perusteella?

Monesti tarjoilija toistaa lopuksi tilaukset koko seurueelle. Tämä on paitsi tapa varmistaa, että tilaukset on kuultu oikein, myös yksi tekniikka, jonka avulla niiden painaminen mieleen on helpompaa.

– Tarjoilijat käyttävät ryhmittelyä, jossa he jakavat suuremmat tietomäärät pienempiin. Esimerkiksi he voivat muistaa tilauksista juomat ja ruuat erikseen.

Tarjoilijaa, kuten tietyissä tilanteissa meistä jokaista, auttaa ihmisen muistin toiminta. Ihminen muistaa loppuun suoritettua toimea paremmin tehtävän, joka on edelleen kesken. Tarjoilijakin muistaa tilauksen niin pitkään, kunnes se on onnistuneesti toimitettu. Sen jälkeen aivot voivat unohtaa sen, tehtävä on suoritettu.

– Keskeneräiset asiat saavat erityisen aseman muistissamme, Kanerva sanoo.

Toki on myös asioita, jotka pitää muistaa pidempään. Sellaisista pitää yrittää saada jäämään jälki pitkäkestoiseen muistiin.

Voiko tarjoilijoiden muistitaidoista paitsi vaikuttua, myös oppia? Kyllä voi, sanoo Kanerva.

– Ilman ponnisteluja se ei kuitenkaan tapahdu. Esimerkiksi kauppaostoksien muistamiseksi voi luoda mielikuvassa reitin tutun lähikaupan läpi ja kiinnittää ostettavat asiat mielikuvassa tämän reitin varrelle. Näin muistettavat asiat saavat sekaisin olevan listan sijasta merkityksellisen järjestyksen.

Tässäkin helpottaa, jos tietää, miten oma muisti toimii. Reitin sijaan joku toinen voi käyttää muistinsa tukena vaikkapa ostettavien tuotteiden alkukirjaimia.

Jos muistettavia asioita on enemmän kuin neljä, asiat kannattaa luokitella alaryhmiksi. Kauppalistalla tällaisia voivat olla vaikkapa hedelmät ja pakasteet.

Kaisa Kanerva arvelee, että tulevaisuudessa huikeamuistiset tarjoilijat voivat olla nykyistä harvemmassa.

– Kun kehitetään tablettisovelluksia ja muita digitaalisia menetelmiä, muistitaito ei enää saa tarvitsemaansa lukuisten toistojen tuomaa harjoitusta eikä siksi kehity.

Mihin jännään kysymykseen tarvitset vastauksen? Laita sähköpostia osoitteeseen sammeli.heikkinen@a-lehdet.fi ja yritämme auttaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt