Apu

Tapasimme formulatähtien suomalaiset kuntovalmentajat: F1-varikon Suomi-mafia


Suurten formulatähtien taustalla työskentelee kolme suomalaista kuntospesialistia: Antti Vierula, Pyry Salmela ja Antti Kontsas.
Kuvat Jean Francois Galeron / WRI2

Formula 1 -varikkojen vakiokasvoihin kuuluu nykyään kolme suomalaista kuljettajien hyvinvoinnista huolehtivaa ammattilaista.

Kun Antti Vierula, Antti Kontsas ja Pyry Salmela rupattelevat keskenään tiimitilojen edessä, ohikulkevat tervehtivät heitä lempinimellä Finnish Mafia. Vierula on Mercedeksen Valtteri Bottaksen luottomies, Kontsas toimii jo kuudetta vuotta Ferrarin Sebastian Vettelin valmentajana, ja Salmela auttaa Red Bullin Pierre Gaslya yhä parempiin suorituksiin.

Apu sai alkukaudella kiireisen kolmikon hetkeksi yhteen. Vierula pääsi tuolloin tuulettamaan kuljettajansa voittoa heti avauskisassa Australiassa, mutta Kontsas ja Salmela jäivät nuolemaan näppejään ensimmäisten kisojen jälkeen.

Jos jokin yhdistää tätä valmentajakolmikkoa, se on perisuomalainen – ja pohjalainen – sisukkuus.

Antti Vierula ja Antti Kontsas ovat syntyjään Pohjanmaalta, ja Kangasalla kasvanut Pyry Salmela puolestaan tunnustaa kehittyneensä ammattiurheilijaksi vasta muutettuaan opiskelemaan Kuortaneelle, jossa häneenkin tarttui pohjalaisuutta.

Nykyään kaikki kolme ovat myös maailmankansalaisia. Jokainen asuu lähellä kuljettajaa, jonka iskukyvystä on vastuussa.

Lisäksi he ovat edesmenneen lajilegendan ja systemaattisen harjoittelun gurun lääkäri Aki Hintsan tehtävään valikoimia erikoismiehiä.

Hintsan mukana lajin pariin on tullut jo vuosien ajan suomalaisia kuntovalmentajia. Enimmillään varikolla pyöri jopa seitsemän suomalaista kuntovalmentajaa.

Antti Kontsas ja Pyry Salmela toimivat edelleen Hintsa Performance -yhtiön leivissä, Antti Vierula tekee töitä suoraan Valtteri Bottaksen nimiin.

Pyry Salmela kertoo pontimen tulleen omalta peliuralta.

– Eräs hyvin menestynyt jääkiekkoilija sanoi kerran, että valmentajat ovat epäonnistuneita urheilijoita. Torjuin heiton silloin suoralta kädeltä, että ei hemmetti, mutta nyttemmin mietittyäni asioita, ainakin minun kohdallani se pitää kyllä ihan hyvin paikkansa...

Antti Kontsas nyökkää kaverinsa tunnustukselle.

– Oma motivaationi tätä työtä kohtaan on erittäin korkea, ja mielestäni se vain korostuu tällaisella kaltaisellani epäonnistuneella urheilijalla. On niin kova halu etsiä rajoja ja auttaa sellaista huippu-urheilijaa, jolla on vielä paljon kovempi draivi kuin itselläni.

Formulakuskin treeni on aivan erilaista kuin yleisurheilijan

FI-kuljettajan fysiikka ja henkiset voimavarat joutuvat äärimmäiseen rasitukseen. Millaisessa kunnossa nämä autourheilun kuninkuusluokan gladiaattorit ovat?

– Nyrkkisäännöksi voi antaa, että nämä kaverit juoksevat kympin alle 40 minuutin, kertoo Kontsas. Hän toimii F1-urheilun valmennustehtävissä yhdeksättä vuotta.

Samaan hengenvetoon suomalaisvalmentaja muistuttaa, että formulakuskin treeni on aivan erilaista kuin yleisurheilijan valmistautuminen haasteisiinsa.

– Se on erilaisten kapasiteettien tuottamista kilpa-ajamiseen, siinä pääpaino on lajikohtaisessa kestävyydessä, voimassa ja nopeudessa.

Kontsas korostaa, että F1-urheilussa erikoisharjoittelu on hyvinkin epälajinomaista. Varsinainen kilpa-autolla ajaminen jää vähiin, eikä sitä pysty tekemään aidoissa oloissa kuin harvoissa testeissä ja tietysti kisa­viikonloppuisin. Huipputalleilla on tehtailla simulaattorit, mutta rasitukseltaan sitä ei voi verrata oikeaan kilpa-ajamiseen.

– Kisoja ja matkustamista on kauden aikana ohjelmassa niin paljon, että varsinaisen rääkin sijasta siinä on välillä tärkeintä saada kuljettajan kroppa liikkumaan kunnolla. Siksi harjoitusmäärätkin vaihtelevat paljon.

Kun kuntoa luodaan taukojen aikana, treenataan 15–25 tuntia viikossa, mutta kun kausi on käynnissä, 8–12 tuntia viikossa, Kontsas arvioi.

Harjoitus on samanlaista kuin monessa muussakin urheilulajissa. Siihen kuuluu useimmiten uintia, juoksua, pyöräilyä ja puntteja. Pyöräilyssä kuljettajat hyödyntävät asuinpaikkojensa tarjoamia alppihaasteita.

– Maastavedoissa käytetään yleensä kaksi kertaa kuljettajan omaa painoa suurempaa kilomäärää, evästää Kontsas.

Antti Vierula

Ikä: 39.

Ammatti: Valtteri Bottaksen kuntovalmentaja vuodesta 2015.

Aiempia asiakkaita: Sebastien Loeb, Lewis Hamilton, Sergio Perez, Kevin Magnusson.

Urheilu-ura: moukarinheittäjä, ennätyksensä on 66,57 vuodelta 2004.

Antti Vierula ansioitui valmentajana omatoimisesti myös yleisurheilussa.

Kun vammat katkaisivat oman moukariuran, hän jatkoi valmentajana Kuortaneen urheiluopistolla. Varsinainen huippuhetki koitti vuoden 2008 Pekingin olympiakisoissa: siellä heitti kolme Vierulan valmentamaa lekanlennättäjää – yksi Suomesta, yksi Trinidadista ja yksi Islannista.

Seuraavana talvena Aki Hintsa otti yhteyttä Vierulaan, ja tämä muutti Sveitsiin. Moottoriurheilu kutsui, ja ensimmäinen luotsattava oli jo silloin neljä perättäistä rallin maailmanmestaruutta voittamassaa ollut Sébastien Loeb.

– Aluksi piti tietysti tehdä perinteinen totaalinen lajianalyysi: mitä rallissa oikein vaaditaan. Laji pilkotaan fyysisiin ja henkisiin ominaisuuksiin sekä taidollisiin tekijöihin. Eihän sitä Loebin kanssa tarvittu, vaan sain hänen valmentajanaan pikemminkin sen opin, miten maailmanluokan timantti tekee asiat, Vierula hahmottelee.

Ennen F1-pestiä Vierula vaihtoi rallista huomattavasti rankempaan ratamoottoripyöräilyyn espanjalaisen MotoGP-kuski Dani Pedrosan valmentajaksi. Noihin aikoihin Vierula aloitti yhteistyön myös F3-tasolla ajaneen Bottaksen kanssa.

Vuonna 2011 Vierula tarttui Lewis Hamiltonin tarjoukseen. Kun Hamilton lähti McLarenilta Mercedekselle 2012, brittitähti olisi halunnut suomalaisvalmentajan mukaansa. Tämä jäi kuitenkin McLarenille ensin Sergio Perezin ja sitten Kevin Magnussenin taustavoimaksi.

Tässä lajissa hävitään enemmänkuin voitetaan

Lopulta Bottaksen ja Vierulan tiet kohtasivat uudestaan Williamsilla 2015.

Antti Vierula aloitti Valtteri Bottaksen kuntovalmentajana vuonna 20

– Olimme soitelleet Valtterin kanssa ja sopineet, että vielä jossakin kohtaa teemme taas yhteistyötä, kun hän ajaa F1-tasolla. Pidimme lupauksemme, tein rohkean liikkeen ja jätin McLarenin. Kun teimme sopimuksen, asetimme tavoitteeksi maailmanmestaruuden, ja sillä tiellä tässä ollaan. Olemme hyvässä vauhdissa niissä suunnitelmissa, Vierula viitoittaa.

Nyt on menossa viides yhteinen vuosi.

Antti Vierula aloitti Valtteri Bottaksen kuntovalmentajana vuonna 2015

Vierula asuu Monacossa Bottaksen lähellä. Kuljettajan harjoituspaikka löytyy ruhtinaskunnan Stade Louis II -stadionilta.

– Siellä on sellainen vanhan koulukunnan kuntosali, jota meillä on lupa käyttää. Se on sytyttävä paikka, vähän ruosteinen ja tuo mieleen Rocky-elokuvat. Valtteri tykkää siitä, vaikka Monacossa löytyisi ihan luksustason paikkojakin, Vierula kertoo.

Antti Vierula tietää, miten kuljettajan energiavarastot pidetään täysinä, kun kesäkiireet ovat edessä ja kisatahti kiihtyy entisestään.

Liikaa rasitusta pitää tässä vaiheessa välttää.Valtteri Bottas treenaa Antti Vierulan oheistamana kisakauden ulkopuoleValtteri Bottas treenaa Antti Vierulan ohjeistaman

– Urheilijaa ei saa treenauttaa liian kovaa. Nyt ei kehitellä mitään, vaan sen täytyy olla lähinnä kuntoa ylläpitävää ja energiaa palauttavaa valmentautumista. Henkinen suorituskyky nousee voiton jälkeen ylös – kuten kaikessa muussakin urheilussa. Se on parasta polttoainetta tähän kohtaan.

Vierula muistuttaa, että F1-urheilussa kärsivällisyyttä koetellaan välillä kohtuuttomasti.

– Tässä lajissa hävitään enemmän kuin voitetaan. Jos tuloksia tuijottaa, useimmin tulee turpaan.

Viime kaudesta tuli karvas pettymys Bottakselle, kun hän joutui uhraamaan oman menestyksensä tallikaveri Hamiltonin mestaruustaiston turvaamiseen.

Tuollaisen pettymyksen läpikäyminen ei Vierulan mukaan juuri vaikuta hänen työhönsä.

– Jos kaveri on ihan siipi maassa, silloin tietysti tsempataan ja koetetaan löytää oikeita asioita, jotta viedään ajatukset vähän muualle. Valtteri on kyllä aika hyvä ratkomaan itse juttuja, ja hän kysyy, jos on kysyttävää. Hän on fiksu kaveri kaikissa tilanteissa, Vierula selventää.

Pyry Salmela

Ikä: 32.

Ammatti: Pierre Gaslyn kuntovalmentaja vuodesta 2014.

Aiempia asiakkaita: Daniil Kvatj.

Urheilu-ura: jääkiekkoilija Suomessa ja Ruotsissa, ei liigatasolla.

Pyry Salmela on kolmikosta tuorein F1-kasvo, hän tuli mukaan vuonna 2014. Salmelan sanoo, että hänellä kävi ”ihan hemmetinmoinen tuuri”.

– En koskaan hakenut töihin. Ajattelin, että tulevaisuuteni on lätkän parissa. Sitten eräänä päivänä tuli viesti: “Ota yhteyttä! Aki.” En tiennyt, mistä on kyse. Totta kai tiesin, mitä Aki Hintsa oli tehnyt ja tiesin hänet nimeltä, mutta en tuntenut lainkaan.

Salmela soitti, ja Hintsa pyysi häntä Helsinkiin.

– Pian sen jälkeen löysin itseni rengastesteistä Bahrainista, ja siitä kaikki varsinaisesti alkoi.

Salmela kävi töihin omaa F1-uraansa startanneen Daniil Kvjatin ohjaajana. Venäläinen eteni pikavauhtia Red Bullille, mutta sen jälkeen tuli takapakkia. Kun Kvjat joutui syrjään, Salmela siirtyi tämän paikan perineen Pierre Gaslyn työkaveriksi.

Pyry Salmela ja Pierre Gasly Abu DhaPyry Salmela ja Pierre Gasly Aby Dhabissa

Salmela hieman vierastaa nimikettä kuntovalmentaja.  Englanniksi heidän tittelinsä on performance coach tai performance advisor/assistant.

– On mietinnän paikka, kun luen, että olen kuntovalmentaja, Salmela tuumii.

Hän sanoo työnsä olevan enemmän kasvatusta kuin mitään muuta.

– Olen se tyyppi urheilijan tukena rakentamassa ympyrää, jossa kuljettaja jatkaa kehittymistään ja kasvuaan urheilijana. Se taas luo kapasiteettia ajaa kovempaa ja lisää henkistä voimaa. Minun päätyöni on niiden palojen asettelu ja ohjaaminen. Katsomme taustalta, että urheilijalla on ne elementit, joiden varassa kasvu jatkuu ja rakennetaan se yhä täydellisempi urheilija.

Salmelalla on liikunnanohjaajan koulutus.

– Olen koulutettu personal trainer.

Kokeneempi virkaveli Kontsas kehaisi sivusta, että Salmela on ainoa valmentaja, joka nostanut kaksi kuskia Toro Rossolta Red Bullille.

Salmela on otettu noista kehuista.

– Minua on aina hirveästi kiinnostanut nuorten urheilijoiden kasvattaminen. Luulen oppineeni niin monesta virheestä. Toivon, ettei kukaan valmentaja olisi ollut niin tyhmä kuin itse olin urheilijana. Tein kaikki typerät virheet, jotka ikinä voi tehdä. Oli sellaista vuoristorataa koko ajan. Olisin varmaan tarvinnut tällaisen kaltaiseni performance-koutsin, joka olisi ohjannut, Salmela hymähtää.

Antti Kontsas

Ikä: 34.

Ammatti: Sebastian Vettelin kuntovalmentaja vuodesta 2013.

Aiempia asiakkaita: Sebastian Buem, Jean-Eric Vergne.

Urheilu-ura: jalkapalloilija, yksi Veikkausliigan ottelu TPS:n riveissä.

Antti Kontsas puolestaan on liikuntatieteiden maisteri. Hän paiskii töitä Sebastian Vettelin kanssa jo kuudetta kautta. Hän aloitti Toro Rossolla Sebastien Buemin kanssa, jatkoi siitä Jean-Eric Vergnen rinnalle, kun tie vei Vettelin vierelle ensin Red Bullilla ja sieltä sitten Ferrarille.

Sebastian Vettel ja Antti Kontsas pyörälenkillä Melbournen Albert Parkissa

Pitkä työsuhde edellyttää, että kuljettaja ja hänen luotsinsa ovat tismalleen samalla aaltopituudella.

– Olemme olleet yhdessä radalla ja ratojen ulkopuolella 280–300 päivää vuodessa. Siten täytyy tietää juuri se oikea tapa, miten tällaista elämää on vietettävä.

Tilannetta helpottaa, kun päätökset ovat ymmärrettäviä ja loogisia molemmille.

– Paras tapa päästä pisteestä A pisteeseen B on tehdä se, minkä tiedetään toimivan, eikä poukkoilla toiseen suuntaan. Kun yhteisymmärrys on olemassa, toiminta on aika helppoa ja toisia tukevaa. Aika iso avain siihen kaikkeen, Kontsas korostaa.

Antti Kontsas hehkuttaa, kuinka kovan luokan ammattilainen Sebastian on.

– Sellaisen löytäminen on valmentajana yksi parhaita juttuja, joita voi tapahtua.

Vaikka Kontsaksen oma peliura jalkapalloilussa jäi lyhyeksi, hän ehti pelata ainoassa liigapelissään idoliaan Jari Litmasta vastaan.

– Oliko se tähtihetkeni vihreällä veralla? Sanotaan, että Jari oli siihen aikaan Suomen jalkapalloilussa ylivoimainen ykkönen. Kun kasvoin itse, koetin toistaa Jarin harjoittelumääriä. Oli tietenkin hieno kokemus pelata häntä vastaan, Kontsas  muistelee.

Kontsas tuumii, että urheilu-uran isoin anti oli se, että se teki hänestä sen, mikä hän on tänään.

– Kaikki ne pelit, voitot ja häviöt olivat iso osa sitä, ja niillä oli kaikilla oma vaikutuksensa.

”Haluan olla yhä parempi Valtteri Bottas”

MM-sarjaa kauden ensimmäisen kaukokiertueen jälkeen johtava Valtteri Bottas uhkui Bakun kisan jälkeen intoa Avun haastattelussa. 

– Melbournen avauskisa oli siinä vaiheessa urani paras, mutta Bakun viikonloppu meni kyllä ihan lähelle. Pystyin vastaamaan Lewis Hamiltonin vauhtiin niin aika-ajossa kuin kisassakin. Häntä ei ole koskaan helppo päihittää, sillä on takuuvarmaa, että Lewis tekee aina kaikkensa päästäkseen edelle. Siksi paalut ja voitot häntä vastaan nostavat itseluottamustani entisestään, vaikka se on ennestäänkin jo kovempi kuin koskaan, Bottas punnitsee.

Alkukausi ratkaisee myös sen, käyttääkö Mercedes optionsa jatkosopimuksesta suomalaiskuskin kanssa vuodeksi 2020.

Valtteri Bottas itse vakuuttaa, ettei hän ole edes ajatellut, siivittävätkö alkukauden tulokset hänen toiveitaan jatkaa voittaja­tallissa.

– Olen keskittynyt koko ajan vain tähän hetkeen. Pyrin koko ajan tekemään kaiken yhä paremmin – olemaan yhä parempi Valtteri Bottas. Emme ole jutelleet vielä sanaakaan ensi vuodesta, mutta ne neuvottelut tulevat sitten aikanaan. Toivon mukaan niissä saadaan sitten tulosta nopeasti.

Julkaistu: 12.5.2019