Autot ja liikenne
Tuulilasi

Tämä klassikkoauto katoaa markkinoilta

Tämä klassikkoauto katoaa markkinoilta

Mallivuoden 2018 versio neljännen sukupolven Subaru WRX STI:stä jää legendaarisen automallin viimeiseksi Euroopassa. Jatkuvatoimisella nelivedolla varustettua Subaru WRX STI Final Edition -huippumallia on saatavilla rajoitetusti.
Kuvat Subaru
Mainos

Vuonna 1992 markkinoille saapunut nelivetoinen Subaru WRX STI loi urheiluautoluokan, joka nousi nopeasti suuren kiinnostuksen kohteeksi ympäri maailmaa. Subaru kehitti 16 vuoden ajan nelivetoista WRX STI -mallisarjaa suunnittelufilosofialla, joka yhdisti kovan suorituskyvyn ja ajoturvallisuuden kaikissa ajo-olosuhteissa.

Subaru WRX STI Final Edition on nimensä mukaisesti viimeinen versio ikonisesta urheiluautosta, mutta se on edelleen kehitetty versio aiemmasta mallista.

Ulkoapäin uutuus eroaa edeltäjästään muun muassa uudelleen muotoillun keulan, kääntyvien led-ajovalojen ja uutta suunnittelua edustavien näyttävien 19-tuumaisten vanteiden ja kirkkaan keltaisten Brembon jarrusatuloiden avulla.

Aktiivinen keskilukko

Subarun voimansiirtoa on myös edelleen kehitetty. Subarun kehittämä Drivers Control Center Differential (DCCD) yhdistää mekaanisen keskitasauspyörästön ja elektromagneettisesti kontrolloidun monilevylukon (LSD) keskitasauspyörästöön, joka jakaa voimaa auton etu- ja taka-akselien välillä.

Symmetrisen AWD-nelivedon keskustasauspyörästön voimanjakoa voi säätää elektronisesti. Kuljettajalla on valittavana kolme esivalittua ohjelmaa sekä manuaaliohjelma omien ajotarpeiden mukaan. Perustilassa voimanjako on suhteessa 41 % eteen ja 59 % taakse.

WRX STI:n nelivetoinen voimalinja on varustettu kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla, jonka liikeradat ovat kilpa-automaisen lyhyet ja täsmälliset.

Ajamisen apuna on Subarun kehittämä SI-DRIVE-toiminto (Subaru Intelligent Drive), joka mahdollistaa kolmen kulloiseenkin ajotilanteeseen parhaiten sopivan moottoriohjelman valinnan. Vaihtoehdot ovat Intelligent, Sport ja Sport Sharp.

Subaru WRX STI on varustettu myös päivitetyllä VDC-ajonhallintajärjestelmällä (Vehicle Dynamics Control) ja aiempaa suuremmilla 18-tuumaisilla Brembo-jarruilla, joissa on Super Sport -ABS-järjestelmä ja elektroninen jarruvoiman jako, jotka yhdessä nopean ohjauksen kanssa mahdollistavat auton helpon hallinnan ääritilanteissa.

Uudistunut ohjaamo

Myös matkustamismukavuutta on lisätty parantamalla korin äänieritystä ja asentamalla ohjaamon ympärille kauttaaltaan paksummat lasit. Sisätilat huokuvat urheilullisuutta ja laatua. Erikoismallin istuimiin on toteutettu punamusta -väritys ja istuinten verhoilussa on yhdistetty näyttävästi Alcantaraa ja nahkaa.

Final Edition -mallin suorituskyvystä vastaa turboahdettu 2,5 litran nelisylinterinen boxermoottori, jonka huipputeho on 300 hevosvoimaa ja maksimivääntö 407 Nm. Auton huippunopeus on 255 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 sekuntia.

Subaru WRX STI Final Edition tulee myyntiin kahdella varustetasolla. Ilman lisäliitteitä olevan STI:n ulkoinen tunnusmerkki on iso takaspoileri. Hiukan paremmin varustellussa GT:ssä ei ole spoileria, mutta GT:ssä on muun muassa matkustusmukavuutta lisäävät kattoluukku, avaimeton käynnistys sekä navigointi- ja peruutuskameratoiminnoilla varustettu Harman Kardon -mediajärjestelmä.

Final Edition -malliston Subaru WRX STI ja WRX STI GT –mallien autoverolliset hinnat ovat 66 278,07 euroa (STI) ja 72 365,30 euroa (GT).

(Lähde: Subaru)

Julkaistu: 7.9.2017