
Alumiinivanteita talviajossa käyttävä havaitsee viimeistään keväällä, että vanteet ovat talvikäytön jäljiltä ikävän näköiset.
Nastojen ja kivien osumat ovat rikkoneet vanteiden lakkapinnan. Suolavesi on päässyt suoraan vaikuttamaan alumiinipintaan ja aiheuttanut korroosiota.
Alkuvaiheessa vauriot näkyvät mustuneina hapettumina vanteen pinnalla. Mutta varsin pian mustuneet kohdat alkavat laajeta. Samalla lakkapinta irtoaa ja korroosio laajenee.
Korroosiovaikutusta voi ehkäistä lakkaamalla vanteet. Toimenpide on yksinkertainen, ja samalla alumiinivanteille saa paljon lisää käyttöikää. Lakkaaminen kannnattaa, vaikka vanteissa ei vielä näkyisikään korroosion aiheuttamia mustumia. Kaikkia hiushalkeamia vanteen lakkapinnassa on nimittäin hyvin vaikea havaita.
Kuinka toimia?
- Autotarvikeliikkeestä hankitaan noin 10 € hintainen spray vannelakka ja hienoa hiomapaperia.
- Pestään talvirenkaat ja vanteet huolellisesti. Mikäli vanteissa on mustuneita kohtia, niin seuraavaksi irrotetaan kaikki irtonainen lakka mustuneista kohdista käyttämällä hiomapaperia.
- Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää porakonetta, johon on asennettu hiontakiekko. Koska porakoneen hiontanopeus on suurempi kuin käsin hiottaessa, kohteen pinta tulee siistimmäksi.
- Pyyhi hionnan jälkeen pyyhitään kaikki irtonainen pöly pois vanteista.
- Lakkaa puhdistettu vanne spray-purkissa olevien ohjeiden mukaisesti.
- Jos lakkaat sisätiloissa, käytä hengityssuojainta. Huolehdi lisäksi riittävästä tilan ilmastoinnista. Jos lakkaat ulkona, varmista lopputulos valitsemalla riittävän tyyni paikka.
- Lopputulos riippuu paljolti hiomiseen uhratun vaivannäön määrästä.
Jos alumiinivanteet ovat pahoin syöpyneet ja hapettuneet, edellä kerrottu ei välttämättä riitä. Silloin on syytä harkita vanteiden uusimista.
Tässä annettuja vinkkejä voi tietysti käyttää myös kesäpyörien aluvanteiden huoltamiseen.
Tuulilasin verkkotoimitus /Vj