
Autoalan sisäpiirissä on jo kauan tiedetty, että Mazdan tuoreimmasta MX-5-painoksesta on tulossa myös italialainen versio. Aluksi saapasmaalaisesta mallista piti tulla Alfa Romeo, mutta FCA kuoppasi idean vedoten siihen, että Alfojen tulee olla valmistettu Italiassa. Siispä japanilaisesta avosta päätettiin lopulta tehdä Fiat.
Mazda sai Fiatilta rahaa MX-5:n kehittämiseen, ja Fiat sai puolestaan käyttöönsä pienestä avoautosta erinomaisen pohjan, jonka päälle oli hyvä rakentaa oma malli. Molemmat siis voittivat.
Nopeasti katsottuna 124 Spider eroaa melko paljonkin Mazda MX-5:stä. Auton ulkopelleistä lähes kaikki ovat uusia. Niiden avulla autoon on loihdittua selkeästi kulmikkaampi ja voimakkaampi ulkoilme kuin japanilaiseen sisarmalliin. Inspiraatio muotoihin on otettu Fiatin vanhoista Spider-malleista.
Monille turbomoottorin puuttuminen MX-5:n keulalta on ollut pettymys. Fiat tarjoaa tähän vastinetta 1,4-litraisella MultiAir-turbomoottorillaan. Tehoa padasta lähtee 160 hv ja vääntöäkin 250 Nm, Euroopassa tarjotaan tosin alustavasti vain 140-heppaista versiota samasta koneesta.
Moottorin lisävääntö muuttanee auton ajokäytöstä MX-5:n kierroskoneeseen verrattuna. Turbomoottori tuo myös noin 50 kg lisäpainoa Fiatiin Mazdan 2,0-litraiseen vapariin verrattuna. Toivottavasti kehutut ajo-ominaisuudet eivät tästä paljoa kärsi.
Fiat on väläytellyt alustavasti, että myös rajumpi Abarth-versio voi olla tulevaisuudessa mahdollinen. Niin tai näin, myyntiin Fiat 124 Spider tulee rapakon takana ensi kesänä.
Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.