Risto Harvia osti huippuharvinaisen auton koeajamatta sitä – nyt auton arvo on 1,5 miljoonaa euroa!
Miljonääri Risto Harvialla on omassa automuseossaan häikäisevä kokoelma harvinaisia klassikkoautoja. Huippuna loistaa lokinsiipinen vuoden 1956 Mercedes-Benz 300 SL Coupé, jonka arvoksi määritellään noin 1,5 miljoonaa euroa. Harvia tuo miljoonamersunsa Muuramesta pääsiäiseksi Helsinkiin.
Muuramelaisella Risto Harvialla on auto, josta moni maailmalla maksaisi maltaita. Vuosimallin 1956 Mercedes-Benz 300 SL Coupé on ainoa lajissaan Suomessa.
Harrastajapiireissä lisänimellä Gullwing (saksaksi lokinsiipi) tunnettu auto on yksi tämän vuoden American Car Show -tapahtuman vetonauloista. Nimitys tulee ylöspäin aukeavista ovista. Lempinimestä on juonnettu myös rekisteritunnus GUL-300, jonka Harvia onnistui saamaan autolleen.
Kiuasyhtiöllä rikastunut Harvia on yksi Suomen tunnetuimpia autoharrastajia, joka ei ole juuri halunnut esitellä keräilyautokokoelmaansa yleisölle.
– Monesti on pyydetty. Nyt ajattelin, että lähdenpä mukaan, hän perustelee.
Auton päätyminen Harvialle ei ollut itsestäänselvyys, sillä klassikkoautoista yleensä kilpaillaan. Harvia onnistui tavoitteessaan ja teki kaupat Saksan Essenissä vuonna 2022 järjestetyssä klassikkoautojen myyntitapahtumassa.
Kauppoja edelsi tiukka neuvottelu. Harvian piti luottaa myyjän sanaan siitä, että auto on ajokuntoinen. Messuhallissa koeajoa ei voitu järjestää. Myöhemmin kävi selväksi, että yksilö on ensiluokkaisessa kunnossa.
Mercedes-Benz 300 SL Coupé oli aikansa nopein sarjavalmisteinen auto ja todellinen klassikko. Harvia oli etsinyt kyseistä Mersua jo pidemmän aikaa.
– Kyseessä on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista henkilöautoista. Tehdas on aikanaan kilpaillut samanmallisella autolla, mikä on nostanut sen arvoa.



Maailmalla Gullwing ei ole aivan yhtä harvinainen kuin Suomessa, mutta Harvian omistama yksilö on entisöity alkuperäiseen kuntoon. Sellaisia on vähän, ja siksi ostajia olisi enemmän kuin tarjolla olevia autoja.
– Kukaan ei tiedä, paljonko aikanaan valmistetuista autoista on jäljellä. Kun auto poistui tuotannosta, on mahdollista, että niitä jopa romutettiin. Eihän tuolloin voitu tietää, millainen keräilyharvinaisuus siitä tulee, Harvia sanoo.
Tarkkaa myyntihintaa hän ei paljasta, mutta nyt arvo on noin 1,5 miljoonaa.
– Hinta on noussut vuosi vuodelta. Arvon säilyttäminen edellyttää auton pitämistä ensiluokkaisessa kunnossa.
Vuosien 1954–1957 välillä valmistetuista lokinsiipi-Mersuista valtaosa myytiin Yhdysvaltoihin. Euroopassa ei yksinkertaisesti ollut kysyntää kalliille urheiluautolle. Gullwingistä tuli myöhemmin arvokas, sillä Daimler-Benz valmisti niitä vain 1 400 kappaletta.
Harvian ostama auto palasi Amerikan mantereelta 1990-luvulla Eurooppaan ja se entisöitiin Italiassa. Kunnostuksesta vastasi yli 80-vuotias klassikkoautojen entisöintiin erikoistuneen yrityksen omistaja, joka sittemmin muutti 300 SL Coupénsa rahaksi.








Harvian noin neljänkymmenen auton yksityiskokoelma on Suomen suurimpia. Muuramelainen on aikanaan päässyt otsikoihin muun muassa hankittuaan aikanaan brittiläisen filmitähden Margaret Lockwoodin omistuksessa olleen Delage D6-70 Coachcraft Tourerin, joka valmistettiin vuonna 1938 mittatilauksesta. Tallissa komeilee myös ex-formulakuski Michael Schumacherin entinen Ferrari.
Yksikään kokoelman autoista ei yllä arvoltaan lokinsiipi-Mersun tasolle. Yksi pääsee kuitenkin lähelle: 2+2-paikkainen Bugatti Ventoux vuodelta 1934. Vastaavia on Suomessa pari kappaletta.
– Se on edelleen yksi arvostetuimpia autoja maailmassa. Autolla on paljon kilpailuhistoriaa. Kyseessä on alkuperäinen, oikea Bugatti, Harvia kertoo.
Kokoelman autot eivät ole myynnissä, eivätkä ole tulossakaan.
– En ole koskaan myyjän roolissa. Se tieto on ehkä mennyt eteenpäin, eikä kyselyitä juuri tule. Koen olevani säilyttäjä. Toivon mukaan tämänkin auton arvo säilyy. Ei ole pahitteeksi, että harrastus on myös taloudellisesti järkevä.
Harvian mielessä on jo seuraava hankinta. Hän ei paljasta auton mallia, mutta merkin kylläkin: Mercedes-Benz.
– Suomen päämiehillä, kuten Mannerheimilla, on ollut mersuja. Ne ovat päätyneet maailman eri puolille ja ovat usein säätiöiden tai sukujen omistuksessa. Siksi niitä on erittäin vaikea ostaa.
Mercedes-Benz 300 SL Coupé vm. 1956
Aikansa nopein sarjavalmisteinen auto (huippunopeus 260 km/h).
6-sylinterinen, 3-litrainen, noin 175-hevosvoimainen M198-rivimoottori.
Urheiluautoa myytiin aikanaan vain noin 1 400 kappaletta.
Lisää: americancarshow.fi