Tuulilasi

Tällainen on uusi euromallinen Honda CR-V − dieselit ulos, hybrid tilalle!

Tällainen on uusi euromallinen Honda CR-V − dieselit ulos, hybrid tilalle!

Honda on hautonut uutta CR-V:tä pitkään, sillä malli on ollut myynnissä Yhdysvalloissa jo vuoden alusta alkaen. Frankfurtissa esitellään mallin euroversio.
Teksti Max Lange
Kuvat Honda
Mainos

Honda tuo mukanaan myös muutaman yllätyksen uuden CR-V:n lanseerauksen yhteydessä. Japanilaismerkki aikoo jättää dieselmoottorit kokonaan pois auton tuontiohjelmasta, ja korvaa ne sekä turbobensa- että hybridivaihtoehdolla.

Dieselin jättämistä pois perustellaan sillä, että Honda haluaa siirtää kehitystyönsä painotusta pois dieseleistä ja kohti sähköistymistä. Rahaa ja osaamista ei aiota enää käyttää dieseleiden kehittämiseen. Tämä on rohkea veto Hondalta, sillä tämän kokoisten katumaasturien markkinoille diesel on ollut suosittu moottorivaihtoehto.

Alkuvaiheessa Honda tuo CR-V:n markkinoille 1,5-litraisella bensiiniturbokoneella varustettuna. Kattila yhdistetään joko kuusiloviseen manuaaliin tai portaattomaan CVT-vaihteistoon. Hybridimalli on luvassa vasta vuoden 2018 puolessa välissä.

Hybridissä yhdistyvät 2-litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Honda on myynyt aiemmin mm. Insight ja CR-Z -hybridiä, mutta kumpaakaan ei myydä enää. CR-V on ensimmäinen Hondan valmistama katumaasturihybridi.

Hondan mukaan jatkossa jokaisesta esiteltävästä uudesta automallista esitellään myös sähköistetyllä voimalinjalla terästetyt versiot.

Julkaistu: 5.9.2017