Tuulilasi

Tällainen on uusi Range Rover - tulossa myös täyssähköisenä

Tällainen on uusi Range Rover - tulossa myös täyssähköisenä
Range Rover on alkuperäinen ylellinen maasturi, ja se on näyttänyt tietä 50 vuoden ajan yhdistämällä eleettömän mukavuuden ja maltillisuuden kyvykkyyteen. Uusi Range Rover on kaikkien aikojen haluttavin versio.
Julkaistu: 27.10.2021

Uusi Range Rover on kuin kotonaan missä tahansa ympäristössä. Tarjolla on sarja tehokkaita kevythybridi- ja plug-in-hybridivoimalinjoja – ja täyssähköinen Range Rover on liittymässä mallistoon vuonna 2024. Tarjolla on neljän, viiden tai seitsemän istumapaikan matkustamot sekä normaalin ja pitkän akselivälin vaihtoehdot.

”Uusi Range Rover on tinkimätön ilmentymä visiostamme luoda maailman haluttavimmat luksusautot kaikkein vaativimpien asiakkaiden tarpeisiin. Sen myötä kirjoitetaan seuraava luku ainutlaatuiseen tarinaan uraauurtavasta innovoinnista, joka on ollut Range Roverin tunnusmerkkinä yli 50 vuotta”, sanoo Jaguar Land Roverin toimitusjohtaja Thierry Bolloré.

Innovatiiviset pidennetyn toimintasäteen plug-in-hybridivoimalinjat (PHEV) tuottavat hiilidioksidipäästöjä alle 30 g/km, joten täyssähköinen toimintamatka on jopa 100 km.1. Odotettu todellinen toimintasäde sähköllä on jopa 80 km, mikä riittää tyypillisille Range Rover -kuljettajille 75 prosenttiin ajomatkoista pelkällä sähköllä.

Auto on saatavilla SE-, HSE- ja Autobiography-malleina. First Edition -versio on saatavilla koko ensimmäisen tuotantovuoden ajan, se perustuu Autobiography-malliin ja on erikoisvarusteltu. Se on saatavana yksinomaan Sunset Gold Satin -viimeistelyllä ja viidellä eri korin värivaihtoehdolla. Sekä normaalin (SWB) että pitkän (LWB) akselivälin mallit ovat saatavilla viidellä istuimella, mutta uuden Range Roverin pitkän akselivälin malliin on saatavana kolmaskin penkkirivi, joka takaa hyvän istumamukavuuden jopa seitsemälle aikuiselle.

Tämä viidennen sukupolven ylellinen maasturi vie Land Roverin modernistisen muotoilufilosofian seuraavalle tasolle. Sen jo tavaramerkiksi muodostuneen profiilin nykyaikainen tulkinta on laadukkaan designin ilmentymä.

“Uusi Range Rover on ajoneuvo, jolla on vertaansa vailla oleva luonne, sen ulkonäön moitteettomasta maltillisuudesta ohjaamon rauhallisuuden tyyssijaan. Luovan älyn valistamana ja täydellisyyden halun ansiosta se ei seuraa muotia tai trendejä. Yhdistämällä modernistisen suunnittelufilosofian yli 50 vuoden evoluutioon, se on yksinkertaisesti halutuin koskaan luotu Range Rover”, sanoo Jaguar Land Roverin luova johtaja Gerry McGovern.

Älykäs teknologia toimii myös yhdessä mukautuvan tasanopeussäätimen ja ohjausavustimen kanssa tasoittaakseen äkillisistä nopeuden muutoksista johtuvia korin liikkeitä. Jokaisen pyörän erillisjousitus tukee ylellistä ajotuntumaa ja siinä on Land Roverin kaikkien aikojen ensimmäinen viiden tukivarren taka-akselisto, joka eristää matkustamon tienpinnan epätäydellisyyksistä tehokkaammin kuin koskaan ennen käyttämällä edistyksellisiä ilmajousia.

Sisäpuolen uusi monipuolinen tavaratilan lattia suojaa matkatavaroita ja parantaa käyttömukavuutta. Sen älykkäästi suunniteltua lattiapaneelia voidaan nostaa eteenpäin koko tavaratilan leveydeltä keskipisteensä ympärillä. Näin muodostuu väliseinä pienille tavaroille, jolloin ne ovat helposti ulottuvilla tavaroiden purkamisen aikana. Sitä voi myös kääntää taaksepäin etureunaansa pitkin, jolloin se toimii selkänojana käytettäessä alempaa luukkua ulkoistuimena.

Viisipaikkaisissa malleissa on nyt ensimmäistä kertaa automaattisesti kokoon taittuva tavaratilan peite. Yhdistämällä jäykän peitteen käytännöllisyyden kokoon taittuvan mallin mukavuuteen se taittuu tyylikkäästi kasaan, kun ylempi takaluukku avataan. Näin tavaratilaan pääsee helposti avaamatta alaluukkua.

Saumatonta teknologiaa

Land Roverin uusin sähköautoarkkitehtuuri (EVA 2.0) on todellinen suunnannäyttäjä ja se sisältää verkon kautta tapahtuvat ohjelmistopäivitykset (SOTA) yli 70 elektroniselle moduulille. Siksi uusi Range Rover kehittyy jatkuvasti, parantaa koko ajan juoksuaan ja pysyy ajan tasalla kypsyessään.

“Uusi Range Rover yhdistää parhaat maantie- ja maastoajon ominaisuudet sähköistettyyn voimalinjaan ja uudenlaiseen liitettävyyteen. Mukavuuden tavoittelussa olemme keskittyneet tinkimättömästi ihmistieteisiin ja aivotoiminnan ymmärtämiseen kognitiivisen rasituksen minimoimiseksi. Haluammekin aina varmistaa, että nämä kehittyneet teknologiat toimivat keskenään täydellisessä sopusoinnussa luoden aidosti vaivattoman ajokokemuksen. Insinöörin tehtävä on parantaa ihmisten elämänlaatua, ja juuri sen uusi Range Rover tekeekin sinulle", sanoo Jaguar Land Roverin tuotesuunnittelujohtaja Nick Rogers.

Uusi Range Rover nostaa Land Roverin palkitun Pivi Pro -viihde- ja tietojärjestelmän uudelle tasolle kaikkien aikojen suurimmalla kosketusnäytöllä. Kooltaan 13,1 tuuman kaareva, kelluva näyttö ilmentää sisustan arkkitehtonista keveyttä minimalistisella kehysmallillaan. Järjestelmä tarjoaa auton kaikkien päätoimintojen intuitiivisen hallinnan. Käytössä on uusin kuluttajateknologia, jolla saavutetaan älypuhelimista tuttu käyttöliittymä. Ilmastointia hallitaan silti kätevästi perinteisin kytkimin.

Pivi Pro toimii sopusoinnussa elegantin, uudenlaisen puolikelluvan 13,7 tuuman interaktiivisen kuljettajanäytön kanssa, jossa on uusi teräväpiirtografiikka. Näyttöratkaisu perustuu kolmeen paneeliin, joka toisintaa Pivi Pro -aloitusnäytön asettelua. Asiakkaat voivat valita monista eri kokoonpanoista ohjauspyörän säätimillä. Tarjolla on esimerkiksi perinteinen analoginen asettelu.

Ensimmäistä kertaa Land Roverin keskinäyttö tarjoaa haptista palautetta, kun asiakkaat koskettavat ja painavat näyttöä. Kun käyttäjät saavat positiivisen vahvistuksen näyttöä katsomatta, se vähentää tarvetta irrottaa katsetta tiestä ja tekee Pivi Prosta entistäkin intuitiivisemman.

Takamatkustajat pääsevät nauttimaan uudesta takapenkin viihdejärjestelmästä (RSE, Rear Seat Entertainment), joka tarjoaa säädettävät 11,4 tuuman HD-kosketusnäytöt, jotka on asennettu etuistuinten selkänojiin. Niitä voidaan käyttää itsenäisesti ja ne tukevat useimpien laitteiden HDMI-liitäntää, kun taas Wi-Fi-tukiasemaominaisuus tarkoittaa, että takamatkustajat voivat nauttia äly-TV-viihteestä tien päällä. Executive-luokan takaistuimen keskikyynärnojaan asennettu kahdeksantuumainen kosketusnäyttöohjain10 tarjoaa nopean ja intuitiivisen istuma-asennon säädön, mikä parantaa ylellistä takaistuinkokemusta.

Jokaisessa uudessa Range Roverissa on tehokkaat LED-ajovalot. Teräväpiirtoiset digitaaliset LED-ajovalot tarjoavat jopa 500 metrin valokantaman. Ne tarjoavat poikkeuksellisen tyylikästä muotoilua, ja niissä on Signature-ajovalot, animoidut suuntavilkut, mukautuva etuvalaistus ja kuvaprojektiotekniikka käynnistyksen yhteydessä. Tämä kaikki tekee niistä edistyneimmät ajovalot, jotka on koskaan asennettu Land Roveriin. Mukautuvat ajovalot pystyvät varjostamaan jopa 16 kohdetta uuden Range Roverin ajoreitillä, joten muut tienkäyttäjät eivät häikäisty, mutta kuljettajan saama ajovalo on silti optimaalinen. Ennakoiva, dynaaminen kaarrevaloautomatiikka käyttää navigointitietoja ja säätää valokeilaa aktiivisesti tien lähestyvien kaarteiden mukaan.

Uudet pysäköintiohjailuvalot auttavat kuljettajaa pienen nopeuden ohjausliikkeissä heikosti valaistussa ympäristössä. Kuljettaja voi keskittyä ohjaamiseen luottavaisin mielin, koska järjestelmä luo valokentän ajoneuvon ympärille 3D-ympäristökameran ohjaamana.

Eleetöntä kyvykkyyttä

Jokaisessa uudessa Range Roverissa on nelipyöräohjaus, joka tekee ajosta vaivatonta. Ajovakaus on aiempaakin parempi suurilla nopeuksilla samalla, kun käsiteltävyys pienillä nopeuksilla on hyvä. Range Rover on kuin kotonaan avoimella maantiellä ja kaupungin sokkeloisilla pikkukaduilla.

Sähkökäyttöinen taka-akseli kääntyy jopa seitsemän astetta. Pienillä nopeuksilla taka-akseli kääntyy eri tahtiin etupyörien kanssa, mikä antaa uudelle Range Roverille alle 11 metrin kääntösäteen – pienempi kuin millään muulla Land Roverilla. Suuremmilla nopeuksilla taka-akseli kääntyy samaan tahtiin etupyörien kanssa ajovakauden ja -mukavuuden parantamiseksi.

Älykästä nelivetoa (iAWD) ohjataan Land Roverin Intelligent Driveline Dynamics (IDD) -järjestelmällä, joka valvoo rengaspitoa ja kuljettajan ohjausliikkeitä 100 kertaa sekunnissa. Näin veto jaetaan ennakoivasti etu- ja taka-akselien välillä sekä taka-akselilla optimaalisen pidon takaamiseksi maantiellä ja maastossa.

Jokaisessa Range Roverissa on myös aktiivinen takatasauspyörästön lukko. Tämä optimoi taka-akselin pyörien pidon nopeissa mutkissa, liukkailla pinnoilla ja maastoajon pito-olosuhteiden mukaan, mikä parantaa suorituskykyä ja kuljettajan itseluottamusta.

Kaikki tämä teknologia palvelee Land Roverin palkittua Terrain Response 2 -järjestelmää, joka hyödyntää eri alustajärjestelmiä tarjoten automaattisesti täydelliset asetukset vallitsevaan ajoympäristöön kuudesta eri ajotilasta kuljettajan työmäärän minimoimiseksi kaikilla ajoalustoilla. Vaihtoehtoisesti kuljettaja voi valita sopivimman asetuksen manuaalisesti tai räätälöidä alustan asetukset erikseen konfiguroitavan maastovasteen avulla.

Sähköistettyä tehokkuutta

Land Roverin Reimagine-strategian kärjessä on täyssähköinen malli, joka liittyy tuoteperheeseen vuonna 2024. Se on Range Roverin ensimmäinen täysin paikallispäästötön malli.

Uusi Range Rover tarjoaa sähköistettyä suorituskykyä uusilla laajennetun toimintasäteen extended range Plug-in lataushybridi (PHEV) voimalinjoilla P440e ja P510e sekä uusimman sukupolven kevythybridillä (MHEV) P360 ja P400 Ingenium -bensiinimoottorilla. Dieselmoottorivaihtoehdot ovat D250, D300 ja D350. Tehokas uusi bensiinimallien lippulaiva – P530 Twin Turbo V8 – on aiempaakin ja suorituskykyisempi ja lisäksi 17 prosenttia polttoainetaloudellisempi kuin edellinen Range Roverin V8-malli.

Uusissa extended range PHEV-malleissa yhdistyvät Land Roverin kuusisylinterinen Ingenium-bensiinimoottori 38,2 kWh:n litiumioniakkuun, jonka käytettävissä oleva kapasiteetti on 31,8 kWh, suoraan vaihteistoon integroituun 105 kW:n sähkömoottoriin. Yhdessä voimalinja mahdollistaa jopa 100 km lähes äänetöntä täysssähköajoa. Sähkömoottorin heti käytössä olevan vääntömomentin ansiosta uusi P510e kiihtyy 0–100 km/h vain 5,6 sekunnissa.

Alan huippua edustavilla PHEV-malleilla voidaan saavuttaa jopa 140 km/h:n nopeus sähkömoottorilla, joten asiakkaat voivat nauttia uudesta Range Roveristaan sähköautona useimmilla ajomatkoillaan niin kaupungissa kuin maanteilläkin. Hiilidioksidin kokonaispäästöt ovat alle 30 g/km.1Tyypillinen Range Rover -kuljettaja voi ajaa jopa 75 prosenttia matkoistaan pelkällä sähköllä7, jos jokainen ajomatka alkaa täydellä akulla. Akku on sijoitettu fiksusti ajoneuvon alustaan akselivälille, jolloin matkatavaratilaa ei mene hukkaan ja etenemiskyvystä maastossa ei ole tingitty.

Edistyksellisen eHorizon-navigointidatan avulla hybridijärjestelmä voi myös optimoida energiankulutuksen koko ajomatkan ajan, joten voit ajaa perille asti sähköllä luottavaisin mielin ja samalla optimoida sähköajon niin, että virtaa riittää vähäpäästöisillä vyöhykkeillä ajoon.

Kuusisylinterisissä bensiini- ja dieselmoottoreissa käytetään uusinta 48 voltin MHEV-tekniikkaa, joka ottaa jarrutusenergian talteen pienentäen näin polttoaineenkulutusta. Järjestelmän älykäs hihnavetoinen käynnistysmoottori sujuvoittaa sammutus-käynnistys-automatiikan toimintaa ja tarjoaa lisävoimaa moottorille kiihdytysten aikana.

Pitkän akselivälin mallien ylellinen uusi SV Signature Suite -versio ilmentää Range Rover SV:n ylellisyyden uutta tasoa ja käsityön laatua. Se tarjoaa omassa luokassaan olevan matkustusympäristön vaativimmille asiakkaille. Sen ainutlaatuisen tyköistuvissa ja matkustajaa hellivissä istuimissa on 24-suuntainen säätö hierontatoiminnoilla, kun taas tyylikäs sähkötoiminen Club-pöytä nousee teatraalisen dramaattisesti kiinteästä, täyspitkästä keskikonsolista kauniiden tukien varaan tarjoten tarvittaessa kätevän työtilan.

Range Rover SV tulee saataville hienostuneella uudella kaksoisturboahdetulla P530 V8-moottorilla, laajennetun toimintasäteen P510e-plug-in lataushybridi (pitkän akselivälin malli) ja tehokkaalla kuusisylinterisellä D350 Ingenium -diesel-rivimoottorilla.

Kommentoi »