Tuulilasi

Tällainen on uusi Honda e - jolla Honda pyrkii ryöväämään asiakkaita premium-brändeiltä


Honda odottaa myyvänsä Euroopassa vuosittain ainakin 10 000 kappaletta uutta pientä sähköautoaan Honda e:tä. Kun auton ensimmäinen konseptiversio esiteltiin kaksi vuotta sitten, Hondan oma ennuste oli 5000 kappaletta.
Kuvat Honda

Tilauskirjat ovat jo auki ja toimitukset alkavat ensi kesänä. Hondan mukaan jo 40 000 potentiaalista asiakasta on ilmaissut kiinnostuksensa autoa kohtaan.

Auton suunnittelu on tehty retrohengessä; siinä on pyöreät LED-valot, hyvin selkeät ulkoasun linjat ja useita erilaisia näyttöjä kojelaudalla. Honda e oli yksi Frankfurtin autonäyttelyn odotetuimpia sähköautoja yhdessä Volkswagen ID.3:n ja Porsche Taycanin kanssa.

Auto on avainasemassa, kun Honda pyrkii alentamaan päästöjään vaaditulle tasolle Euroopassa vuoteen 2021 mennessä. Juuri siksi niitä pitää myydä Hondan Iso-Britannian toimitusjohtajan Dave Hodgettsin mukaan vuosittain jopa enemmän kuin 10 000 kappaletta.

”Myyntimäärät tulevat riippumaan paljon muiden malliemme myynnistä. Jos esimerkiksi CR-V:n polttomoottoriautoja myydään enemmän kuin hybridejä, silloin Honda e:tä on saatava kaupaksi enemmän”, Hodgetts sanoo Automotive Newsille.

Honda e on rakennettu Japanin Yorissa, se tuo Hondan takaisin miniautojen segmenttiin ensi kertaa sitten vuoden 2001, jolloin Honda Logon tuotanto lopetettiin.

Honda e:n hinta on noin kaksinkertainen verrattuna miniautojen polttomoottoriversioihin. Hondalla uskotaan, että kysyntää riittää silti: he haluavat houkutella autolla vakavaraisia asiakkaita premium-brändeiltä. Tavoite kuulostaa kovin kunnianhimoiselta.

”Mielestämme täyssähköinen auto oli järkevämpää rakentaa miniauto-segmenttiin kuin vaikkapa SUV:na tai kompaktiin kokoluokkaan. Näkemyksemme on, että täyssähköautot sopivat erityisen hyvin urbaaniin kaupunkiympäristöön", sanoo Honda e:n projektipäällikkö Kohei Hitomi.

Hitomin mukaan auton verrattain pieni 37,5 kWh:n akusto on juuri oikean kokoinen tällaiseen autoon. Sen valmistaminen ei vaadi niin paljon resursseja, eikä tuota valmistusprosessin aikana yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin isompien akkujen.

Honda e:n toimintamatka yhdellä latauksella on 220 kilometriä. Perusmallissa on 134 hevosvoimaa, kalliimmassa Advance-versiossa 152. Hondan mukaan kalliimpi malli kiihtyy nollasta sataan kahdeksassa sekunnissa.

Jo perusmallista löytyvät adaptoituva vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistin, sivupeilikamerat, avaimeton ovien avaus, lämmitettävät etuistuimet ja kaksi 12.3 tuuman näyttöä.

e Advance -versiossa on lisäksi mm. parkkiavustin, lämmitettävä ohjauspyörä ja lämmitettävä tuulilasi.

Perusmalli maksaa Saksassa 33 850 euroa, Advance 36 850 euroa.

Julkaistu: 17.9.2019