Tuulilasi

Tällainen on opiskelijoiden suunnittelema avomalli Skoda Slavia

Tällainen on opiskelijoiden suunnittelema avomalli Skoda Slavia
Škodan ammattikoulun 31 opiskelijan ryhmä suunnitteli seitsemännen Student Car -konseptiauton linkittäen nykypäivän ja menneen ajan. Korimalliltaan avoin Škoda Slavia kunnioittaa Škodan 125-juhlavuotta kantamalla samaa nimeä, jolla Václav Laurinin ja Václav Klementin vuonna 1895 perustaman yrityksen ensimmäiset polkupyörät tunnettiin.

Perheautokokoluokan Scalan sarjatuotantomallin pohjalle syntynyt spider-malli on kokonaisilmeeltään itsevarma sisältäen jännittäviä muotoilupiirteitä autoilun pioneeriajalta, jolloin automobiileissa ei ollut kiinteitä kattoja. Ensimmäisistä luonnoksista varsinaiseen rakentamiseen saakka opiskelijat tekivät jokaisen vaiheen itse apunaan ammattilaiset muotoilun, tuotannon ja teknisen tuotekehityksen osastoilta. Student Car -autoja alettiin suunnitella Skodalla vuonna 2014, tämä on järjestyksessään seitsemäs auto.

"Student Car on Škodan ammattikoulun toiminnan jokavuotinen lippulaivaprojekti. Nyt jo seitsemännen kerran opiskelijamme näyttävät suunnittelun, muotoilun ja rakentamisen koulutuksemme korkean tason käytännössä. Heille tarjotaan mahdollisuus suunnitella unelmiensa auto ja tehdä tiivistä yhteistyötä eri osastojen ammattilaisten kanssa. Samalla opiskelijamme perehtyvät prosesseihin, jotka tulevat liittymään heidän työhönsä ammattikoulustamme valmistumisen jälkeen", sanoo Skoda Academyä helmikuusta 2020 alkaen johtanut Alois Kauer.

Seitsemännen Student Car -konseptiauton pohjaksi viiden naisopiskelijan ja 26 miesopiskelijan ryhmä valitsi Scalan. Tästä perheautoluokan hatchback-mallista he tekivät unelmiensa auton: poikkeuksellisen sporttisen spiderin. Autolleen he päättivät valita nimen Slavia. Opiskelijoiden luomassa spiderissa on Scala-mallistosta tuttu 1.5 TSI -bensiinimoottori teholtaan 110 kW (150 hv), jonka voima välittyy etupyörille seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Muita sarjatuotantomallista otettuja komponenttikokonaisuuksia ovat etu- ja taka-akseli, ohjaus, koko elektroniikka ja sähköjärjestelmä sekä avustinjärjestelmät. Myös muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä ovat peräisin sarjatuotantomallista.

Inspiraatiolähteenä urheiluautoprototyyppi

Slavia Spiderin ideaa kehitellessään opiskelijat löysivät historiasta mallin Škoda 1100 OHC. Tämä vuonna 1957 esitelty urheiluautoprototyyppi oli kaksipaikkainen avoauto, jonka Škoda suunnitteli kestävyyskisoja varten. Autossa oli matala, erittäin aerodynaaminen lasikuituvahvisteisesta muovista valmistettu kori. Vain 550 kiloa painaneen 1100 OHC:n voimanlähteenä oli 92-hevosvoimainen 1,1-litrainen nelisylinterinen moottori, jolla perävälityksestä riippuen saavutettiin huippunopeus 190‒ 200 km/h. Tämä auto on yksi Škodan 119-vuotisen moottoriurheiluhistorian kuuluisuuksista. Yksi prototyypeistä on nykyään esillä Mladá Boleslavissa sijaitsevassa Skoda-museossa.

Scala-hatchbackin muuttamiseksi 1100 OHC -mallin kaltaiseksi Slavia-avomalliksi opiskelijat tekivät koriin huomattavia muutoksia, suunnittelivat monta rakennealuetta uudelleen ja mukauttivat olemassa olevia rakenteita. He vahvistivat pohjarakennetta, poistivat katon ja hitsasivat takaovet kiinni. Näin perheautokokoluokan viisipaikkainen hatchback muuttui tyylikkääksi kaksipaikkaiseksi. Ilmavirtauksen ohjaamiseksi auton yli opiskelijat suunnittelivat istuimien taakse takakansipinnan, jossa on kaksi speedster-tyylistä kohoumaa. Ne sulautuvat uuteen takaluukkuun, johon on integroitu takaspoileri. Opiskelijat kiinnittivät erityistä huomiota A-pilareiden ja ovien linjojen sulavuuteen. Kodiaq RS -mallista otetut 20-tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat auton vahvaa ilmettä. Jarrut ja pyörännavat ovat peräisin Octavia RS -mallista. Rakenteeltaan muutetussa pohjassa on modifioitu pakoputkisto.

Sporttiset sisätilat valkoisin korostuksin

Urheilullisen sisätilan kohokohtana ovat Sparcon valmistamat kisaistuimet, joissa on nelipisteturvavyöt ja istuinosan sekä selkänojan verhoilu mustaa rei'itettyä nahkaa. Istuimien sivuosien verhoiluna on musta hiilikuitunahka valkoisin koristesaumoin. Nämä näyttävät saumat löytyvät myös monista muista mustalla nahkalla verhoillusta sisätilan elementeistä kuten keskikyynärnojasta, valitsinvivun suojuksesta, seisontajarrukahvan suojuksesta sekä sisätilan takaosan verhouksista. Sama väriyhdistelmä koristaa lisäksi ohjauspyörän kehän alempaa kahta kolmasosaa; kehän ylin kolmannes on valitsinvivun nupin lailla verhoiltu valkoisella nahkalla. Mielenkiintoinen yksityiskohta on hattuhyllyosan musta nahkaverhoilu, jossa on kaksi kirjailtua Tšekin vaakunaleijonaa kahden upotetun bassokaiuttimen kohdalla. Äänentoistojärjestelmän subwoofer-kaiuttimen teho on 2250 wattia ja muiden kaiuttimien yhteisteho 320 wattia. Slavia Spiderin tavaratilasta löytyy kaksi Škoda-sähköpotkulautaa. Kokoon taittuva sähköpotkulauta on kätevä ja ympäristövastuullinen ratkaisu pysäköidyn auton ja lopullisen määränpään välisen ns. viimeisen kilometrin taittamiseen.

"Slavia säteilee erityistä dynamiikkaa jo ihan pysäköitynäkin. Kohoumallinen takakansipinta, uusi takaluukku ja kookkaat pyörät tuovat ulkonäköön vahvaa urheilullisuutta, johon sisätilassa kisaistuimet ja nelipisteturvavyöt luontevasti kuuluvat. Opiskelijat ovat onnistuneet luomaan autolleen oman erityisen luonteen ja voittaneet kaikki ne tekniset haasteet, joita umpikoriauton muuttaminen avomalliseksi spideriksi tuo mukanaan", kuvailee Škoda Academyn tiimipäällikkö Zdeněk Stanke.

"Osallistuminen Student Car -konseptiautoprojektiin on ammattikoulumme opiskelijoille suuri kunnia. He saavat mahdollisuuden omin käsin kokea, millaista on suunnitella, kehittää ja rakentaa automalli ensimmäisistä luonnoksista valmiiseen autoon saakka. Tehtaan eri osastojen ammattilaisten tuella tämä kokemus on opiskelijoille upea, ja sen myötä he saavat tietää paljon eri erikoisalojen osaamisesta. Kokemus on tulevaisuuden työuran kannalta todennäköisesti erittäin arvokas. Slavia-konseptiautossa minua erityisesti kiehtoo värien ja valon vuorovaikutus, josta syntyy hämmästyttäviä efektejä", sanoo Škoda-ammattikoulun johtaja Martin Slabihoudek.

Julkaistu: 21.7.2020
3 kommenttia