Apu

Takatalvi yllätti renkaidenvaihtajat - poliisitarkastaja: "Poliisit eivät tuijota pelkästään lakikirjaa"



Takatalvi yllätti renkaidenvaihtajat - poliisitarkastaja: "Poliisit eivät tuijota pelkästään lakikirjaa"

Lain mukaan nastarenkaiden pitäisi olla jo nyt vaihdettuna kesäkumeihin. Pitkä, luminen talvi on kuitenkin viivästyttänyt kevään tuloa. Poliisi ja rengaskaupat neuvovat kuljettajia pohtimaan vielä vaihtamista. Sulamisvesien jäätyminen aiheuttaa aamuliukkautta pääteilläkin.
Teksti Meri Eskola
Kuvat Jussi Nukari / Lehtikuva

Lain mukaan auton nastarenkaiden käyttöaika loppui eilen maanantaina, mutta näin talvisilla kevätkeleillä poliisit eivät tuijota pelkästään lakikirjaa, vakuuttaa poliisitarkastaja Timo Ajaste Poliisihallituksesta.

– Ilman muuta autoilija voi vedota keliolosuhteisiin poliisin kohdatessaan. Poliisi valvoo liikennettä kelien mukaan, ja katsomme rauhassa, miten säätilanne kehittyy.

Maanantaina Keski-Suomessa lunta oli maassa yli puoli metriä. Pohjois-Suomessa ei vielä voi edes puhua kesärenkaiden vaihtamisesta: Rovaniemen korkeudella on yhä yöpakkasia ja tiet ovat aamuisin lähes peilijäässä. Myös pääkaupunkiseudulla moni hämmästyi tiistaiaamuna verhot avatessaan, kun ulkona odotti valkoinen maa.

Poliisitarkastaja Ajasteen mukaan poliiseilla ei ole valtakunnallista ohjeistusta siitä, milloin nastarenkailla ajamisesta aletaan tien päällä huomauttaa – tai jopa sakottaa.

– Tilanteet ratkaistaan tapauskohtaisesti. Ei meiltä lähetetä käskykirjeitä, vaan poliisimiesten työ liikennevalvonnassa on joustavaa.

Nastarenkaat huono vaihtoehto kesällä

Poliisihallituksella ei ole tarkkoja tilastoja siitä, kuinka montaa autoilijaa vuosittain sakotetaan vuodenaikaan nähden väärillä autonrenkailla ajamisesta.

– Jos nastarenkailla ajelee keskellä Suomen suvea, sen kuulee jo kaukaa. Usein autossa on jotain muutakin ongelmaa. Tällaisia sakkotapauksia on vuodessa muutamia kymmeniä, poliisitarkastaja sanoo.

– Harva ajaa talvisin kesärenkailla jo oman turvallisuutensa vuoksi, Ajaste huomauttaa.

Kitkarenkaathan ovat ympäri vuoden sallittuja.

– Nastarenkaat nopeuttavat teiden kulumista ja irrottavat pölyä. Ne eivät missään nimessä ole kesäaikaan hyvä vaihtoehto terveyden ja ympäristön kannalta.

Keväällä nastarenkaiden vaihtoa huomattavasti suurempi ongelma poliisille on kesänopeusrajoitusten alkaminen, poliisitarkastaja Ajaste lisää.

– Joka vuosi tähän aikaan meillä on jakso, jolloin autoilijat ovat huolimattomia: tiet alkavat olla hyviä, sallitut nopeudet kasvavat ja kevyttä liikennettä alkaa tulla teille. Toivoisin, että autoilijat malttaisivat pitää ajonopeudet maltillisina, vaikka houkutus nopeusrajoitusten ylittämiseen on suuri.

"Suomi on pitkä maa"

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora muistuttaa, että renkaidenvaihdossa täytyy ensimmäiseksi pohtia vallitsevaa keliä ja omia reittisuunnitelmia.

– Suomi on pitkä maa, ja meillä on kelit tosi erilaiset. Pitää miettiä, missä aikoo ajaa huhtikuun aikana. Tilanteet muuttuvat hyvin äkkiä, ja yöpakkasiakin on luvattu pohjoiseen vielä pitkään, Nuora sanoo.

Tärkeää on, ettei lähde autoilemaan esimerkiksi Etelä-Suomesta pitkälle ilman talvirenkaita. Päätiet ovat pääosin jo kuivia ja puhtaita, mutta pikkutiet ovat vielä täynnä jäisiä yllätyksiä. Tienvarsilla on yhä paljon lunta, ja sulamisvesien jäätyminen pakkasaamuisin lisää liikenneriskejä.

– Nyt pitää noudattaa ennakoivaa ajotapaa, sillä tienpinnan kitkakertoimet muuttuvat nopeasti.

Puheenjohtaja Nuora kehottaa autoilijoita valmistautumaan renkaidenvaihtoon huolellisesti, vaikka sen teettäisi huoltoliikkeessä. Pieni vaivannäkö voi hänen mukaansa estää isot kolarit ja muut vahingot.

Renkaiden kunto pitäisi tarkistaa ensimmäisenä: kuusi vuotta käytetyt renkaat ja yli 10 vuotta sitten valmistetut kumitassut joutavat kierrätykseen.

– Sitten pitää tarkistaa kesärenkaiden urasyvyydet. Tämän voi kotona mitata kahden euron kolikolla: jos kolikon uloimmainenkin kehä uppoaa renkaan uraan, syvyys on riittävä.

Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä.

Vajaapaineisilla renkailla ei saa ajaa

Kesärenkaiden ilmanpaineet tulisi tarkastaa jo ennen renkaanvaihtoa.

– Tiedän, että se on tylsää, kun vaihtorenkaat eivät mahdu hyvin auton takakonttiin, mutta mahdollisesti vajaapaineisilla renkailla ei saisi koskaan ajella edes huoltoasemalle asti, Nuora sanoo.

On hyvä varmistaa, että renkaidenvaihdossa käytettävä ilmanpainemittari, tunkki ja pyörän avaamisvälineet ovat asianmukaiset. Auton oma tunkki on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen.

– 20–30 eurolla saa ostettua pienen ilmanpainemittarin, jolla pystyy tarkistamaan oikean ilmanpaineen missä tahansa. Renkaiden ilmanpainesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta.

Erityisen tärkeänä Nuora pitää alumiinivanteisten autonrenkaiden kiristystä.

– Vaikka kesärenkaat olisi vaihdettu liikkeessä, alumiinivanteiden kiristys pitäisi tarkistaa aina 100–200 ajokilometrin jälkeen. Tämä on äärimmäisen tärkeää, koska alumiinivanteen kireys ei perustu joustoon, vaan kitkaan. Pienikin ruosteenmurunen voi löystyttää vanteen, Nuora sanoo.

Lain mukaan talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Talvirenkaat voivat olla nasta- tai kitkarenkaat.

Nastarenkaiden käyttöaikaa säädellään laissa myös pääsiäisen mukaan. Nastarenkaita saa käyttää pääsiäismaanantaita seuraavaan maanantaihin saakka. Tänä vuonna pääsiäinen oli varhain.

Nastarenkaita saa käyttää myös käyttöajan jälkeen, jos keliolosuhteet vaativat.

Kitkarenkailla voi ajella läpi vuoden, mutta pohjoismaisia kitka­renkaita ei ole suunniteltu kesäkeleille.

Julkaistu: 10.4.2018