Tuulilasi

Taivaan siniset Audi Avant RS2 ja Audi RS4 Avant



Taivaan siniset Audi Avant RS2 ja Audi RS4 Avant

Audi toteutti 20 vuotta sitten Porschen avustuksella ensimmäistä kertaa perhekäyttöön tarkoitetun 911:n. RS4 Avant on jatkanut tehokkaiden sporttifarkkujen sarjaa nykypäivään.
Teksti AMS, Bernd Stegemann
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert

Mitä pitäisi tehdä, jos jäljellä on enää muutama kuukausi elinaikaa? Kaksi syöpään sairastanutta, mutta muuten hyvin erilaista miestä pohtivat tätä kysymystä. Kohtalo on tuonut heidät samaan sairaalahuoneeseen.

Toisen mielestä pitäisi hypätä laskuvarjolla, kun taas toinen on sitä mieltä, että nyt täytyisi kokea jotakin majesteettista tai nauraa niin paljon, että itkee. Myös ajelu Shelby Mustangilla on molempien listalla. He uskovat vakaasti, että parhaat asiat täytyy tehdä nyt tai ei koskaan.

Yllä kuvattu tapahtui Jack Nicholsonin ja Morgan Freemanin tähdittämässä Nyt tai ei koskaan -leffassa. Heidän roolihahmojensa tavoin myös Audi 80:n vuonna 1986 esitellyn sukupolven parhaat päivät olivat jo takanapäin ja loppu häämötti lähellä, kun Frankfurtin IAA:ssa annettiin syyskuussa 1993 vielä todellinen myrskyvaroitus.

Porvarillinen Audi oli muuttunut hohtavan helmiäissiniseksi porvariston kauhuksi, joka vähät välitti pukukoodeista ja vielä vähemmän vakiintuneista voimasuhteista. Avant RS2 jätti nimittäin 315 hepan tehonsa myötä mallisarjan aiemman huippumallin (230-hevosvoimainen S2) sekä kilpailijansa BMW M3:n (286 hv) ja Mercedes C 36 AMG:n (280 hv) taakseen. Lisäksi Audin jalkoihin jäi todellinen urheiluauto, eli 272-heppainen Porsche 911.

Se oli vielä erikoisempaa, että Audin tehokkainta mallia tehtiin coupén tai sedanin sijasta ainoastaan farmarina. Autolla suunnattiin markkinoiden pieneen, mutta hienoon rakoon, jossa oli siihen asti tarjottu korkeintaan Aston Martinin syntisen kalliita, Shooting Brake nimisiä yksittäiskappaleita. Ne olivat perhe ja vapaa-ajan käyttöön sopivia urheiluautoja. Koska Porschella ei ollut silloin tarjota vielä mitään vastaavaa, Weissachin insinöörit auttoivat Audia halukkaasti auton kehitystyössä.

Ensin he olivat kuitenkin kauhuissaan siitä tehomäärästä, joka vanhasta tutusta 2,2-litraisesta viitoskoneesta piti saada houkuteltua. Hämmästyttävän kestävästä rivimoottorista saatiin revittyä 315 hevosvoiman teho ja 410 newtonin vääntö korkeamman ahtopaineen (1,4 baaria), ahtoilman paremman jäähdytyksen ja isomman turbon avulla.

Lisäksi tehontuottoa parannettiin optimoitujen imukanavien ja muhkeamman pakoputkiston avulla.  Myös Quattro-alusta sai osansa muutoksista. Poikittaiset tukivarret tehtiin valumateriaalista pellin sijaan, ja iskunvaimentimet olivat jäykemmät ja kallistuksenvakaajat paksummat. Lisäksi 17-tuumaiset Cup-vanteet ja 911:sta otetut tuuletetut jarrulevyt nelimäntäisillä satuloilla pitivät voiman aisoissa.

Vanhan koulukunnan turbo

Kun teho päästettiin valloilleen, BMW M3, Mercedes C 36 AMG ja muut sportit jäivät ihmettelemään Audin takavaloja. Mittaustulosten mukaan auto kiihtyi nollasta sataan 5,2 sekunnissa, ja seisova kilometri sujui alle 25 sekunnissa.

Uusi 993-korityypin 911 Carrera pysyi juuri ja juuri Audin perässä. Myös sitkeys ja huippunopeus (262 km/h) olivat 1650 kilon tyhjäpainosta huolimatta erinomaista tasoa, ja auto tarjosi yllin kyllin pitoa sekä ajoturvallisuutta vakiona olevan nelivedon ansiosta.

Ajelu Audin tehtaan kokoelmiin kuuluvalla vuoden 1995 yksilöllä osoittaa, että RS2 on kuitenkin tehontuotoltaan vanhan koulukunnan turbo. Viisiventtiilikone herää virta-avaimen käännön jälkeen henkiin viitoskoneelle tyypillisen murinan säestämänä.

Tyhjäkäynnillä se tärisee vielä vähän vastahakoisesti, ja liikkeelle lähdetään melko hillitysti. Moottorin lämmettyä kaasun voi painaa pohjaan ja silloinkin lasketaan sekunteja täysien ahtopaineiden nousua odotellessa. Sitten tehoa tulee yhtäkkiä kuin saavista kaatamalla. Tämä on yksi syy siihen, miksi vuoden 1995 loppuun mennessä valmistettiin 2908 yksilöä suunniteltujen 2200:n sijasta.

Kaunosielu ja peto samassa paketissa

Fanien piti odottaa yli neljä vuotta Audin oman Quattro GmbH:n kehittämää seuraajaa, eli RS4:ä. Nykymalli tuli myyntiin vuonna 2012, ja Audi on esitellyt RS-huippuversion aina keskiluokan mallisarjansa elinkaaren loppuhuipennukseksi. Myöhemmin tarjolle on tullut myös porrasperämalleja, coupéja (RS5) ja avomalleja sekä uusia moottoreita. 380-heppaisen tuplaturbo-V6:n jälkeen aika oli vuonna 2005 kypsä kompaktin kokoiselle 4,2-litraiselle vapariveekasille.

Siinä oli 420 hevosvoimaa, ja tehoa nostettiin vuonna 2012 nykyiseen 450 heppaan. RS4 on arkiajossa hienostunut kaunosielu, mutta S-napin painalluksen jälkeen kone kiertää päättäväisesti 8250 kierrokseen asti mahtavan karjunnan saattelemana.

Tämä urheiluhengen ja perhekäyttöön sopivuuden välinen spagaatti onnistuu nykymallin RS4:ltä täydellisemmin kuin koskaan ennen. Se ei kuitenkaan tarjoa ylenmääräistä mukavuutta tai kovin maanläheisiä hintoja. Tällä kertaa uutta mallia saadaan odotella vähän pidempään, ja siksi Audi päätti vähän aikaa sitten tehdä autosta rajoitetun Nogaro Selection -erikoissarjan. Siinä on sama tekniikka kuin normaalimallissa, mutta varustelua on parannettu entisestään ja väriksi on valittu RS2:n kulttimaineeseen noussut sininen. Mottona on siis jälleen, että nyt tai ei koskaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 6.7.2014