Mondo

#Taipalebrothers

#Taipalebrothers

Taipaleen veljekset ovat tehneet Instagram-valokuvillaan itsestään matkailubrändin. Nyt he kertovat, miten hyvä matkakuva otetaan.
Teksti Minttu Poutanen
Kuvat Jukka Salminen
Mainos

Taipaleen veljekset ovat tehneet Instagram-valokuvillaan itsestään matkailubrändin. Nyt he kertovat, miten hyvä matkakuva otetaan.

Aika velikultia, se on myönnettävä heti. Daniel ja Samuel Taipaleella on kummallakin siistit muodikkaat vaatteet ja päivettynyt iho, kuten ulkoilmaihmisillä kuuluu. Olemus on rento ja puhetapa välitön. Juuri tällaista tyyliä odottaa somemenestyjiltä – ja sellaisia Taipaleet ovat.

Pikkuveli Danielilla eli @dansmoella on kuvapalvelu Instagramissa 58 000 seuraajaa, isoveli Samuelilla eli @ eljacksonilla 81 000. Se on enemmän kuin suurimmalla osalla suomalaisista yrityksistä. Kun veljekset lataavat palveluun vaikkapa Lapista ottamansa kuvan, se saa parhaimmillaan yli kuusituhatta tykkäystä.

"Instagram ei elätä meitä vielä, eikä sen ole tarkoituskaan", Daniel Taipale sanoo.

Taipaleet ovat kehittäneet itsestään Taipalebrothersin, matkailubrändin, jonka kautta yritykset voivat kertoa kiinnostavista asioistaan muille. Taipalebrothers-firma ei tuota vain Instagram-kuvia vaan myös bloggauksia ja tyylikkäitä videoita. Siinä ohessa veljekset tekevät myös hääkuvauksia. Se riittää elättämään heidät.

"Emme tee yhteistyötä kenen tahansa kanssa. Sanomme ei, jos asia ei sovi omaan brändiimme", Daniel toteaa.

TAIPALEET INNOSTUIVAT valokuvaamisesta 2000-luvun alussa, kun amatöörikuvaajille suunnatut järjestelmäkamerat tulivat markkinoille. Kumpikin on valokuvaajana itseoppinut. Samuel on työskennellyt nuoriso-ohjaajana, Daniel ryhtyi 22-vuotiaana pyörittämään veljesten yhteistä valokuvausyritystä. Hän on opiskellut graafista alaa.

Veljeksillä on kristillinen tausta, ja ulkomaille heidät vei alun perin lähetys- ja hyväntekeväisyystyö. Vuonna 2006 Samuel päätti pitää välivuoden Tampereen teknillisestä yliopistosta ja lähti Missionuorten kristilliseen opistoon Havaijille. Puolen vuoden irtiotoksi tarkoitettu reissu venyi neljäksi vuodeksi. Samalla tuli kierrettyä Uutta-Seelantia, Etelä-Afrikkaa ja melkein kaikki Yhdysvaltojen osavaltiot.

Daniel seurasi esimerkkiä. Vuonna 2007 hän lähti Missionuorten kautta Uuteen-Seelantiin, päätyi kiertämään Kiinaa ja lopulta laskettelunopettajaksi Japaniin. Daniel on harrastanut pienestä asti lumilautailua, Samuel on innokas surffaaja. Nyt kumpikin asuu Tampereella.

"Siitä tuli vähän sellainen juttu, että Taipaleen veljekset ovat kaikkialla", Daniel sanoo.

Kaverit odottivat matkoilta hienoja kuvia, ja kuvaamiseen jäi koukkuun. Sitten yhtenä syksyisenä päivänä vuonna 2010 käsiin sattui Instagram.

INSTAGRAM ON ilmainen kuvien jakopalvelu. Sen kautta voi jakaa omia kuvia, seurata toisten kuvia ja kommentoida niitä. Nykyään palvelun omistaa Facebook, ja sillä on 300 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa. Instagrammaajista on tullut samanlaisia mielipidevaikuttajia omalle yhteisölleen kuin bloggaajista.

Miten veljekset ovat saaneet niin paljon seuraajia?

"Päätimme alusta alkaen pari asiaa. Sen, että postaamme vähintään yhden kuvan päivässä ja sen, että laadusta pidetään kiinni", Samuel sanoo.

Alussa seuraajia tuli erityisesti kuvakilpailujen kautta. Daniel sai otoksensa Instagramin joka viikonloppuiseen Weekend Hashtag Projectiin. Myös tunnettu kuvienkäsittelysovellus nosti Taipaleiden kuvia esiin. Someyrityksillä on ollut tapana ottaa käyttäjiä mukaan palveluiden rakentamiseen.

Taipaleetkin innostuivat Instagramin yhteisöstä. "Pikkuhiljaa aloimme kuvata vain sitä varten ja lähteä sitä varten reissuille", Daniel sanoo.

Samaan aikaan veljekset pyörittivät hääkuvaukseen erikoistunutta yritystä. Hääkuvauskeikalla Sveitsissä he huomasivat, että upeilla vuorimaisemilla sai nopeasti uusia seuraajia. "Viimeistään siinä vaiheessa tippuivat pois kaikenlaiset behind the scenes -kuvat. Halusimme vain mahdollisimman houkuttelevia maisemakuvia", Samuel sanoo.

Veljesten puhe vilisee englanninkielisiä termejä. He ovat alusta asti tehneet Instagram-päivityksensä englanniksi.

Vuoden 2014 alussa Taipaleet osallistuivat Lissabonissa Instagramin kustantamaan tapaamiseen, jonne oli kutsuttu vaikutusvaltaisia instaajia. Samoihin aikoihin heitä haastateltiin Instagramin blogiin. Seuraajia tuli taas reippaasti lisää.

SUURIN SYY suosioon ovat kuitenkin hienot kuvat. Veljesten otoksissa vilisevät Lofoottien lumihuiput, Havaijin rannat ja Islannin jäätiköt. Vaikuttavista maisemakuvista on tullut heidän tavaramerkkinsä. Erityisen tärkeitä ovat luonnonmaisemat ja retkeilyhenki, somekielellä campvibes. Retkeilyharrastus on perua lapsuuden kesistä, kun perhe kiersi telttailemassa ympäri Suomea.

Kumpikin kantaa puhelimen lisäksi mukanaan järkkäriä. Puhelimella kuvaamiseen pätevät samat valokuvauksen säännöt kuin kamerallakin. Aina kannattaa tarkistaa, että horisontti on suorassa ja valo paras mahdollinen.

"Maisemakuvissa avain on ulotteisuus. Moni miettii vain taustaa, vaikka siistimpää olisi hakea perspektiiviä, laittaa vaikka joku seisomaan kalliolle maiseman eteen", Daniel sanoo.

Hyvien kuvien eteen on nähtävä vaivaa, veljekset painottavat. Yleensä maisema näyttää paremmalta esimerkiksi auringon noustessa tai laskiessa. Reissussa he käyttävät Sun Seeker -sovellusta, joka kertoo sijainnin perusteella mistä ja milloin aurinko nousee.

"Joskus naurattaa, kun ihmiset ihmettelevät, miten räpsin iPhonella niin hyviä kuvia. He eivät tajua, että olen ajanut jonnekin 16 tuntia maiseman takia", Daniel sanoo.

Vaaratilanteitakin sattuu. "Välillä tulee otettua vähän tyhmiä riskejä, kun näkee mielessään siistin kuvan", Samuel sanoo. Islannissa hän olisi lähtenyt jäätikölle ilman sopivia varusteita. Reissuilla Daniel on yleensä järjen ääni.

Maisemien löytämiseksi on tehtävä taustatöitä, googlattava ja selattava läpi muiden kuvia. Siinä auttaa uusi Huntgram-sovellus. Se etsii parhaita kuvia Instagramista ja jaottelee niitä esimerkiksi kohteiden mukaan.

Toinen kiinnostava sovellus on Steller. Sen avulla voi tehdä pieniä ja kauniita mobiilikuvakirjoja. Kuvankäsittelyyn veljekset käyttävät enimmäkseen VSCO Camia.

Taipaleet ovat huomanneet, että jos kuvassa on sumua, se kirvoittaa paljon tykkäyksiä. "Se on uskomaton juttu. Jotenkin sumu tekee kuvasta eeppisen", Samuel sanoo. Myös vuoret sekä auringonlaskut ja -nousut ovat aina plussaa. Taipaleiden omia suosikkikuvaajia ovat @ravivora, @ markclinton, @chrisburkard sekä @alexstrohl.

VELJEKSET OVAT tehneet yhteistyötä esimerkiksi Tjäreborgin ja Visit Finlandin kanssa.

Paljon tulee reissattua myös omaan piikkiin. Joskus Instagram poikii yhteistyökuvioita jälkikäteen. Norjan-reissulla Samuel kuvasi Poler-merkkisen telttansa Trolltungan kuuluisalla kielekkeellä.

"Sen jälkeen firman perustaja pisti mailia, että te äijät vaan tajuatte, mistä meidän firmassa on kyse. Nyt hän haluaa ostaa kuvia kampanjaan."

Oikeastaan Taipaleet eivät matkusta kohteisiin, joissa ei heidän mielestään ole kuvattavaa. Kummankin suosikkimaisemat löytyvät Norjasta.

Meneekö elämys ohi, jos joka kerta räplää kameraa? Riippuu reissusta, he vastaavat. Nykyään puhelinta on vaikea jättää taskuun, ja toisaalta kuvien avulla reissun pystyy elämään uudelleen. "Ulkopuoliselle voi vaikuttaa siltä, että ollaan jossain vain Instagram-kuvien takia, mutta olemme kehitelleet oman tyylin nauttia maisemista", Daniel sanoo.

SAMUELIN SUURIN haave on päästä joku päivä Antarktikselle. Myös Alaskaan ja Kanadaan olisi hienoa päästä kuvausreissulle. Daniel haluaisi reissata eteläisellä pallonpuoliskolla: Etelä-Afrikassa, Indonesiassa ja Australiassa.

Entä Instagram, miltä palvelun tulevaisuus näyttää? Hyvältä, mutta ei ikuiselta. "Kilpailevaa platformia ei vielä ole näkyvissä. Ainoa mihin se voisi kaatua, on jos siitä tulee liian sell out", Daniel sanoo.

Taipaleiden mielestä moni tekijä on tuotteistanut itseään liikaa. Newyorkilaisen Niche-firman perustaja on ehdottanut veljeksille yhteistyötä. Niche on vähän kuin agentti, joka yhdistää sometähtiä ja yrityksiä. "Nichen kautta meille varmasti avautuisi ovia Nykissä tai Losissa", Daniel sanoo. Mutta nyt juuri tarkoitus on pysytellä Suomessa.

Julkaistu: 18.2.2015