Tuulilasi

Syyskuun alusta alkaen ureaa on pakko tunkea myös dieselkäyttöisten henkilöautojen tankkiin

Syyskuun alusta alkaen ureaa on pakko tunkea myös dieselkäyttöisten henkilöautojen tankkiin

EU:n päästölainsäädäntö henkilöautoille tiukkenee 1.9.2015, jolloin uusien rekisteröitävien ajoneuvojen tulee täyttää uudet Euro6-päästörajat. Uusien rajojen myötä dieselautojen kilpailukyky bensiiniautoihin verrattuna typpidioksidipäästöissä paranee merkittävästi.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Audi
Mainos

Uudet alhaiset päästöt saavutetaan SCR-tekniikalla, jossa AdBlue-liuosta ruiskutetaan erillisestä tankista dieselajoneuvon pakokaasuvirtaan, missä siitä muodostuu ammoniakkia. Ammoniakki reagoi pakokaasun sisältämien typenoksidien kanssa, jolloin syntyy vaaratonta typpeä ja vettä.

Merkittävät autovalmistajat, mm. Audi, BMW, Mercedes ja Volkswagen, ovat ottaneet uuden tekniikan käyttöön menestyksellisesti uusissa dieselmalleissaan jo loppuvuodesta 2014 alkaen. Autoissa on tällöin erillinen, 7–30 litran AdBlue-tankki. Henkilöauton AdBlue-kulutus normaalikäytössä vaihtelee 0,7 –2,0 litraa/1000 km.

Henkilöautojen AdBlue-täytöt tehdään jatkossa kolmella eri tavalla: autojen vuosihuoltojen yhteydessä, täyttöpulloista huoltojen välillä tai öljy-yhtiöiden mittareista tankaten.

Air1 AdBlue on Yaran valmistam urealiuos. Sen avulla vähennetään dieselajoneuvojen typpioksidipäästöjä. Yara on AdBlue-markkinajohtaja Suomessa ja Euroopassa. Suomessa Yaralla on käytössään kaksi AdBlue liuotuslaitosta: Harjavallassa ja Valkeakoskella.

Yara valmistautuu tulevaan lainsäädännön muutokseen monella tavalla. Tuotantolaitosten AdBlue- kapasiteettia lisätään kysynnän kasvua vastaamaan, markkinoille tuodaan uusia pieniä pakkauskokoja henkilöautokäyttäjille ja valmistaudutaan ensimmäisten henkilöautojen AdBlue-mittaritankkauspaikkojen toteuttamiseen Suomessa.

NOx-päästöt ovat haitallisia sekä ihmisten terveydelle että ympäristölle. Yhdessä rikkidioksidin kanssa ne ovat happosateiden pääaiheuttajia ja edesauttavat otsonin muodostumista.

NOx-päästöt lisäävät astman, allergioiden ja keuhkosairauksien riskiä. Lisäksi nämä päästöt aiheuttavat rehevöitymistä. Liikenteen lisäksi teollisuus aiheuttaa merkittäviä NOx-päästöjä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 13.8.2015