Terveys ja hyvinvointi
Apu

Syötkö tapojesi orjana?

Syötkö tapojesi orjana?

Ruokailutapamme juurtuvat meihin jo taaperona, mutta niitä voi muuttaa.
Teksti Noora Takamäki
Kuvat Fotolia
Mainos

Muistatko lapsuudestasi tarkat ruokailuajat koko perheen kesken vai söitkö vain nopeasti jotain pientä ja nopeaa ennen kuin riensit harrastuksiin? Päädytkö nykyisin helposti jääkaapille, jos harmittaa?

Ruokailutapamme juurtuvat meihin jo taaperona. Jopa yksivuotiaan tavat voivat kantaa läpi elämän. Kun eräässä tutkimuksessa annettiin osalle yksivuotiaista terveellisempää ja osalle epäterveellisempää ruokaa, piti hyvin syövistä 45 prosenttia edelleen kiinni ruokavaliostaan kahdeksanvuotiaana. Huonosti syövistä samalla linjalla jatkoi 70 prosenttia.

Tapoja on silti mahdollista muuttaa. Hyvinvointivalmentaja Ulla Vilkman on kirjoittanut tapojen taustoista. Niiden selventäminen itselle voi auttaa muutoksessa. Vilkman jakaa tavat kolmeen: palkinnoksi luokiteltaviin, oikeaksi luulemiimme ja ikiaikaisiin tapoihimme.

Jos jokailtainen viinilasillinen on tapa palkita itsensä raskaan päivän päätteeksi, kannattaa keksiä tilalle jokin hyvältä tuntuva tapa, jolla lasillisen korvaa. Oikeaksi luultua tapaa, esimerkiksi runsasta herkuttelua treenin jälkeen, voi kitkeä perehtymällä siihen, kannattaako se oikeasti. Jos taas sinulla on tapana hoitaa töistä tultuasi asunto siistiksi, etkä sen jälkeen jaksakaan perehtyä ruoanlaittoon ja päädyt epäterveelliseen pikaruokaan, kannattaa miettiä, voisiko järjestystä muuttaa.

Tärkeää on tunnistaa, mistä huono tapa on peräisin ja ymmärtää, missä tilanteessa se aktivoituu. Sen myötä tapojaan voi muuttaa.

Lähteet: Duodecim, Ullavilkman.com

Julkaistu: 22.6.2018