
Suomesta pitäisi brändätä maailman onnellisin maa tehdä töitä
Hallituksen tiukka talouskuuri tuo vain hetken helpotuksen, jos veronmaksajia ei saada lisää. Muissa Pohjoismaissa talous tuskin porskuttaisi nykyiseen malliin ilman ulkomailta tullutta työvoimaa.
Visit Finland toteutti viime vuonna palkitun markkinointikampanjansa Masterclass of Happiness. Tavoitteena on houkutella turisteja vierailulle Suomeen – maahan, joka valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi jo seitsemättä kertaa peräkkäin. Meissä suomalaisissa listaus herättää joka vuosi yhtä ristiriitaisia reaktioita: osa jaksaa pakahtua ylpeydestä, toiset muistavat listata, mitkä asiat ovat pielessä ja yhä enemmän mönkään menossa.
Hallitus leikkaa kovalla kädellä menoja ja kiristää verotusta. Lyhyellä aikavälillä niin rajuja toimia varmasti tarvitaan pelastamaan Suomen talous. Ne eivät silti helpota loputtomiin, jos Suomen väestörakenne pysyy näin haastavana. Hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee maksajia, ja he käyvät vähiin.
Moni suomalainen kokee, että systeemi sakkaa ja että yhteiskunta on pettänyt heidät. Silti meillä on vielä paljon asioita, joista moni maailmalla voi vain uneksia. On maksuton peruskoulutus, suhteellisen edullinen päivähoito, työelämän ja vapaa-ajan tasapaino, tasa-arvoakin haluamme edistää. Kaikki asioita, jotka tekevät arjesta helpompaa. Ja lisäävät onnea.
”Hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee maksajia, ja he käyvät vähiin.”
Vaikka Orpo ja Purra kuinka kauniisti pyytäisivät, suomalaiset tuskin ryhtyvät innolla tekemään uusia veronmaksajia. Tanskassa ja Ruotsissa talous porskuttaa iloisesti Suomeen verrattuna. Siihen on tarvittu innovaatioita, mutta myös työvoimaa ulkomailta. Suomen hallitus voisikin ottaa mallia Masterclass of Happiness -kampanjasta ja mainostaa Suomea niillekin, jotka haluavat tulla tänne pidemmäksi aikaa kuin vain lyhyelle lomalle.