Tuulilasi

Suomeen saapuva pikku-Hyundai jäi neljään tähteen kolaritesteissä



Suomeen saapuva pikku-Hyundai jäi neljään tähteen kolaritesteissä

Euro NCAP testasi pikkuauto Hyundai i10:n turvallisuuden.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Euro NCAP

Suomessa syksyllä myyntiin tuleva malli jäi törmäystestissä neljään tähteen.

Täydet viisi tähteä jäivät aikuismatkustajan turvassa prosenttiyksikön päähän, sillä i10 saavutti 79 prosentin tuloksen. 80 prosenttia olisi riittänyt viiteen tähteen.

Lisäksi pikku-Hyundai jäi viiden tähden alapuolelle turvajärjestelmissä.

Testitulokset on julkaistu Autoliiton nettisivuilla. Alla yhteenveto niistä.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan, ja erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Suoja oli hyvä myös sivutörmäystestissä, mutta sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan. Etuistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan. Takaistuimien päänsuojat sen sijaan antoivat vähäisen suojan.

Lapsimatkustajien suoja

I10 sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista, mutta rintakehän suoja oli vain riittävä ja niskaan kohdistui voimakas rasitus. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta, ja konepellin etureunan jaloille antama suoja oli keskivaiheilla hyvä, mutta reuna-alueilla valtaosin huono.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saatavan kuljettajan asettaman huippunopeuden säätimen oletetaan olevan varusteena useimmissa myytävissä i10-malleissa. Kaikki järjestelmät vastaavat Euro NCAP:n vaatimuksia.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 16.5.2014