Tuulilasi

Suomalaiset autokerhot – Tuttu ja turvallinen Saab

Suomalaiset autokerhot – Tuttu ja turvallinen Saab

Saabia valmistettiin pitkään Suomessa ja auto oli takavuosina myös virkavallan käytössä – ei siis ihme, että Saab on meille suomalaisille melkein kuin oma. Petteri Virtasta Suomen Saab-Klubista viehättää erityisesti Saabin yksilöllisyys ja suunnittelun innovatiivisuus.
Teksti Anna-Sofia Lahdensuo, TL-verkkotoimitus
Kuvat TL-kuva-arkisto
Mainos

1. Miksi Saab?

Saabeissa vetoaa usein tietynlainen yksilöllisyys. Kun lentokonevalmistaja Saab aikanaan alkoi tehdä henkilöautoja, tärkeänä lähtökohtana oli tehdä niistä erilaisia kuin kotimainen kilpailija Volvo. Tietty erikoisuuden tavoittelu näkyi Saabin suunnittelussa jatkossakin. Suomalaisille Saab on tärkeä myös siksi, että merkin autoja valmistettiin pitkään Suomessa.

Itse harrastan Saabeja, koska ihastuin naapurin ysisataseen 10-vuotiaana. Saabissa minua kiehtoo omalaatuisuutensa lisäksi varhainen turvallisuusajattelu sekä monet tekniset innovaatiot, joita Saab on vuosien varrella esitellyt autoissaan ennen muita valmistajia.

2. Mitä Suomen Saab-klubissa tehdään?

Näin kesäkaudella Saab-klubin toiminnan painopiste on erilaisissa tapahtumissa ja tapaamisissa, kuten varmasti muillakin autokerhoilla. Klubin kesäpäivät järjestettiin jo alkukesästä läntisellä Uudellamaalla, ja seuraava suurempi tapahtuma on ratapäivä syyskuussa Botniaringillä.

Siihen väliin mahtuu useita pienempiä tapahtumia eri puolella Suomea. Elokuun alkupuolella useat klubin jäsenet matkustavat Puolaan kansainväliseen Saab-kerhojen kokoontumiseen.

3. Mikä toiminnassanne on parasta?

Mielestäni parasta on samanhenkinen yhteisö. Autoja voi sinänsä harrastaa yksinkin, mutta yhdistyksessä toimiminen tuo harrastukseen aivan erilaisia ulottuvuuksia. Tätä yhteisöllisyyttä koetaan päivittäin esimerkiksi suositulla keskustelufoorumillamme, jossa ratkotaan yhdessä Saabien pulmia, vaihdetaan varaosia tai keskustellaan ihan muuten vaan maailman menosta.

4. Miten kerhoon pääsee mukaan?

Suomen Saab-klubiin voi liittyä jokainen, joka haluaa edistää yhdistyksen tarkoitusta, vaikka ei omistaisikaan Saab-merkkistä autoa. Lähes kaikilla jäsenillä kuitenkin on oma Saab.

Useimmissa tapahtumissamme voi vierailla katsomassa Saabeja, vaikka ei olisi jäsen ensinkään. Tosin vierailu tapahtumissa usein johtaa ennen pitkää sekä Saabin hankintaan että jäsenyyteen…

5. Mitä jokaisen tulisi tietää Saabeista?

Saabien polttoaineenkulutuksesta liikkuu sitkeitä uskomuksia, joita silloin tällöin joutuu oikaisemaan. On selvää, että iso auto kuluttaa enemmän kuin pieni, mutta Saabit ovat aina olleet luokassaan taloudellisemmasta päästä.

Turbotekniikan varhainen soveltaminen tavallisissa perheautoissa viitoitti tietä monille muille valmistajille, jotka tänä päivänä markkinoivat pienemmällä iskutilavuudella varustettuja taloudellisia, mutta silti tehokkaita turboahdettuja moottoreita.

6. Suomen Mercedes-Benz Klubi ry:n puheenjohtaja Ari Kangas esitti teille kysymyksen: Miten Saabin tehtaan lopettaminen on vaikuttanut varaosatilanteeseen, lähinnä esim. 90-luvun young timer -malleissa?

Lyhyesti sanottuna: ei mitenkään. Varaosien valmistuttamista ja jakelua hoitava yksikkö oli siirretty jo aiemmin erilliseen yhtiöön, joka ei ollut mukana Saab Automobile AB:n konkurssissa. Uusimman kaluston varaosatilanne on erittäin hyvä.

Mitä 90-luvun ja sitä vanhempiin malleihin tulee, alkaa osien saatavuus merkkiliikkeen tiskiltä olla luonnollisesti muutenkin rajallisempaa. Riippumattomien varaosatoimittajien lisäksi saatavuutta paikkaavat purkamot ja harrastajien laajat valikoimat.

Suomen Saab-klubi ry on perustettu vuonna 1990.

Kansainvälinen Saab-tapaaminen Malborkissa, Puolassa 8.-10.8.2014

Lue lisää Saabista Saab-klubin kotisivuilta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 28.7.2014