Tuulilasi

Suomalaiset autokerhot – Mercedes-Benz ei ole pappa-auto



Suomalaiset autokerhot – Mercedes-Benz ei ole pappa-auto

Pappa-auton maine on auttamattoman vanhanaikainen eikä tee oikeutta saksalaiselle suunnittelulle. Suomen Mercedes-Benz Klubin puheenjohtaja Ari Kangas kertoo, mikä Mercedes-Benz oikein on autojaan.
Teksti Anna-Sofia Lahdensuo, TL-verkkotoimitus
Kuvat TL-kuva-arkisto, Daimler

1. Miksi Mercedes-Benz?

Mercedes-Benzin laatu ja saksalainen suunnittelu vetoavat suomalaisiin hyvin, koska useimmat meistä yrittävät perustella auton valintaa järkisyillä.  Mercedes-Benzillä on ollut aina hyvä jälleenmyyntiarvo Suomessa, mikä lisää auton kokonaistaloudellisuutta. 

Myös turvallisuus on tärkeä pointti.  Itse ajoin jo ajokorttini Mersulla, enkä muita automerkkejä ole omistanut.  Olen ajanut paljon muillakin, joten vertailukohteita riittää.

2. Mitä Mercedes-Benz Klubissa tehdään?

Suomen Mercedes-Benz Klubi ry on toiminut Suomessa jo 35 vuotta ja jäseniä on reilut 3500.  Toimintaa on ympäri maata, vahvimmat alueet ovat pääkaupunkiseutu, Pirkanmaa ja Varsinais-Suomi.  Tapahtumia järjestetään varsinkin kesäkaudella, talvella keskitytään enemmän tallitoimintaan. Klubin lehti Tähdelliset ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Klubilla on Helsingissä talli, jossa on kirjasto, arkisto, kahvihuone ja kokoustila.  Pälkäneellä on vuokralla toinen talli, joka on tarkoitettu pelkästään autojen säilytykseen. Klubilaisilla on myös pääsy tehtaan nettipohjaisiin varaosa- ja korjaamokäsikirjoihin.

3. Mistä kerhotoiminnassanne on kyse?

Mielestäni kerhotoiminnassa on parasta, että pystyy pitämään yhteyttä ja tapaamaan samanhenkisiä ihmisiä.  Yhteistä puheenaihetta ei tarvitse kauan hakea.  Myös esim. teknisen tiedon vaihtaminen on tärkeää.

4. Miten kerhoon pääsee mukaan?

Klubin jäsenhakemuskaavake löytyy nettisivuiltamme (www.suomi.mercedes-benz-clubs.com) sekä jokaisesta lehdestä. Klubin järjestösihteeri hoitaa jäsenasiat ja avustaa muun muassa yhteyksien hankkimisessa toisiin jäseniin.

5. Mitä jokaisen tulisi tietää Mercedes-Benzistä?

Vanha maine "pappa-autona" on todella väärä: Mercedes-Benzin mallisto on nykyään erittäin laaja ja siitä pitäisi löytyä auto jokaiseen käyttötarpeeseen ja makuun. Vanhojen Mersujen harrastamisessa etuna muihin merkkeihin on hyvä varaosien saatavuus.

6. Mini Club Flying Finns ry kysyy, saako vanhoihin Mersuihin varaosia vai joutuuko osia tekemään itse ja kumpi on oikea: diisseli vai bensa?

Vanhoihin Mersuihin saa hyvin varaosia. Tekniikkaosia löytyy kattavasti jopa 50-luvulle asti.  Valinnanvaraa riittää: merkkiosat, sopimusvalmistajien omat osat (esim. Bosch) ja uudempiin malleihin vielä tarvikeosat.

Omasta mielestäni ehdottomasti bensakone, mutta klubissa moni on kyllä diisselinkin kannalla.

Vastaaja: Ari Kangas, puheenjohtaja, Suomen Mercedes-Benz Klubi ry.

Suomen Mercedes-Benz Klubi on perustettu vuonna 1979.

Lisää tietoa Mersuista sekä klubilaisista heidän nettisivuiltaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 1.8.2014