Tuulilasi

Suomalainen sähköauto kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä

Suomalainen sähköauto kierrosaikojen kakkoseksi Nürburgringillä

Metropolia Ammattikorkeakoulun Electric RaceAbout (E-RA) -sähköauto teki uuden oman kierrosennätyksensä ja sijoittui toiseksi katulaillistettujen sähköautojen ryhmässä Nürburgringin radalla Saksassa.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Kuvakaappaus / Youtube
Mainos

Kyseessä on vuosittainen testiviikko maineikkaalla Nordschleifen rataosuudella.

E-RA-sähköauton uudeksi omaksi ennätysajaksi tuli 8:01,41, joka ajettiin Nordschleife-radan 20,6 kilometrin pituisella niin sanotulla Sport Auto -variantilla.

E-RA:n vuotta aiemmin saavuttaman kierrosajan 8:23,56 jälkeen sähköautoon on lisätty takasiiven aktiivinen ohjaus ja ABS-jarrujärjestelmä. Lisäksi Torque Vectoring -moottorinohjausta on kehitetty edelleen.

Autoa kuljetti tällä kertaa VLN- sarjaa kuluneella kaudella ajanut Jesse Krohn.

”Autoa oli painoonsa nähden hyvä ajaa ja kiihtyvyys 100 – 200 km/h oli erittäin vaikuttava. Ajotyyliä piti tosin muuttaa sähköautolle sopivammaksi”, ensi kertaa E-RA:a ajanut Krohn toteaa.

Eifel-vuoriston sateinen sää vaikeutti osaltaan testaamista. Neljän päivän aikana Krohn pääsi ajamaan autolla vain kolme kierrosta.

”Ajamista ei helpottanut vähäinen kierrosmäärä, jonka aikana autoon piti totutella. Radalle lähdettiin käytännössä aina kylmillä renkailla ja jarruilla”, Krohn harmittelee.

Nopeimman kierroksen aikana auton akusto lämpeni odotettua enemmän ja tehoa jouduttiin rajoittamaan jo puolen kierroksen kohdalla. Lisäkierroksille olisi ollut tarvetta, jotta auto olisi saatu optimoitua.

”Autossa on edelleen potentiaalia paljon nopeampaankin kierrosaikaan”, projektipäällikkö Sami Ruotsalainen sanoo.

Katukäyttöön rekisteröityjen sähköautojen rataennätys 7.56,2 on edelleen Mercedes-Benzin SLS AMG Coupé Electric Driven nimissä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 5.11.2014