
Suomalainen muotoilija Antti Savio loi Skodalle rohkean konseptiauton – Skodan muotoiluperinteet rikkova konsepti ammentaa historiasta
Suomalainen automuotoilija Antti Savio on työskennellyt Skodalle jo 17 vuotta. Hänen uusin luomuksensa rikkoo perinteitä ottamalla mallia historiasta.
Skodan pitkä historia ulottuu 130 vuoden taa. Tuohon ajanjaksoon mahtuu sopivasti gloriaa, hieman häpeää, paljon periksiantamattomuutta, rohkeaa innovatiivisuutta sekä iso ripaus omintakeisuutta. 1960-luvulla Tsekkoslovakiassa elettiin syvällä rautaesiripun takana, mutta tsekit tekivät sielläkin parhaansa tuottaakseen mahdollisimman fiksuja autoja.
Yksi tuon ajan erikoisuuksia oli 1000 MBX, joita valmistettiin yhteensä vain 2 517 kappaletta. Tuo erikoinen 2-ovinen coupé pohjautui nelioviseen 1000 MB:hen.


Suomalainen Antti Savio toi Skodan historiaan pohjautuvan muotoilun nykypäivään
1000 MBX Concept tekee nyt kunniaa tuolle autolle. Ja mikä hienointa, sen ulkopuolen designista on vastannut suomalainen Antti Savio. Auton sisätilat on puolestaan suunnitellut tsekki David Stingl.
Porrasperät ovat pitkälti kadonneet Euroopan katukuvasta, kuten ovat myös takamoottoriset autot. Siksi konsepti näyttää yllättävän freesiltä. Muodoissa on paljon sellaista, mitä ei ole totuttu Skodissa näkemään. Savion mukaan hän käytti inspiraation lähteenä paljon arkkitehtuuria – ja etenkin brutalismia. Se näkyy.
Samalla 1000 MBX -konsepti on viimeinen muotoilututkielmien sarjassa, joissa menneistä klassikoista luotiin uusi ja moderni tulkinta. Kyseessä on myös pelkkä muotoilijoiden luovuuden koekenttä, tuotantoon konseptia lienee turha odottaa. Auton luominen digitaalisesti kesti alle neljä viikkoa.


Konseptiauto rikkoo coupén rajoja toimivilla sisätiloilla ja liukuovilla
Linjakkaiden muotojen alla on yllättävän funktionaalinen ohjaamo. Myös coupé voi taipua erilaisiin kuljetustehtäviin. Autossa on normaalisti istumapaikat neljälle, mutta tarvittaessa takaistuinten istuinosat voidaan kääntää selkänojia vasten, jolloin taakse saadaan kuljetustilaa vaikkapa polkupyörää tai isompia laatikoita varten.
Yllättävää on myös se, miten sisätiloihin päästään. Konseptissa on peräti neljä liukuovea – kaksi isoa ja kaksi pienempää, eikä B-pilaria ole lainkaan.
