Tuulilasi

Ssangyong – kummajaisautot Koreasta



Ssangyong – kummajaisautot Koreasta

Meillä kotosuomessa erittäin harvinainen Ssangyong juhlistaa tänä vuonna 60-vuotis päiväänsä. Näitä erikoisen näköisiä maastureita on tuotu Suomeen vain parin vuoden ajan 90-luvulla.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ssangyong

Suomalaiseen suuhun vaikeasti taipuva Ssangyong (sangjong) tarkoittaa kahta lohikäärmettä. Merkki on aina valmistanut nelivetoisia maastureita, joskin viime vuosina mallistoon on tullut vähintäänkin erikoisen näköisiä tila-autoja.

Ssangyongin periaate on tarjota paljon vastinetta rahalle, erityisesti tilaa sekä runsaasti varusteita. Aikaisemmin merkki hyödynsi paljon muiden valmistajien tekniikkaa, kuten esimerkiksi Mercedesin. Nykyään korealaisilla on omat suunnitteluosastot, komponentit sekä moottorit.

Merkin ensimmäinen malli oli Etelä-Koreassa Jeep-CJ:n pohjalle rakennettu maastoauto. Erilaisten yritysostojen kautta yrityksen nimeksi tuli lopulta Ssangyong.

Ssangyong alkoi kehittää moderneja nelivetoisia maastureita 1980-luvulla. 1990-luvun alussa merkin valikoimaan kuuluivat Korando- sekä Musso-mallit. Vuoden 2000 jälkeen merkin valikoimaan on tullut myös tila-auto Rexton ja Kyron.

Ssangyongin viime vuosien merkittävin malli on ollut kolmannen sukupolven Korando, jonka muotoilusta vastasi italialainen Giugiaro. Korando kuuluu nykyään suosittuun crossover-luokkaan, johon kuuluu myös Nissan Qashqai. Korealaismerkiltä on myös tulossa auto b-segmenttiin, josta on ollut esillä konseptiauto Geneven autonäyttelyssä.

Merkin omistaa nykyään intialainen Mahindra & Mahindra ja merkin talous sekä kehitys ovat kunnossa. Vielä 2009 Ssangyong oli kuitenkin lähes konkurssin partaalla, sillä merkillä oli useita kymmeniä miljoonia euroja velkarästejä. Mahindra & Mahindra osti Ssangyongin 2010.

Suomeen tuotiin uusia Ssangyong Mussoja vain parin vuoden ajan 90-luvulla. Autoja myydään nykyään esimerkiksi Isossa-Britannaiassa, Saksassa ja Venäjällä. Varsinkin Itä-Suomessa kauppakeskusten parkkipaikoilla erikoiseen Ssangyongiin törmääminen ei ole lainkaan mahdotonta.

 Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 29.7.2014