Mondo

Somen parhaat matkatarjoukset - tiedätkö Facebookin ja muiden kanavien hyvät matkadiilit?

Somen parhaat matkatarjoukset - tiedätkö Facebookin ja muiden kanavien hyvät matkadiilit?

Näin löydät tarjouksia ja hyvää matkatietoa Facebookissa ja muissa somekanavissa.
Teksti Arna Grym
Kuvat Outi Kainiemi
Mainos

Tarjouksia matkoista somessa

Sosiaalisen median kanavat, etenkin Facebook ja Twitter, ovat hyviä paikkoja matkatarjousten bongaamiseen. Osa tarjouksista julkaistaan nyt vain somessa, minkä takia kiinnostavat matkanjärjestäjät, lentoyhtiöt ja varaussivustot kannattaa laittaa seurantaan. Esimerkiksi Suomessa matkatoimisto TUI julkaisee kerran kuussa Facebookissa ystävätarjouksen, jota ei saa muualta. Se koskee yleensä lento-hotelli-paketteja, joskus pelkkiä lentoja.

Edullisia lentoja voi nuuskia Lentodiilit- ja Secret Flying -sivustojen Facebook- ja Twitter-viesteistä, sillä nopea ostaja saa usein parhaat hinnat. Lentodiilit etsii tarjouksia Suomesta lähtevistä lennoista ja valmismatkoista. Secret Flying vinkkaa pääosin USA:sta mutta usein myös Euroopasta lähtevistä lennoista.

Monet hotellit ja hotellivaraussivustot pyrkivät lisäämään suorien varausten määrää somekampanjoilla. Tarjoukset voivat olla jopa puolet normaalihinnoista. Ennen kuin varaat huoneen ison ketjun hotellista, kannattaakin tarkistaa sen somekanavat alennushintojen varalta.

Kun matkakohde on selvillä, laita sinua kiinnostavien hotellien ja ravintoloiden Facebook- ja Instagram-tilit seurantaan. Esimerkiksi jotkin ravintolat tarjoavat kaksi annosta yhden hinnalla, kun tykkää yrityksen sivusta.

Matkaideoita Instagramista

Kuvapalvelu Instagram on inspiraation lähde, joka auttaa niin kohteen valinnassa kuin täsmävinkkien etsimisessä. Inspiraatiokuvia voi etsiä matkakohteen nimellä tai eri asiasanojen avulla, kuten #cityscapes, #beachholiday tai #adventuretravel. Suomenkielisilläkin asiasanoilla löytyy kuvia, mutta huomattavasti vähemmän. Instagramissa voi myös kysyä ja jakaa vinkkejä muiden kanssa. Joillakin hotelleilla ja ravintoloilla, erityisesti Aasiassa, on kampanjoita, joissa saa julkaisemaansa Instagram-kuvaa vastaan alennusta vaikkapa cocktailista.

Somessa saa nopeaa asiakaspalvelua

Somesta on tullut myös tärkeä asiakaspalvelun kanava matkailuyrityksille. Ne vastaavat yleisiin kysymyksiin matkoista esimerkiksi Facebook-sivullaan julkisissa keskusteluissa, mutta yksittäisten varausten asioissa yritykset neuvovat asiakkaitaan lähettämään yksityisviestin. Se pitää henkilö- ja varaustiedot salassa.

Erityisesti helpoissa ja nopeissa kysymyksissä, kuten millainen sää matkakohteessa on nyt tai saako varavirtalähteen pakata käsimatkatavaroihin, vastauksen saa yritykseltä usein nopeammin Twitterissä tai Facebookissa kuin sähköpostilla.

Kannattaako somevalitus?

Ongelmatilanteissa matkan järjestäjän tai lentoyhtiön Facebook- tai Twitter-kanava voi olla nopein tapa saada vastaus. Julkinen valitus kuitenkaan harvoin edistää omaa asiaa eikä se yleensä tuo alennuksia tai hyvityksiä.

Matkailuyrityksillä on usein verkossa omat palautekanavansa reklamaatioille. Niitä kannattaa käyttää, samoin kuin epäkohdista valittamista paikan päällä. Jos valitus virallisessa kanavassa ei tuota tulosta, asian voi halutessaan nostaa julkiseen somekanavaan, varsinkin jos siitä kuulemisesta on hyötyä muille matkailijoille. Tällöin yritykset yleensä reagoivat valitukseen jotenkin.

Kehumisesta on iloa ja hyötyä

Kehuihin vastataan somessa lähes poikkeuksetta. Maailmalla yleistyy tapa, että matkanjärjestäjät ja hotellit palkitsevat aktiivisia somettajia erityiskohtelulla, varsinkin jos näillä itsellään on somessa paljon seuraajia.

Suomessakin yritykset pitävät sometempauksia, mutta someaktiivit ovat niissä samalla viivalla muiden osallistujien kanssa. Kehuja kannattaa silti viljellä: niistä on hyötyä muille matkailijoille, ja samalla palkitsee yrityksiä hyvästä työstä.

Tuoretta turvatietoa matkalla

Some auttaa oman matkakohteen turvallisuustilanteen seuraamisessa. Jos kohteessa on ongelmia, seurantaan kannattaa laittaa Suomen ulkoministeriön, oman matkanjärjestäjän, lentoyhtiön sekä uutisvälineiden twitterkanavat.

Juttu on julkaistu Mondo-lehdessä 10/2017, ja sitä varten on haastateltu Finnairin, Aurinkomatkojen, Tjäreborgin ja TUI:n somevastaavia sekä kerätty somessa aktiivisten matkabloggaajien kokemuksia.

Julkaistu: 19.3.2018