Tuulilasi

Skoda laittaa autojensa sisätilat uusiksi - ensimmäisenä uuteen täyssähköiseen katumaasturiin

Skoda laittaa autojensa sisätilat uusiksi - ensimmäisenä uuteen täyssähköiseen katumaasturiin
Syyskuun alussa Prahassa ensiesiteltävän Enyaq iV -mallin myötä Škoda suuntaa sisätilojen toteutuksessa uusille urille yksilöllisillä Design Selection -vaihtoehdoilla. Škodan ensimmäisen täyssähkö-katumaasturin sisätilat heijastelevat modernia elämänympäristöä. Aiempien automallien varusteluversiot korvautuvat Design Selection -vaihtoehdoilla, joissa on käytetty luonnollisia, ympäristövastuullisesti valmistettuja sekä kierrätettyjä materiaalejaa.

Haastattelussa Norbert Weber, Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaava johtaja, kertoo Enyaq iV -mallin uusista sisätiloista ja niiden kohokohdista.

Enyag iV on ensimmäinen Škoda, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perustekniikkaan (MEB). Mitä muutoksia Škoda on tehnyt tämän täysin uuden automallin sisätilojen muotoilussa ja toteutuksessa verrattuna polttomoottoriautoihin?

”Enyaq iV hyötyy MEB-perustekniikkaan sisältyvästä pitkästä akselivälistä, minkä ansiosta saadaan toteutumaan – korin ulkomittoihin nähden – poikkeuksellisen suuret sisätilat. Sisätilojen runsautta lisää tasainen lattia, jossa ei ole polttomoottoriautoista tuttua keskitunnelia. Tämän rakenteellisen ominaisuuden olemme hyödyntäneet luomalla sisätiloihin visuaalista ilmavuutta ja vieläkin väljemmän tilantunnun. Se näkyy myös esimerkiksi uudessa monitasoisessa kojelaudassa”, Weber sanoo.

Škoda puhuu Enyaq iV -mallin uudesta sisätilakonseptista. Kuvailisitteko sitä yksityiskohtaisemmin?

”Uudessa sisätilakonseptissa yhdistyvät tilavuus ja loungemaisuus. Aiemmista automalleista tuttujen varusteluversioiden ja monien lisävarustevaihtoehtojen sijasta me tarjoamme nyt Enyaq iV -malliin uusia Design Selection -vaihtoehtoja. Niiden toteutus kumpuaa nykyaikaisesta elämänympäristöstämme. Värit ja materiaalit on tarkasti koordinoitu toisiinsa. Lisäksi me tarjoamme järkevästi koostettuja teemallisia varustepaketteja, joista osa on saatavissa kaikkiin Enyaq-malleihin. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaille valinnan vaihtoehtoja, jotka ovat selkeitä ja silti selvästi erilaisia.”

Mitkä ovat merkittävimmät uutuudet Enyaq iV -mallin sisätiloissa?

”Keskitunnelin puuttuminen avaa lukemattomia mahdollisuuksia. Edessä olemme käyttäneet siltä vapautuneen tilan lisäsäilytyslokerolle monitasoisen keskikonsolin alla. Pitkän akselivälin ansiosta takana matkustavilla on enemmän etäisyyttä etuistuimiin, erityisesti takaistuimen keskipaikalla on enemmän tilaa, ja takana jalkatilaa todella riittää. Matkustajien erinomaisen väljien tilojen lisäksi autossa on matkatavaroillekin tilaa reilusti 585 litraa.”

Mitä uusia ja ympäristövastuullisia materiaaleja käytätte nyt ensimmäistä kertaa?

”Esimerkiksi yhden Design Selection -vaihtoehdon yhteydessä istuinverhoilussa on 40 prosenttia uutta villaa. Tällä istuinverhoilulla on Woolmark Companyn villalaatusinetti. Verhoilukangasseoksen loppu 60 prosenttia on tehty kierrätettyjen PET-juomapullojen polyesterimateriaalista. Tämä istuinverhoilu tuntuu mukavalta ja miellyttävän hengittävältä istua. Toinen hyvä esimerkki on nahkaverhoilu, jossa käytetty nahka on valmistettu ympäristövastuullisesti käyttäen parkitsemisessa oliivilehtiuutetta kemikaalien sijasta”, Weber kertoo.

Mitkä mielestänne ovat Enyaq iV:n sisätilojen designkohokohtia?

”Pidän erityisesti koristelistasta, joka kulkee Enyaq iV:n koko kojelaudan levyisenä oviverhouksiin saakka. Se korostaa tilojen väljyyttä entisestään. Keskusnäytön alareunassa se muistuttaa jäähdyttimen Škoda-säleikön muotoa ja toimii myös kosketusnäytön käyttämisen tukena. Listaa ympäröivät erityisen pehmeät materiaalit, joita on käytetty koko sisätilassa ja joilla syntyy kotisohvalla istumisen tunne.”

Julkaistu: 29.7.2020
4 kommenttia