Skoda Felicia Super Roadster vm. 1962 – ”Lähdimme eräänä aamuna isäni kanssa katsomaan autoa, ja heti kun näin sen, niin tiesin joutuvani maksumieheksi”
Autonrakentamistaito ja siro muotoilu muodostavat yhdistelmän, jota on vaikea vastustaa.
Iiro Jaakkola on vihkiytynyt Skoda-mies, joka päätyi tšekkiläiseen merkkiin lähinnä ensimmäisen autohankintansa myötä.
– Isäni kanssa aikanaan 1980-luvulla etsittiin harrasteautoa. Olihan meillä jo toki Volkswagen Kleinbus retkiautona, mutta ei sitä osannut ajatella samalta kantilta. Monta autoa käytiin katsomassa; Rovereita, 170S -Mersuja, Ford Corsaireja. Kaikki olivat varsin huonokuntoisia ja ”everybodys darlingeja”, lukuun ottamatta Corsairia.
Mutta sitten paikallislehdessä oli myynti-ilmoitus Skoda Octavia Superista vuosimallia 1960.
– Siihen sitten päädyttiin, koska auto oli kokonainen ja ryhdikäs. Mutta vaatihan se töitä. Sen myötä alkoi vinkkien kautta tulla lisää Skodia tarjolle ja joitakin niitä pelastettiin. Toki meillä oli kotona kakkos-autona Skoda 120 Garde, joka oli hankittu uutena.

Alkuperäisyys
”Lukuun ottamatta kardaanin takanivelen vaihtoa ja pari vuotta sitten tekemääni uudelleenverhoilua on auto käytännössä samassa kuosissa kuin tehtaalta lähtiessään.”
Autoja on kerääntynyt Jaakkolalle monenlaisten sattumusten kautta.
– Monesti olen mennyt varaosiksi ostamaan ja saanut huomatakin sitten auton olevan aivan liian hyvä purettavaksi. Ja niin hiljalleen laivue on kasvanut 17 kappaleen kokoiseksi. Autot jakaantuvat etu- ja takamoottorisiin. Vanhemmassa päässä ovat Octaviat: Super vuosimallia 1960, TS:t 1960 ja 1964, sekä Octavia Combi. Tuoreempia ovat puolestaan Skoda 120 Garde, 130 LX, 120 L ja 135 Gli sekä 135 GLi, joka on harvinaisempi Kanadan malli.
Kokoelman kaunotar on kuitenkin aivan oma tarinansa.
– Tämä punainen Felicia, tai tuttavallisesti OBY, tuli meille parikymmentä vuotta sitten. Autoa oli jo kaupiteltu minulle pariin otteeseen, kunnes tuli soitto, että nyt pitäisi päättää ja hakea pois, jos kiinnostaa. Ja kiinnostihan se. Lähdimme siis eräänä aamuna isäni kanssa katsomaan autoa, ja heti kun näin sen, niin tiesin joutuvani maksumieheksi. Haettiin tämä sitten kotiin, ja se on kyllä kokoelmani helmi.
Referenssi
”Tätä on Saksasta ja Hollannista asti käyty katsomassa, ja olen toimittanut monille autojen entisöijille kuvia siitä, miten jokin yksityiskohta on toteutettu aikanaan Kvasinyn koripajalla Tsekkoslovakiassa.”



1,2 l
Vapaasti hengittävän Skodan rivinelosen iskutilavuus on tarkalleen 1 221 cm3. Moottoria ruokkii kaksi tsekkiläistä Jikov-alaimukaasutinta, ja tehoa siitä on mitattu 53 hevosvoimaa.
Skodassa on Jaakkolan mukaan oma viehätyksensä, varsinkin kun malleja tarkastelee eri aikakausilta. Skodallahan on varsin pitkä historia autojen valmistuksessa.
– Vanhemmissa malleissa pistää silmään monesti huomattavan taitava auton rakentaminen. Osaaminen näkyy monissa seikoissa. Myös keskieurooppalainen muotoilu ja tapa tehdä asioita pienellä omalaatuisella twistillä miellyttävät. Paras olikin sitten keskittyä yhteen merkkiin, kun oppi sen tuntemaan kuin omat taskunsa.
- Toisaalta tämä OBY on kuin koriste-esine. Kahvittelimme pihalla tyttäreni kanssa ja totesimme, että siron auton katselu auringonpaisteessa riittää. Tässä autossa ei näyttäydytä, siinä tullaan nähdyksi. Herkullisinta auton ajamisessa on, kun lämpimänä kesäiltana ajaa polveilevalla maalaistiellä keskellä peltoja ja vedättää moottoria kolmosvaihteella. Tuplakaasuttimet alkavat kurluttaa ilmaa sisuksiinsa ja pakoääni soida käyntinopeuden noustessa. Rauhallinen vaihto neloselle, käynti rauhoittuu huokaisten ja vedon palatessa sama alkaa taas uudelleen.
– Ja vaikka tämä auto olisi vain paikallaan, sykähdyttää ja lämmittää se mieltä aina kun menee talliin tai vain kurkkaa ovesta, että renkaissa on ilmaa. Se omistamisessa on mieluisinta.
Luotettavuus
”Auto on toiminut mallikkaasti, ja kulutusosienkin saatavuus on melko hyvä. Onneksi moottorin osia ei ole tarvittu, sillä se on sisuskaluiltaan harvinainen.”


Vientiä riitti
Skoda Felicia syntyi 450-mallin seuraajaksi vuonna 1959. Felicia oli aikakaudelle tyypillinen eurooppalainen tuote, jossa onnistuneet mittasuhteet yhdistyivät avoautolle kunniaa tekeviin kauniisiin muotoihin. Ensimmäisenä vuonna autoja valmistui 3 251 kappaletta, ja heti lähes 70 prosenttia niistä vietiin ulkomaille. Maaliskuussa 1961 Feliciasta esiteltiin uudistettu versio Geneven autonäyttelyssä, ja seuraavana vuonna siitä saapui markkinoille tehokkaampi ja suorituskykyisempi Super-malli.
Nykyisin varsinkin Felician ensimmäinen sukupolvi on saavuttanut suurta kiinnostusta klassikkoautotapahtumissa ympäri maailman, sillä kyseessä on suhteellisen harvinainen ja tyylitietoisuutta osoittava malli. Kaikkiaan Feliciaa valmistettiin 14 863 kappaletta vuoteen 1964 saakka, jonka jälkeen etumoottoriautojen aikakausi päättyi Skodalla – mutta vain joksikin aikaa.
Arvostus
”On tätä yritetty ostaa muutamaan otteeseen, ja arvo olisikin jo kohonnut jonkin verran. En ole kiinnostunut myymään; sittenhän minulla ei olisi tätä koriste-esinettä.”


Skoda Felicia Super Roadster vm. 1962
- Moottori R4 edessä pitkittäin
- Iskutilavuus 1 221 cm3
- Teho 40 kW (53 hv) / 5 100 r/min
- Vääntö 82 Nm / 3 000 r/min
- Voimansiirto Takaveto, nelinopeuksinen manuaalivaihteisto
- 0-100 km/h 23,6 s
- Huippunopeus 135 km/h
- Kulutus 9,5 l/100 km
- CO2-päästöt 220 g/km
- Mitat Pituus 4 065 mm, leveys 1 600 mm, korkeus 1 380 mm, akseliväli 2 390 mm
- Omamassa 940 kg
- Hinta 25 000-40 000 €
