Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Sijoittajat innostuivat - haastaako GM jopa Teslan sähköautomarkkinoilla?

Siitä on aikaa, kun sijoittajat ovat viimeksi olleet kiinnostuneita General Motorsista. Nyt ovat, kun yhtiö on kertonut sähköistymissuunnitelmistaan.

10.11.2020 Tuulilasi

GM:n osakekanta on yli tuplaantunut sitten huhtikuun. Toki esimerkiksi Teslan on yli kolminkertaistunut, mutta silti GM tuntuu nyt olevan perinteisistä autobrändeistä sijoittajien silmissä houkuttelevin.

GM:n tulos on parantunut etenkin sen päämarkkina-alueilla Kiinassa ja Yhdysvalloissa jopa enemmän mitä he itse odottivat. Iso merkitys on ollut sillä, kun GM ilmoitti sähköistävänsä tulevaisuudessa koko mallistonsa sekä investoivansa uusimman sukupolven akkuteknologiaan isosti.

”GM on yksi harvoista autonvalmistajista, joka on osoittanut konkreettisesti siirtymistään kokonaan sähköiseksi, siitä on tulossa monelle sijoittajalle jopa Teslaa kiinnostavampi kohde”, sanoo Morgan Stanleyn autoanalyytikko Adam Jonas CNN:lle.

Lokakuussa GM kertoi, että se aikoo herättää legendaarisen Hummerin henkiin täyssähköisenä. Monsterimaisen pick upin pitäisi olla markkinoilla ensi vuoden lopulla. Myös tämä ilmoitus nosti kiinnostusta GM:ää kohtaan.

”GM voi hyvinkin olla todella merkittävä peluri Teslan ohella sähköautomarkkinoilla. Hummer EV tulee olemaan varmasti isossa roolissa GM:n kaikkiaan 20 miljardin investoinneissa sähköautoihin. GM:llä on vähintäänkin erinomainen mahdollisuus tehdä itsestään iso peluri sähköautomarkkinoilla seuraavan 10 vuoden aikana”, arvioi Wedbushin teknologia-analyytikko Daniel Ives.

GM on kertonut, että se tavoittelee vuosittain miljoonan täyssähköauton myyntiä Yhdysvalloissa ja Kiinassa seuraavan viiden vuoden aikana.

Enemmän epäonnistumisia kuin onnistumisia

Tähän mennessä GM on epäonnistunut sähköautoyrityksissään enemmän kuin onnistunut. Se esitteli jo vuonna 1996 EV1:n, joka kuitenkin katosi ennen kuin edes ilmestyi; mallia valmistettiin yhteensä 1 117 kappaletta. Vuonna 2003 General Motors lunasti kaikki autot takaisin. Pitkälti juuri tämän takia monet sähköautofanit ignoorasivat GM:ää vuosikymmenten ajan.

GM tekee käytännössä lähes koko liikevaihtonsa polttomoottoriautoilla. Sen valmistava Chevrolet Bolt EV on toki Yhdysvalloissa parhaiten myyvä sähköauto Teslojen ulkopuolella, mutta sen myynti on alle prosentin GM:n kokonaismyynnistä maassa ja iäisyyden päässä Teslan myyntiluvuista.

Toimitusjohtaja Mary Barra uskoo kuitenkin, että perinteisten pick upien ja SUV:ien vahva myynti antaa GM:lle siivet, joilla pystytään rahoittamaan sähköistymisen haasteet.

”Vahvuutemme perinteisillä markkinoilla lava-autojen ja SUV:ien osalta antaa meille ehdottoman hyvän mahdollisuuden rahoittaa itse sähköautotuotantomme. Oli kyse sitten autojen valmistamisesta, teknologiasta tai insinöörityöstä”, Barra kertoi sijoittajille jokin aika sitten.

Yksi syy sijoittajien innostukselle on se, että Tesla on osoittanut pystyvänsä tekemään parempaa tulosta sähköautoilla kuin moni polttomoottoriautoilla.

”Sähköauton valmistamiseen tarvitaan noin 30% vähemmän työvoimaa kuin polttomoottoriautojen. Autojen valmistusprosessi on paljon yksinkertaisempi. Kun myynti lähtee lentoon, tämä antaa autonvalmistajille hyvät mahdollisuudet yhä paremman voitollisen tuloksen tekemiseen sekä myös sitä kautta alentamaan sähköautojen hintoja, mikä tulee lisäämään niiden myyntivolyymia”, sanoo Morgan Stanleyn analyytikko Adam Jonas.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt