Image

Seuraava voimanainen



Seuraava voimanainen

Edellisessä Imagessa julkaistiin juttu, jossa povattiin Tiina Alahuhta-Kaskosta seuraavaa toimitusjohtajaa otsikolla Seuraava voimanainen. Näinhän siinä kävi. Marimekon uusi operatiivinen johtaja Tiina Alahuhta-Kasko yrittää tehdä Marimekosta menestyvän, kansainvälisen lifestyletalon.
Teksti Kristiina Markkanen, Hannu Pöppönen
Kuvat Juho Huttunen

 .

Miten päädyit töihin Marimekkoon?

Muoti ja design ovat olleet intohimoni nuoruudesta asti, ja isoäitini ja tätini ovat suuria Marimekko-faneja. Minua kiehtoi Marimekon tarina, ja sen taustalla olevat voimakkaat, visionääriset naiset.

Kun opiskelin Kauppakorkeassa Helsingissä ja Pariisissa, minulle kiteytyi ala, jolle haluan suuntautua. Pääsin  kesätöihin Marimekkoon vuonna 2002. Aloitin kansainvälisen PR-toiminnan päällikönä  ja viimeiset kolme vuotta olen vastannut yhtiön markkinoinnista. Olen ollut Marimekossa kolmanneksen elämästäni.

Millaisena näet Marimekon tulevaisuuden?

Marimekon ystävät eri puolilla maailmaa suhtautuvat meihin tunteella, mikä on ainutlaatuista. Tällä hetkellä merkittävimpiä ilmiöitä maailmalla muodin ja vähittäiskaupan saralla ovat globalisaation avaamat uudet markkinat, muutokset kuluttajien arvomaailmassa sekä digitalisoituminen. Nämä trendit ovat Marimekon kannalta positiivisia. Tavoitteenamme on rakentaa Marimekosta entistä kannattavampi globaali lifestylebrändi, joka puhuttelee laajempaa kohdeyleisöä kiinnostavilla vaatemallistoilla, tarkoin valituilla yhteistöillä sekä vahvan digitaalisen osaamisen ja läsnäolon avulla.

Töitä on tehtävänä muun muassa operatiivisen tehokkuuden ja entistä puhuttelevampien tuotteiden puolella, mutta uskomme vahvasti tulevaisuuteemme.

Miten Marimekon ulkomaan toiminnot saadaan kannattaviksi?

Myymälät ovat alallamme tärkein markkinointikanava, jossa voimme esitellä asiakkaillemme kokemuksellisella tavalla Marimekon lifestylekonseptin ja -suunnittelufilosofian. Haemme hallittua kasvua etenkin Aasian-Tyynenmeren alueella ja  keskitymme olemassa olevien myymälöiden kannattavuuden parantamiseen.

Miten suomalainen design saataisiin ylipäätään menestymään kansainvälisesti?

Sillä on kaikki menestymisen edellytykset. Olen työni kautta nähnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana murroksen perinteisissä vientinäyttelyissä ja messuissa. Nykyhetki vaatii erottautuvampia ja luovempia keinoja: yllättäviä konsepteja kanavissa, joissa ihmiset ja designalan kansainväliset vaikuttajat nykyisin liikkuvat.

Haluamme osaltamme auttaa uusia, nuoria tekijöitä niin yrityksemme sisällä kuin muita suomalaisia designtoimijoita pääsemään kansainvälisille markkinoille.

Onko tavoitteenasi päästä uudeksi toimitusjohtajaksi?

Olen onnellinen siitä, että minulla on ollut ja on mahdollisuus tehdä työtä, josta olen kiinnostunut ja innostunut. Tavoitteenani on tehdä kulloinenkin työni mahdollisimman hyvin.

Millainen ihminen ja työkaveri olet?

Innostun asioista helposti. Minua inspiroivat toiset ihmiset, persoonallisuudet. Uskon, että luovuus kukkii parhaiten tiimeissä, jotka koostuvat mahdollisimman erilaisista ihmisistä ja osaamistaustoista.

Olen aika nopea ja päättäväinen, joskus saatan myös olla temperamenttinen.  Tarkastelen mielelläni asioita kokonaisuudesta katsottuna. Olen vaativa, mutta vaativin itseäni kohtaan. Arvostan huumoria, itseään ei pidä ottaa koskaan liian vakavasti. ■

Lue koko Marimekko-paketti helmikuun Imagesta.

Julkaistu: 12.2.2015