Tuulilasi

Sensaatiolöytö: maailman ensimmäinen Porsche



Sensaatiolöytö: maailman ensimmäinen Porsche

Yli sadan vuoden ajan P1-sähköautosta tai paremminkin sähkövaunusta oli jäljellä vain muutamia kirjallisia mainintoja. Yrityksen perustajan ensimmäinen auto on yhä olemassa, ja Porsche valottaa meille yllättävää unelmalöytöä. Tämä hevoskärryn näköinen vaunu on tehty vuonna 1898, ja se liikkuu sähköllä.
Teksti AMS, Dirk Johae
Kuvat AMS, Arturo Rivas

Tammikuun lopussa 2014 verho vedettiin vihdoinkin korkeajalkaisen kärryn yltä, ja ensimmäinen Porsche tuli 111 vuoden jälkeen jälleen yleisön ihailtavaksi.

”Kukaan ei tiennyt, että vaunu oli edes olemassa”, sanoo Porschen arkistonhoitaja Landenberger.

Perhekalleuden omistaa nykyään Ferdinand Porschen pojanpoika Wolfgang Porsche, joka lainaa isoisänsä ensikappaletta pysyvästi Porsche-museolle. Tulevaisuudessa kaikki museokävijät Zuffenhausenissa pääsevät ihailemaan tätä ensimmäistä Porschea, jonka oli valmistanut aikanaan Egger-Lohner.

Ensimmäinen Porsche oli vuodesta 1902 asti ollut piilossa uteliaiden katseilta.

Ferdinand Porsche oli tuolloin itse kirjallisesti sanonut, että vaunu tulee varastoida erääseen vaunukatokseen. Prototyyppi vietti useita vuosikymmeniä itävaltalaisen kärrymuseon varastossa.

”Auto oli pitkään unohdettuna varaston nurkassa”, kertoo Landenberger, ”myyjän toiveesta emme voi kertoa kärryn tarkkaa löytöpaikkaa.”

Onko tämä jymylöytö kuitenkaan aito? Se on onneksi helppo varmistaa, sillä Ferdinand Porsche oli merkinnyt sähköauton jokaisen tärkeän osan tunnuksella P1, joka tarkoittaa Porsche 1:ä. Nuori teknikko nimeltään Ferdinand Porsche rakensi kärryn wieniläiselle yritykselle nimeltä Vereinigte Elektrizität AG, josta muodostui myöhemmin Brown Boveri & Cie. -konserni. Vaunu oli Itävalta-Unkarin hovin kärryvalmistajan Lohnerin tilaama.

Vakuuttava sähkömoottori

Ludwig Lohner oli huomannut vuonna 1895, että aika ajoi vähitellen hevoskärryjen ohitse, ja tulevaisuus oli automobiileissa.

Wieniläinen matkusteli ympäri Eurooppaa ja Yhdysvaltoja valitakseen parhaimman käyttövoiman vaunuunsa useista eri vaihtoehdoista. Automobiilien energianlähteestä käytiin kovaa kamppailua bensiinin, kaasun, höyryn ja sähkön välillä.

Lohner kävi keskustelua mm. Daimlerin kanssa Stuttgartissa ja oli myös kiinnostunut Rudolf Dieselin nimeä kantavasta moottorivaihtoehdosta. Mutta kaikkein vakuuttunein hän oli sähkömoottoreista. Ne saivat osakseen ”koko yleisön sympatiat, koska kaikki sähköinen aiheutti paljon kuhinaa ja ihastusta”, kirjoitti Lohner vuonna 1898.

Porschen tärkeä hetki

Lohner antoi työn Egger -nimiselle yritykselle. Eggerin tekemä ensimmäisen prototyyppi ei kuitenkaan toiminut kunnolla. Sen sähkömoottori oli asennettu eteen ja ohjaus oli takana. Tuolloin 22-vuotias Ferdinand Porsche sai tehtäväkseen prototyypin jatkokehityksen.

Hän oli kiinnostunut jo nuorena sähköstä. Porsche rakensi kompaktin 3-hevosvoimaisen sähkömoottorin, joka oli kartiohammastasauspyörästön ja kymmenen hammasrattaan avulla yhdistetty taka-akselille, jossa olivat vetävät pyörät. Jotta moottori olisi suojassa myös huonokuntoisista teistä tulevilta värähdyksiltä ja tärinöiltä, Porsche tuki moottorin kolmella iskunvaimentimella ja asensi taka-akselille neljä lehtijousipakettia.

Etupyörien ohjaus tapahtui hammastanko-ohjauksen avulla. Eräänlaisen säätimen avulla voitiin valita kahdestatoista vaihteesta. 1 350-kiloisen elektrovaunun vauhtia hidastettiin takapyörillä olevalla hihnajarrulla ja ratissa olevalla sähkönvirtauksen katkaisijalla.

Ensimmäinen Egger-Lohner -sähköauto rullasi Wienin kaduille 26. päivä kesäkuuta 1898. Ferdinand Porsche ja testikuljettaja onnistuivat nousemaan ensimmäisellä ajokerralla jopa kymmenprosenttisen nousun, joka oli Berggassella Wienissä. Aikanaan vaunulla pääsi parhaimmillaan 3–6 tunnin aikana jopa n. 80 kilometriä. 

Ferdinand Porschella oli tekniikan lisäksi myös muita mielenkiinnon kohteita, sillä hän oli myös kilpakuljettaja. Hän kokeili myös rakennelmiensa käytettävyyttä käytännössä. Syyskuun lopussa vuonna 1899 hän voitti Berliinissä sähköisten automobiilien kilpailun vaunulla, jonka huippunopeus oli 35 km/h. Hänen P1 voitti kultamitalin 8,6 kilometrin mittaisella matkalla 18 minuutin erolla toisena tulevaan. Tämä oli Porschen ensimmäinen voitto kilpa-autoilussa.

Kiistaa moottorista

Menestyksekkäästä ja vain 130 kiloa painavasta sähkömoottorista käytiin Wienissä kovaa kiistaa. Firman omistaja Werner Egger, jolla oli myös yhdysvaltalaisen keksijän Thomas Edisonin yrityksen edustus Saksassa, halusi myydä moottoria myös Yhdysvaltoihin.

Porschen tuleva vaimo Alesia Kaes, joka työskenteli tuolloin samassa firmassa, kertoi Ferdinand Porschen työhuoneesta varastetuista suunnittelupiirroksista. Porsche reagoi varkauteen kuitenkin rennosti: ”Älä siitä huoli, minulta on kohta tulossa jotakin parempaa!” Näin kuvailee Reinhard Osteroth Porschen elämänkerrassa.

Porsche vaihtoi vielä vuonna 1899 firmaa Ludwig Lohnerille. Kärryvalmistajalla oli kova tahto kehittää uutta tekniikkaa, ja Porsche rakensi heille auton, jossa oli sähköinen napamoottori. Hieman myöhemmin he tekivät myös ensimmäisen hybridin.

Lohner-Porsche järjestelmä on tietenkin nykyisen superauto Porsche 918 Spyderin kantaisä. Sensaatiolöydön avulla voidaan osoittaa, että napamoottori ja hybridiautojen edeltäjä on yhä olemassa melko hyvässä kunnossa.

P1 pidetään alkuperäisessä kunnossa

Päätös siitä, että Porschen ensimmäistä konstruktiota ei aiota kunnostaa, tehtiin nopeasti. Entisöijä Gundula Tutt rajoittaa toimensa vain P1:n historiallisen maalipinnan ehostamiseen ja vaunun yleiseen puhdistukseen. Vuosien varrella hävinnyttä korilinjaa simuloi pleksilasi. Alun perin vaunun mukana oli myös suljettu coupé-kori, mutta se ei ole säilynyt tähän päivään.

Ferdinand Porschen elektromobiili on nyt Porsche-museon vanhin näyttelyesine. Se ei ole pelkästään kunnianosoitus Porschen kekseliäisyydelle ja neroudelle itselleen, vaan edustaa myös automerkki Porschea, vaikka merkki perustettiin vasta viisikymmentä vuotta myöhemmin.

Tämä autolöydös muistuttaa meitä Ferdinand Porschen uran alkuajoista, ja vuoden 1898 P1 onnistuu jo toista kertaa historiassaan olemaan ihka aito sensaatio.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 20.4.2014