Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Selvitys: Autonvalmistajat maksavat miljardeja toiminnoista, joita kukaan ei käytä

Analytiikkayhtiö JD Power on selvittänyt, mitä teknologioita autonomistajat käyttävät ja mitä eivät. Tulos kertoo, että monet auton toiminnoista jäävät koskaan käyttämättä.

26.8.2015 Tuulilasi

JD Powerin vuosittainen 2015 Driver Interactive Vehicle Experience (DrIVE) -selvitys kertoo, että yhdysvaltalaisista uusien autojen ostajista 20 prosenttia käyttää alle puolista autoon asennetuista toiminnoista.

Esimerkiksi autoon asennettua wifi-tukiasemaa käyttivät vain 38 prosenttia ihmisistä, joilla oli sellainen toiminto autossaan. 35 prosenttia uuden auton omistajista kertovat, että eivät hyödynnä auton automatisoituja parkkeeraustoimintoja lainkaan, vaan pysäköivät autonsa mieluummin itse.

Ehkä yllättävin löytö selvityksessä oli, että tuulilasiin heijastavaa Head-Up-näyttöä ei hyödynnetä, vaan jopa kolmannes kytkee sen kokonaan pois päältä. Myös autojen multimediajärjestelmien applikaatiot eivät herätä innostusta monissa.

Mitä nuorempi ostaja autolle oli kyseessä, sitä skeptisemmin he suhtautuivat auton viihde- ja verkko-ominaisuuksiin, kerrotaan Caradvicessa. He käyttävät mieluummin älypuhelintansa tai tablettiansa, joiden käyttölogiikan he tuntevat, kuin auton applikaatioita.

Autojen toimintojen hahmottamisessa erityisen tärkeää selvityksen mukaan oli, että auton myyjä opasti eri toimintojen käytön auton luovutusvaiheessa. Jos tätä opastusta ei tehty, ominaisuuksien hyödyntäminen jäi mitä luultavimmin tekemättä.

Tämä kaikki aiheuttaa miljoonien tappiot sekä autonvalmistajille että turhana rahanmenona auton ostajille.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt