”Tämä on kuin ruokaa” – Näin seksivälinekaupasta tuli osa hyvää elämää ja seksuaaliterveyttä
Seksilelujen ostamisesta on tullut osa hyvää elämää ja seksuaaliterveyttä. Ennen niitä ostivat lähinnä naiset, mutta nyt se on hyväksyttävämpää miehillekin. Viime vuonna suomalaiset ostivat seksivälineitä yli 20 miljoonalla eurolla.
Rentoa kuin kondomipaketin ostaminen. Tämä ajatus mielessäni astun sisään seksivälinekauppa Keltaisen Ruusun ovesta Helsingin Kampissa. En ole aikoihin käynyt alan myymälässä.
Seksikaupassa käyminen on ollut minusta aina vähän kiusallista. Myyjän kohtaaminen alan välineet kädessä tuntuu lähes samalta kuin kondomipaketin sujauttaminen Prisman liukuhihnalle jauhelihan, kahvin ja maitopurkin sekaan. Ei siinä auta järkeillä, että kyse on ”täysin luonnollisesta asiasta”.
Keltaisen Ruusun myymälässä tunnelma on kuitenkin rento, enkä tunne oloani vaivaantuneeksi. On tiistai-ilta ennen joulua ja tarkoitukseni on selvittää, millaista on suomalainen seksivälinekauppa.
Asiakkaita, pääasiassa nuorten naisten porukoita, tulee sisään tasaiseen tahtiin. Anonyymina pysymistä toivova miespuolinen myyjä auttaa ja opastaa asiakkaitaan ja vaikuttaa luontevalta työssään. En silti kehtaisi mennä häneltä kyselemään masturbaattorin ominaisuuksista.
Muutamia miehiäkin tulee sisään, mutta heistä pääosa näyttää suuntaavan myymälän Cinema & Cruising -osastolle, jonka pimeillä käytävillä olevissa huoneissa pyörivät pornoelokuvat. Huoneissa on mahdollisuus myös harrastaa seksiä joko yksin tai isommallakin porukalla.

Neljän nuoren naisen joukko ihastelee hyllyjen välissä kauniisti paketoituja seksileluja ja Tom of Finland -tuotteiden laajaa tarjontaa. Välillä kuuluu äänekäs naurun remakka. Nelikosta Iidaksi esittäytyvä 20-vuotias helsinkiläinen opiskelija kertoo etsivänsä käsirautoja, mutta tarjolla olleet olivat liian kalliit.
– Ehkä ostan ne jostain muualta, Iida sanoo.
Naiset ovat lapsuuden kavereita Helsingistä ja poikenneet myymälään jouluostoskierroksellaan. Iida kertoo, että seksilelut eivät ole hänen ikäpolvelleen minkäänlainen tabu, mutta ihan kenen tahansa seurassa hänkään ei tulisi seksivälinekauppaan.
– Seksivälinemyymälässä jaat itsestäsi jotain sellaista, mitä ei tulisi kaikkien kanssa jaettua. Ei se ole ihan sama kuin ostaisi kahvipakettia. Työkaverin kanssa voi hakea Alepasta välipalaa, mutta ei siitä mennä seuraavaksi käsirautaostoksille. Tämä on intiimimpää, Iida sanoo.
Seksiväline- ja -videokaupan konkari Eero Meronen, 68 on pyörittänyt Keltaista Ruusua vaimonsa Tuuli Lehdon, 75, kanssa jo vuodesta 1996 lähtien. Meronen on nähnyt alan muutoksen läheltä.
– Seksivälinekauppa on siirtynyt lähes kokonaan nettiin, Meronen sanoo.
Ei ihan kokonaan sentään, sillä Keltaisen Ruusun tilinpäätöksen mukaan yhtiö tuotti vuonna 2022 yli miljoonan euron liikevaihdolla yli 300 000 euron voittoa. Merosen mukaan Keltaisen Ruusun verkkomyynnin osuus on 10–15 prosenttia. Yhtiössä työskentelee neljä ihmistä, joista kaksi osa-aikaisina.
– On tämä ihan hyvä bisnes, mutta ei se tule ilman työtä, Meronen sanoo.
Hän muistuttaa, että seksivälineiden ostamisessa on kysymys perustarpeiden tyydyttämisestä.
– Tämä on kuin ruokaa. Seksi on yksi tarve, joka pitää tyydyttää. Se on ihan normaalia. Jokaisella meistä on tarpeet, ja jotenkin ne pitää tyydyttää.

Seksivälineet kiinnostavat suomalaisia. Niiden myynti on noin puolitoistakertaistunut kymmenessä vuodessa, vaikka alkaneen taantuman vuoksi viime vuoden myyntimäärät putoavatkin edellisvuodesta.
Suomessa alan tunnetuimpia yrityksiä ovat Kaalimato, Huippukiva, Hotlips ja Keltainen Ruusu sekä Sinful. Neljän ensin mainitun suomalaisen yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto oli Patentti- ja rekisterihallitukselle toimitettujen tilipäätöstietojen mukaan noin 16 miljoonaa euroa vuonna 2022. Vuonna 2012 vastaava luku oli vajaat yhdeksän miljoonaa euroa.
Sinful on tanskalaisomisteinen yritys, joka ei kerro tarkkoja myyntilukijaan Suomessa. Yhtiön tiedotuksen mukaan sen myynti on Suomessa vuosittain noin 5–10 miljoonaa euroa.
”Olemme halunneet viestiä, että välineiden käyttö ei heikennä sinua ihmisenä millään tavalla.”
Lisäksi verkossa toimii useita pienempiä yrittäjiä. Myös S-ryhmän Prismat ja Keskon Citymarketit myyvät seksitarvikkeita verkossa ja jonkin verran myymälöissäkin, mutta valikoima on melko suppea. Yritykset eivät kerro myyntimääristään muuta kuin, että ne ovat kasvussa.
Samalla kun myynti on kasvanut, seksivälineiden kauppatapa on mullistunut. Varsinaisten myymälöiden määrä on romahtanut, ja välineet hankitaan verkosta. Seksivälinemyymälöitä on Suomessa enää kymmenkunta, kun niitä huippuvuosina oli yli neljäkymmentä. Alun perin nämä olivat pääasiassa seksilehti ja -elokuvakauppoja.
Alan suurin yritys Suomessa on Kaalimadon taustalla oleva Kentonec oy, jonka liikevaihto oli vuonna 2022 noin yhdeksän miljoonaa euroa, yli puolet koko alan myynnistä. Korona-aikana yhtiön liikevaihto nousi yli 10 miljoonaan ja yhtiö teki 1,7 miljoonan euroa voittoa.
Keravalaisyhtiö toimii vain verkossa. Yhtiössä työskentelee yhdeksän ihmistä.
Kaalimadon toimitusjohtaja Mikko Rosén sanoo, että seksivälinekaupan kasvun taustalla on iso muutos suomalaisten asenteissa seksiä ja seksuaalisuutta kohtaan. Seksilelujen ostamisesta on tullut peruskauraa, osa hyvää elämää ja seksuaaliterveyttä.
– Tabuja ei enää ole samalla tavalla alaa ja välineitä kohtaan, kuin oli vielä kymmenen vuotta sitten. Nykyisin ilmapiiri on avoimempi ja mediassakin keskustellaan asioista avoimemmin, Rosén kertoo.
Kaalimato on tullut tunnetuksi humoristista radiomainoksistaan. Yhtiö on ollut seksuaalisuutta käsittelevän tiedon aktiivinen tuottaja muutenkin. Rosén uskoo, että näillä on ollut merkitystä asenteiden muuttumiselle.
– Olemme halunneet viestiä, että välineiden käyttö ei heikennä sinua ihmisenä millään tavalla. Päinvastoin. Se voi antaa helpotusta.

Satisfyer-klitoriskiihotin, Airturn-masturbaattori, Fleshlight Girls -keinovagina, Wooomy Zooozy -jellydildo ja Teazers Rabbit -vibraattori. Nämä ovat Kaalimadon myydyimmät seksivälineet tällä hetkellä.
Huippukivan top 5 -listalta löytyy liukuvoidetta, kondomia, Jellyjortikka-dildoa sekä Satisfyer Pro 2 -paineaaltokiihotin ja värisevä silikonipenis.
Sinfulin myydyimpiä tuotteita olivat viime vuonna liukuvoiteet, seksilelujen puhdistusaineet, Satisfyer, yhtiön oma joulukalenteri sekä penisrengassetti.
Suosiotaan ovat nostaneet myös pariskunnille suunnatut lelut, jotka tuottavat seksin tai esileikin nautintoa molemmille samanaikaisesti.
”Monet kokevat miehen masturbaattorin jotenkin härskimpänä tai likaisempana.”
Mikko Rosénin mukaan myydyimpien tuotteiden kärki kertoo siitä, että nykyisin miestenkin on hyväksyttävämpää omistaa seksivälineitä. Se on osaltaan lisännyt seksivälineiden myyntiä. Aiemmin seksivälineitä ostivat lähinnä naiset.
– Aikaisemmin asia oli ilkeästi sanottuna niin, että nainen, joka käyttää seksivälineitä, on itsevarma ja voimakas. Vastaavasti seksivälineitä käyttävä mies on säälittävä runkkari, Rosén sanoo.


Huippukiva oy:n toimitusjohtaja Lauri Hänninen on samoilla linjoilla, mutta muistuttaa, että sooloseksiin tai itsetyydytykseen suhtaudutaan edelleen eri tavoin riippuen sukupuolesta.
– Monet kokevat miehen masturbaattorin jotenkin härskimpänä tai likaisempana, Hänninen sanoo.
Hän arvelee, että taustalla piilevät vanhat sukupuolirooleihin liittyvät asenteet. Ne ovat toki osin hälventyneet, mutta eivät kokonaan kadonneet.
– Miehen seksuaalisuus on perinteisesti ajateltu siten, että mies valloittaa naisen, saa ja siten onnistuu. Jos miehellä on seksileluja, se kertoo siitä, ettei hän ole onnistunut saamaan naista. Vastaavasti naisen seksuaalisuus on ollut enemmän kahlehdittua ja kiellettyä. Jos nainen uskaltautuu ottamaan sen haltuunsa ja ostaa seksileluja, se on vapautumista ja rohkeutta.
Hännisen mukaan asenteet ovat muuttuneet ja ne muuttuvat koko ajan.
– Onhan se ajatuksena ihan hassu, että toinen antaa ja toinen saa. Seksissä molemmat saavat ja antavat, Hänninen sanoo.
Hännisen mukaan tabujakin edelleen on ja ne liittyvät erityisesti anaaliseksiin ja peppuleluihin.
– Niin surullista kuin se onkin, kai se liittyy homoseksiin tai vastaavaan, vaikka siinä ei ole mitään logiikkaa.
Huippukiva on perustettu vuonna 2018. Sen liikevaihto kävi koronavuonna 2020 yli kolmessa miljoonassa eurossa. Vuonna 2022 sen liikevaihto oli 2,5 miljoonaa euroa. Hännisen mukaan yritys työllistää kymmenkunta ihmistä.
Seksivälineet valmistetaan lähes sataprosenttisesti Kiinassa edullisten tuotantokustannusten takia. Keltaisen Ruusun Eero Merosen mukaan kiinalaistehtaiden työntekijät tekevät seksivälineitä ”riisipussipalkalla”. Valmistuksen jälkeen tukkurit Euroopassa ja USA:ssa pakkaavat tuotteet eri tuotemerkkien laatikoihin.
Merosen mukaan tuotannon eettisen puoleen on vaikea puuttua, koska Suomessa tai Euroopassa ei ole juurikaan välineiden valmistusta.
Huippukivan Lauri Hänninen sanoo, että kuluttaja voi välttää kiinalaisvalmisteiset tuotteet käytännössä vain ostamalla saksalaisen Fun Factoryn tuotteita, jotka valmistetaan Bremenissä.

Kiertelen Keltaisen Ruusun myymälässä edes takaisin. Hyllyt notkuvat dildoja, masturbaattoreita, irtopeppuja, pelikortteja, käsirautoja ja alusasuja. Merosen mukaan myynnissä on noin 5 500 erilaista seksivälinettä tai -asua. Liukuvoiteita on loputtoman tuntuinen valikoima, ja myymälän perällä on hyllymetreittäin dvd-elokuvia.
Hyllyjen välissä mielikuvitus lähtee helposti liikkeelle. Maltan kuitenkin mieleni ja jätän ostokset tällä kertaa tekemättä. Koitan kysellä lisää ihmisiä haastateltaviksi, mutta he kieltäytyvät. Ymmärrän heitä. Intiimiasioista ei ole yhtä luontevaa jutella tuntemattoman toimittajan kanssa kuin vaikkapa leipäpussin valinnasta ruokakaupassa.
Myymälän perällä pienessä vitriinissä on pelkkiin verkkosukkiin puettu seksinukke, jota katsellessa tulee vähän surullinen olo. Ehkä juuri mielikuva tällaisen nuken kanssa peuhaavasta yksinäisestä miehestä on luonut minullekin ajatuksen seksileluihin liittyvästä häpeästä ja niiden ostamiseen liittyvästä kiusallisuudesta.
Harva meistä pitää seksilelujaan kotona esillä, kun vieraita tulee kylään. Enkä usko, että yksikään mies esittelisi tyttöystäväehdokkaalleen masturbaattoriaan saati seksinukkeaan ja kuvittelisi naisen pitävän niiden omistamista esimerkkinä miehen seksuaalisuuden haltuun ottamisesta ja voimaantumisesta.
Vastaavasti naisen dildokokoelma tai jopa miesnukke saisi ainakin minussa aikaiseksi vähintään innostuneen reaktion.
Vitriinissä oleva nukke ei sen sijaan innosta eikä kiihota, eivätkä nuket taida oikein muutenkaan ihmisiä kiinnostaa.
– Ei näitä juuri mene kaupaksi. Se muuten maksaa 1 890 euroa, Eero Meronen sanoo.

Seksivälinekaupan suosion kasvua voi pitää muna vai kana -ilmiönä. On vaikea varmuudella päätellä, onko seksuaalisuuteen liittyvien asenteiden vapautuminen lisännyt seksivälineiden ostamista vai onko alan toimijoiden aktiivinen markkinointi ja mainonta muuttanut kansalaisten asenteita avoimemmaksi.
Eero Meronen on myynyt lähes koko aikuisikänsä erotiikkaa eri muodoissaan. Hän iloitsee tapahtuneesta muutoksesta.
– Entisaikaan opetettiin, että seksi on syntiä ja kaikkea sellaista. Saatettiin kauhistua jopa siitä, jos postimyyntivihkossa oli naisten alusvaatteiden kuvia.
Merosen mukaan aiemmin vanhemmat ihmiset eivät uskaltaneet tulla liikkeeseen.
– Nyt kaikki uskaltavat tulla. Eikä tänne tulla enää kaulukset pystyssä, vaan tullaan reippaasti ja tehdään ostokset.
Päivitys 18.1.2024 Otsikko vaihdettu – Ilmestynyt 16.1.2024