Tuulilasi

Saksan autoteollisuus synkkänä: ”Suurin kriisi sen jälkeen, kun auto keksittiin”


Saksan autoteollisuus on Expressin mukaan valtavassa kriisissä ja sitä uhkaa jopa 50 000 työpaikan katoaminen. Tilannetta on kuvattu autoteollisuudessa ”suurimmaksi kriisiksi auton keksimisen jälkeen.”
Kuvat All Over Press

Daimler ilmoitti hiljattain vähentävänsä Mercedes-Benziltä 10 000 työpaikkaa, mikä nostaa jo nyt työpaikkojen vähentymiseen 40 tuhannella Saksan autoteollisuudessa tämän vuoden aikana. Myös Audi on jo ilmoittanut samankokoisista vähennyksistä.

Volkswagen puolestaan on irtisanonut tänä vuonna 7000 työpaikkaa rahoittaakseen sähköautojensa tuotantokustannukset.

”Autoteollisuus on keskellä todella isoa ja ikävää myllerrystä”, VW:n pääjohtaja Herbert Diess sanoo.

Ford on vähentämässä Saksassa työpaikkoja 5000:llä, tavarantoimittajat Bosch ja Continental yhteensä 7000:llä.

On laskettu, että Saksan autoteollisuus tulee käyttämään kolmen seuraavan vuoden aikana sähköautoihin yli 30 miljardia euroa. Se aiheuttaa valtavat kustannuspaineet.

”Yksikään autonvalmistaja ei tule selviämään hengissä, jos he jatkavat sellaisessa muodossa, mitä ne nyt ovat. Tämä on autoteollisuuden suurin kriisi sen jälkeen, kun auto keksittiin”, sanoo 32 vuotta saksalaisia autonvalmistajia konsultoinut Bain & CO’n Ralf Kalmbach Financial Timesille.

Myöskään Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius ei näy tulevaisuutta kovin aurinkoisena.

”Olemme nähneet meneillään olevasta muutoksesta pari lukua, mutta tässä kirjassa näitä lukuja on todella paljon. Juuri nyt olemme pahimmassa vaiheessa, seuraavien kolmen vuoden aikana edessä on todella kova vääntö”, Källenius sanoi.

Julkaistu: 3.12.2019