Apu

Sähköpotkulautabisnes on villi länsi – kaupungilta ei tarvita lupaa toimintaan – ongelmiin puuttumisen keinot vähäiset

Sähköpotkulautabisnes on villi länsi – kaupungilta ei tarvita lupaa toimintaan – ongelmiin puuttumisen keinot vähäiset
Sähköpotkulautojen jättäminen holtittomasti esimerkiksi kävelykadulle, voi aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoille. Kenen vastuulla asia silloin olisi, on epäselvää.
Teksti
Kuvat
Julkaistu: 17.8.2021

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat mullistaneet suurten kaupunkien kevyen liikenteen parissa vuodessa. Samalla keskusteluun ovat nousseet potkulautailijoiden onnettomuudet, muiden kulkijoiden turvallisuuden vaarantaminen ja lautojen holtiton pysäköinti kulkuväylille.

Käytännössä firmat voivat tällä haavaa puuhata kaupungeissa varsin vapaasti.

Sähköpotkulautoja vuokravat Helsingissä ruotsalainen Voi, saksalainen Tier ja yhdysvaltalainen Lime.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset eivät tarvitse kaupungilta sopimusta, jotta voivat tarjota palveluaan.

– Sähköpotkulautojen käyttö kaupungin kaduilla on vapaata, olivat se sitten omia lautoja tai vuokrapalvelun, Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kertoo.

Putkosen mukaan yritykset eivät myöskään ole vuokranneet toiminnalleen tilaa Helsingin kaupungin julkisilta alueilta.

Helsingin kaupunki selvittää mitä ongelmille voisi tehdä

Sähköpotkulautailusta aiheutuneiden ongelmien vuoksi kaupunki selvittää parhaillaan, mitä se voisi tehdä asialle.

– Tällä hetkellä minulla ei ole tiedossa liikennesuunnittelun keinoja rajoittaa nimenomaan sähköpotkulautapalvelun käyttäjiä.

"En osaa suoralta kädeltä sanoa, löytyykö laista mahdollisuus käytön kieltämiseen."
– Ari Vandell, Tampereen kaupunki –

Tampereen kaupungilla on virallinen ohjeistus sähköpotkulautojen käytöstä. Ohjeistuksessa on määritelty muun muassa nopeusrajoitusalueet ja alueet, joihin lautoja ei voi jättää.

– Vuokrausta ei olla ainakaan tähän mennessä rajoitettu, eikä tilasta ole peritty vuokraa, kertoo Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

Hänen mukaansa sähköpotkulautojen käytön kieltämisestä kokonaan ei myöskään ole ollut keskustelua.

– Enkä osaa suoralta kädeltä sanoa, löytyykö laista mahdollisuus käytön kieltämiseen. Sen sijaan keskustelemme säännöllisesti eri toimijoiden kanssa, ja tarpeen mukaan lisäämme nopeusrajoituksia, ajokieltoalueita ja pysäköintitelineitä.

Samat yritykset asialla Tampereella ja Helsingissä

Tampereella sähköpotkulautoja vuokraavat samat yritykset kuin Helsingissä.

Sähköpotkulautojen jättäminen holtittomasti esimerkiksi kävelykadulle, voi aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoille. Kenen vastuulla asia silloin olisi, on epäselvää.

– Todennäköisesti tällaisessa tapauksessa lähestyttäisiin välineen vuokrannutta yritystä, sanoo Vandell.

"Digitaalisesti toimivia yrityksiä pitäisi voida verottaa muunkin kuin kiinteän toimipaikan perusteella."
– Annemari Viinikka Etelä-Suomen yritysverokeskus –

Sähköpotkulautabisnes on ulkomaalaisten yritysten käsissä. Ulkomainen yritys ei lähtökohtaisesti maksa veroja Suomeen, jos sillä ei ole kiinteää toimipaikkaa maassa. Sähköpotkulautojen vuokraamisessa on kyse pitkälti digitaalisesta toiminnasta, joka onnistuu ilman kiinteää toimipaikkaa.

– Digitaalisesti toimivia yrityksiä pitäisi voida verottaa muunkin kuin kiinteän toimipaikan perusteella, kertoo johtava veroasiantuntija Annemari Viinikka Etelä-Suomen yritysverokeskuksesta.

Tämä vaatisi kuitenkin mahdollisesti lainsäädännön muutosta ja ainakin Suomen ja muiden valtioiden välisten verotussopimusten muuttamista.

Suomella on verotussopimus yli 70 maan kanssa. Potkulautafirmojen emämaat Ruotsi, Yhdysvallat ja Saksa kuuluvat näihin maihin.

– Verotussopimus rajoittaa liiketulon verotusoikeuden vain sellaisiin tilanteisiin, jossa yritykselle muodostuu kiinteä toimipaikka Suomeen. Yleensä se tarkoittaa toimistoa tai muuta maantieteellisesti kiinteää paikkaa, sanoo Viinikka.

1 kommentti